Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitlök  (läst 5080 gånger)

chicko

• Gäst
vitlök
« skrivet: 14 apr-05 kl 09:24 »
Har hört att man kan sätta vitlök nu på våren och att man kan klippa ner blasten som kommer upp och använda detta i sallader, är det någon som vet om detta är sant???? ???

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Re:vitlök
« Svar #1 skrivet: 14 apr-05 kl 10:01 »
Visst kan man göra det.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

peppci

« Svar #2 skrivet: 14 apr-05 kl 10:40 »
Japp det är jättegott i salladen eller i såserna som ska göras under grillsäsången

chicko

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 apr-05 kl 11:33 »
Jag har även satt vitlök i krukor och där har det kommit upp blast på ca 10 cm, kan jag även klippa ner det i sallader ???

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #4 skrivet: 14 apr-05 kl 13:16 »
Ja, men du får tänka på att tillväxten av själva vitlöken hämmas när du tar av blasten.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 14 apr-05 kl 17:23 »
Man kan också sätta vitlöken för djupt på hösten. Den lägger då all kraft på att hitta upp och blir mer som en salladslök i formen. Mildare. Men det blir ingen lök.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Ray

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 maj-05 kl 23:38 »
 ::)
Hola!
Av all lök (även vitlök) kan man använda blasten.
Ju tidigare man tar blasten desto mildare är den, hacka den fint och frys ner den, perfekt att använda till allt under vintern.
Mvh
Ray

Linsa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 apr-06 kl 17:17 »
Oj., detta låter intressant!! Vill någon vara så snäll och förklara för en nybörjare som mig exakt hur man gör med vitlöken när man ska plantera den?? vore jättetacksam för svar!
« Senast ändrad: 25 apr-06 kl 17:17 av Linsa »

Vattenhand

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 apr-06 kl 20:57 »
Oj., detta låter intressant!! Vill någon vara så snäll och förklara för en nybörjare som mig exakt hur man gör med vitlöken när man ska plantera den?? vore jättetacksam för svar!

Det är jätteenkelt :)
ta några vitlöksklyftor – gärna sådana som redan har börjat få blast i skafferier eller kylskåpet – och sätt ner dem i en kruka  så att spetsen tittar upp ur jorden. Sätt i ett fönster och vattna.

Skörda genom att klippa av blasten vid roten, vänta inte för länge då kan de bli torra och träiga. Du kan sätta flera klyftor i samma kruka. Du kan få två skördar från samma klyfta även om den andra skörden inte alls blir lika stor som den första

Linsa

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 apr-06 kl 21:25 »
 ;D Tusen tack för ditt snabba svar!! Det låter ju väldigt enkelt,då ska jag genast sätta några klyftor och ställa ut i mitt ingalsade uterum,borde ju bli bra eftersom där e mycket sol! Tack igen!

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 apr-06 kl 02:48 »
::)
Hola!
Av all lök (även vitlök) kan man använda blasten.
Ju tidigare man tar blasten desto mildare är den, hacka den fint och frys ner den, perfekt att använda till allt under vintern.
Mvh
Ray

Jag planterade mitt lökland häromdan och ficka massa sättlök över. Jag tog då och proppade ner dem sida vid sida ganska djupt i en rad i hopp om att det ska bli massa späd lökblast snarare än lökar av dem. Vi får väl se om iden håller.

ozzy

« Svar #11 skrivet: 14 maj-06 kl 22:38 »
men kan man odla själva löken?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 15 maj-06 kl 00:27 »
Jadå. Och jag vet att vissa sätter klyftorna redan sent på hösten.

ozzy

« Svar #13 skrivet: 15 maj-06 kl 00:41 »
inomhus?

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 15 maj-06 kl 00:58 »
inomhus?

Vitlök : Man sätter klyftorna i marken sent på hösten, jag fick sprätta upp lite frusen jord i december för att kunna plantera men nu växer det på som fan. Enl. uppgift skall jordtempen vara under 8 grader för att dom ska rota sig o sen invintra på ett bra sätt. Planterar man för tidigt på hösten så börjar dom växa o fryser sen ihjäl.

EDIT :

För att förtydliga, man planterar vitlöksklyftor sent på hösten så rotar dom sig under vintern och börjar växa extremt tidigt på våren. Jag täckte min plantering med lite löv och ris som jag lyfte av direkt efter snösmältningen, det verkar ha funkat bra.
« Senast ändrad: 15 maj-06 kl 01:03 av Vitis »

ozzy

« Svar #15 skrivet: 15 maj-06 kl 01:09 »
det ska jag prova!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #16 skrivet: 15 maj-06 kl 14:01 »
Vitlök : Man sätter klyftorna i marken sent på hösten, jag fick sprätta upp lite frusen jord i december för att kunna plantera men nu växer det på som fan. Enl. uppgift skall jordtempen vara under 8 grader för att dom ska rota sig o sen invintra på ett bra sätt. Planterar man för tidigt på hösten så börjar dom växa o fryser sen ihjäl.

ja, eller så äter rådjuren upp all blasten och inget kommer upp året därpå  >:(

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 15 maj-06 kl 14:09 »
ja, eller så äter rådjuren upp all blasten och inget kommer upp året därpå  >:(

Ja, det är ju också en variant ...  :(

rosita51

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 15 maj-06 kl 14:09 »
Jag bor i södra sverige och här går det bra att sätta vitlök på våren, de hinner bli färdiga innan hösten. ;D
MVH Rosita zon 1

Vitis

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 15 maj-06 kl 14:11 »
Jag har faktiskt sett vitlöksutsäde i plantbutikerna nu på våren här i Skåne så det borde vara fler som göra så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser