Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kompost, hur gör man?  (läst 13887 gånger)

Norrsken

• -
kompost, hur gör man?
« skrivet: 06 jun-07 kl 22:14 »
Med sprillans ny radhustäppa var jag ivrig att komma igång och odla. Hinner dock bara sätta spaden i jorden så kommer tanken "vad gör jag av gräsmattebitarna?? Jag borde fixa en kompost, men hur börjar man? Vad har man lämpligast som behållare, och är det nåt man ska undvika att lägga dit?

Nu la jag gräsmattebitarna med gräset nedåt på ettskuggigt hörn av tomten, med tanke att fixa nåt slags behållare åt den. Det som blev över av gräsklipp efter att jag lagt på rabatten hamnade också där. Då börjar det kännas dags att fixa till nåt vettigt! Ska läsa på lite, men är även tacksam för tips och andras erfarenheter!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Tapio

• Västergötland
Re:kompost, hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-07 kl 00:15 »
Halaj!

I princip kan man ha vilken bytta som helst som kompostbehållare.
Processen går av sig själv.
Det bästa är att handla en varmkompostbytta. De är isolerade och processen fortgår längre in på hösten. De är också gnagarsäkra och därför kan man slänga i animaliskt avfall också. De är tyvärr ganska dyra; 1000-1500 Kr kanske.  
Den sämsta varianten är en typ av galler man kan köpa till gräsklipp.
Den är alldeles för luftig. Komposten skall inte vara lufttät, men det är bra om väggarna isolerar. Ju varmare kompost, desto snabbare går nedbrytningen.
Processen genererar värme.

De säger att man skall ha en bra blandning av kol och kväve för att nedbrytningen skall fungera. Själv har jag aldrig haft några problem. Jag slänger bara i allt hushållsavfall. Potatisskal och liknande. Det har alltid funkat.

//T

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 07 jun-07 kl 10:50 »
TACK! Precis det svar jag behövde! Det är just dessa gallerburar med gräsklipp som jag sett lite här och var på området! Gräsklippet tänkte jag ju ha på odlingarna, och så vill jag ju ha en effektiv kompost! Ska läsa mer om varmkomposter. Hur är det med såna där maskar då? Av det lilla jag har hört och läst så verkar de intressanta! Men vill de bo i en varmkompost? Ska nog läsa på lite mer om dem också. Jag var lite trött igår..

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 jun-07 kl 12:32 »
Halaj!

Maskar trivs nog inte i en varmkompost. Det kan bli uppåt 60-70 gr. I en varmkompost om man får bra skjuts på nedbrytningen. De överlever nog inte.

För den ekonomiskt sinnade finns ett billigt alternativ som jag tror funkar ganska bra. Pallkragar.
För en radhustäppa borde 2-3 halvpallkragar vara lagom. Kan inte kosta mer än 50-lapp styck, max. Köp ett lock också. Borde finnas överallt där det finns lagerlokaler och truckar. Annars hos speditionsfirmor kanske. Om du är osäker på vad jag menar så titta här:
http://www.multico.se/
i förgrunden, framför pallarna ligger två hopvikta pallkragar.

Man lägger dom på marken som dom är. En bra ide är att häfta på plast på insidan så håller de längre.
Om komposten inte är för varm så kommer det maskar underifrån som hjälper till.
Olja eller måla dem så håller de längre.

//T

Marieberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 jun-07 kl 14:57 »
Om du ska slänga hushållsavfall (rekommenderas!) så krävs ett lock på komposten.
I annat fall lockas ohyra till komposten, råttor & fåglar sprider innehållet och grannarna vill inte vara kompis längre. :-\
Om du enbart komposterar trädgårdsavfall så är ett lock inte nödvändigt.

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 07 jun-07 kl 17:02 »
Pallkragar, är inte de impregnerade? Det ska väl inte vara så nyttigt i så fall... Ska undersöka saken! Annars vore det kanske ett bra sätt att börja öva snickartaalanger! Jag menar, en kompost behöver ju inte vara det vackraste man gjort!

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 08 jun-07 kl 07:42 »
Jag snickrade en trädgårdskompost. Snabbt och enkelt och varken skithus eller kungatron!  ;D

Till kompost från köket inhandlades en varmkompost. Den kostade drygt en tusenlapp, men jobbar på hur bra som helst. Tycker att den är värd sina slantar. Dessutom blev sophämtningen betydligt billigare när komposten kom till i resonemanget.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 08 jun-07 kl 15:22 »
Hm, ni får detta med varmkmpost att låta riktigt attraktivt! När jag läste som hastigast tyckte jag att den lät lite krånglig.. Slutprodukten, blir den samma oavsett temperatur? Och blir det skillnad på den kompost man har animaliskt avfall i? Skall kompostjrden användas lika beroende på vilken kompost den kommer i från? Och sista dumma frågan nu, kan man kompostera benrester? Nu lutar det åt att snickra lite på en utekompost, sedan när den är klar fundera en stund innan man investerar stort i en tempererad.. Även om kostnaden för sophämtning för vår del gissningsvis ligger inbakad i hyran.. Tack för alla tips!

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 09 jun-07 kl 23:01 »
Hej alla ni som har varmkompost! Läste lite i handboken här på alternativ, och blev lite komfunderad.. Ska en varmkompost vara lufttät? Jag kanske inte riktigt förstod anvisningarna där, men jag tyckte att det lät ganska lufttätt i allafall.. Skillnaden annars är bara isolering eller? En vanlig kmpost ska jag nog kunna snickra till (ska bara spika ihop ramen till det upphöjda grönsaksland jag tänkte anlägga över stora bumlingen först). Det låter ju smidigt att kunna kompostera på vintern också! :D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 10 jun-07 kl 01:30 »
Om jag är rätt underrättad så finns det 15 arter i Sverige av daggmask.  En enda av dem kan leva i typ dynghögar, fast antagligen inte i den delen som är som varmast.  De är ganska duktiga på att hitta dit själva, men om man vill kan man be första bästa bonde som har en riktig dynghög att få gräva och leta.  Se små liven är 3 - 5 cm långa och om man tittar noga ser man att de skiftar i gulare och rödare på olika delar av kroppen, därav namnet tigermask.  De kallas också dyngmask.  Jag tog in några sådana och la under mitt marsvin, och de gjorde fin jord av hans dynga, inomhus, samt var BRA många fler när jag avslutade experimentet.

En annan gång försökte jag få dem att arbeta i mitt torrdass, men där trivdes de inte av nån anledning.  Och jag fick uppleva att dessa små djur är ena hejare på att klättra, om galoscherna inte passar!

Om de blir skrämda lär de ska lukta illa, men det har jag inte upplevt.  Kanske de inte luktar lika illa som sin mat...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tapio

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 10 jun-07 kl 12:54 »
Hm, ni får detta med varmkmpost att låta riktigt attraktivt! När jag läste som hastigast tyckte jag att den lät lite krånglig.. Slutprodukten, blir den samma oavsett temperatur? Och blir det skillnad på den kompost man har animaliskt avfall i? Skall kompostjrden användas lika beroende på vilken kompost den kommer i från? Och sista dumma frågan nu, kan man kompostera benrester? Nu lutar det åt att snickra lite på en utekompost, sedan när den är klar fundera en stund innan man investerar stort i en tempererad.. Även om kostnaden för sophämtning för vår del gissningsvis ligger inbakad i hyran.. Tack för alla tips!

Halaj!

Många frågor.
Till att börja med; när man läser instruktioner på hur en kompost skall skötas så låter det jättekrångligt och man får intrycket att man måste hålla på och passa den hela tiden och också tänka på vad man lägger i den.
Så är det inte! Man bara lägger i allt sitt avfall och så bryts det ner. Det sker automagiskt. Har man för mycket eller för lite av det ena eller det andra så funkar det ändå. Bara lite saktare.

Slutprodukten blir samma oavsett temp.

Animaliskt avfall gör nog ingen skillnad. Fast jag gissar att det är mycket ”kraft” i den komposten.

Skillnaden i mull från en trädgårdskompost och en kökskompost ligger i styrkan.
Trädgårdskompost är ganska näringsfattig och kan läggas ut som den är.
Kökskomposten är högoktanig och det rekommenderas att man spär ut den med annan jord. Annars kan den ”bränna” det du odlar.

Jag tror att det tar åratal att bryta ner benrester. Jag menar, det finns ju dinosaurieben som inte har brutits ner. Fast någon skada gör de ju inte heller i komposten. Köttet runt dem bryts ju ner.

Nej, en kompost skall inte vara lufttät. Tvärtom, man vill att luft skall komma till. Annars blir nedbrytningen anaerob och stinker satan.
Däremot vill man att värme inte skall slippa ut. Dessa två önskvärda egenskaper är svåra att kombinera.

Slutligen, tips.
Det är bara två saker man behöver tänka på. Vattna och röra om.
Fukthalten skall vara ungefär som kaffesump säger de som vet.
Får du myror så är det för torrt och får du flugor så är det för blött.
Får du båda så har du inte rört om tillräckligt.

//T

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 10 jun-07 kl 15:36 »
Tack för alla svar! Jag börjar bli lite klokare, men nog har jag fler frågor!

Har kollat lite på såna där färdiga varmkompostbehållare, och börjar få ett hum om hur de ser ut och fungerar. Och eftersom mitt estetiska sinne inte riktigt funkar ihop med de där plastgrunkorna funderar jag på att snickra nåt i trä istället.

En träbehållare med två fack, ett isolerat för varmkompost, och ett oisolerat för trädgårdskompost. I botten nåt slags nät som skydd mot skadedjur. Separata lock, och nåt slags sätt att öppna behållarna framifrån för att lättare få ut den färdiga komposten tänkte jag. Tror ni det funkar?

Eller ska man ha ett tredje fack som är tomt, för att växla när den andra behållaren blir full? Är det okej att tjära träet till komposten, eller kan det störa processen? Är jag helt ute och cycklar, eller kan jag börja leta virke? ;)

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 10 jun-07 kl 19:14 »
Halaj!

De verkar aldrig ta slut, frågorna!   ;D ;D

Jag tycker att din byggide är helt OK.
De som kan bättre än jag säger att man skall egentligen låta bôset från varmkomposten ligga för efterkompostering i en kallkompost i två år.
Själv tycker jag att det är helt onödigt. Ser det bara ut som jord och luktar så så lägger jag ut det i odlingarna även om det finns lite pinnar och grejer med. Maskarna i jorden fixar slutjobbet.

Vad gäller gnagare så påstår Anticimex att man har musfritt om ingen springa (i fasaden till ett hus) är större än 6 mm. Och råttfritt om ingen springa är större än 12 mm. Lämna inga glipor när du snickrar.

Jag skulle själv vara tveksam till tjära. Om du har mullen till odlingar med ätbart vill säga. Jag skulle nog hellre ta linolja. Rå kallpressad så slipper du terpentinet också.
Annars kan du som jag skrev tidigare plasta insidan.

//T

Norrsken

• -
« Svar #13 skrivet: 10 jun-07 kl 20:48 »
Jo, frågorna tar slut.. :-[ jag börjar känna mig upplyst! Så då bär det av att skaffa virke, isolering och kanske linolja eller plast.. Så fort jag får tag i en bil som kan transportera lite.. Tack för alla svar! Nu är det dags att komma igång och kompostera! :D
« Senast ändrad: 10 jun-07 kl 20:49 av drömmare »

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 11 jun-07 kl 19:16 »
Resultat: Latmasken tog över! Inte latmasken inför byggandet, utan inför tanken på att sitta hela dan i en stekhet bil och leta secondhandvirke. Speciellt då jag inte hunnit bekanta mig med de bra ställena än.. Så det blev en sväng på bauhaus. När jag som bäst höll på att räkna på virkeåtgång och vad det skulle kunna tänkas kosta så snubblade jag över en sån där plastgrunka och insåg att med förstahandsvirke blir inte prisskillnaden speciellt stor. Och jag vill komma igång! Så, nu ska jag ut och sätta ihop plastgrunkan! Så hoppas jag på finfin kompostjord till nästa säsong! :D

manna

• -
« Svar #15 skrivet: 11 jun-07 kl 20:03 »
 ;D Vilken kovändning! Jaja, trädgårdskomposten kan du snickra en annan dag. Eller ett annat år. Kompostgaller kostar under hundralappen på varuhuset, så det kommer du igång snabbt med om du vill.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 11 jun-07 kl 21:21 »
;D Vilken kovändning! Jaja, trädgårdskomposten kan du snickra en annan dag. Eller ett annat år. Kompostgaller kostar under hundralappen på varuhuset, så det kommer du igång snabbt med om du vill.

;DJa, ibland fattar man livsavgörande beslut på en 20 dels sekund..  Snickra blir en annan dag eller ett annat år, har just börjat ett nytt jobb, min semester för i år är slut.. Jag är ändå rätt nöjd med att ha snickrat ihop ram till ett litet upphöjt trädgårdsland :)(tror jag har bosatt mig på ett stenröse med två cm jord ovanpå :P det går svårt att gräva..). Planterat har jag gjort hela kvällen. Lånade tillbaks gammelbilen som är bättre att transportera med, men har den bara ikväll. Så att ge sig ut på äventyr att leta recycklat virke och tro att man ska hitta precis det som man behöver känndes väl så optimistiskt.. Så nu har "skräphögen" i hörnet hamnat i ett grönt plaståbäke! Kanske att jag hittar mig några plankor att höja upp lite till till nästa år, så har jag nåt att stoppa kompostjorden i :D!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 jun-07 kl 21:24 »
När jag som bäst höll på att räkna på virkeåtgång och vad det skulle kunna tänkas kosta så snubblade jag över en sån där plastgrunka och insåg att med förstahandsvirke blir inte prisskillnaden speciellt stor.

Så där gjorde jag med. Gjorde ritning, räknade ut hur mycket virke och isolering som skulle gå åt och ungefär vad det borde kosta. Sedan till varuhuset där det var extrapris på sådana där plastlådor. Köpte en, Ulva satte ihop den. Arbetsbesparande!

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 11 jun-07 kl 21:37 »
Ååå.. fler som kovänder! :-* Säg nu bara att ni har fått finfin kompost av plastgrunkan så sover jag riktigt gott ikväll!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #19 skrivet: 12 jun-07 kl 12:00 »
Snake-kompost, har någon provat?

Du vet snake-spelet i mobilen eller i datorn (på 80-talet) som blir längre och snabbare och inte får köra i sig själv.

Man lägger det som skall komposteras i en hög. Gärna grenar, grovt och sån't i botten för att lufta. Sedan bygger man på högen på ena sidan och låter den "vandra iväg". Kanske i en cirkel. Eller en rektangel om man är så lagd. Efter någon annan intressant form. Försöker hålla borta ogräs genom att vända åtminstonde ytlagret ibland.

Efter något år börjar man plocka bort svansen och använda komposten i odlingarna. Eller så börjar man odla pumpor, squash och solrosor på den...

A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser