Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelinfluensan 2006  (läst 22285 gånger)

Brethbacken

• Gäst
Fågelinfluensan 2006
« skrivet: 15 feb-06 kl 00:47 »

LEK

Re:Fågelinfluensan
« Svar #1 skrivet: 15 feb-06 kl 07:15 »
...och oron o ångesten med den! Hur kommer ni andra att göra? Hur länge tror ni att dessa regler kommer att gälla? Jag oroar mig inte för mitt eget väl o ve men mina höns´. Ska man nu vara tvungen att hålla dem instängda i hönshuset när vårsolen börjar värma och maskarna börjar vakna...

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #2 skrivet: 15 feb-06 kl 07:30 »
Jag ger mina höns vatten och mat inomhus.

Hönsgården har nät runt om(även taket).

Sen använder jag skoskydd när jag går in för att inte få med mej fågelspillning när jag är inne i hönshuset.

Jag använder engångshandskar när jag ger mina småfåglar mat.....men jag har funderat på att sluta ge dom mat......men det är inget lätt beslut...:(

Jag hoppas att det inte kommer flera beslut som gör att man inte får behålla hönsen.....det vore KATASTROF!!!

Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #3 skrivet: 15 feb-06 kl 08:56 »
Ett problem med att sluta mata dina småfåglar nu är att de inhemska fåglar som du nu matar är vana vid det och kanske dukar under om de inte får maten av dig. De är friska nu men försvagas i så fall av matbristen så de blir lättare sjuka då flyttfåglarna kommer - och med dem kanske smittan.
Jag fortsätter att mata mina småfåglar för kan jag därmed ge dem så bra immunförsvar som möjligt så även de kan klara detta hot så gör jag det.

Jag har just nu mina höns inne och så förblir de så länge jag tycker det behövs. Funderar på att täcka hönsgården med bärnät till våren så inga småfåglar kan komma in där för att kunna släppa ut hönsen där. Om det inte går eller influensan kommer ända in på knuten blir det istället bygge av nätramar till fönstren och dörr i hönshuset i vår. Vi får väl se hur nära influensan kommer.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Lena A

« Svar #4 skrivet: 15 feb-06 kl 08:56 »
Ja, det här är inte roligt för djurens skull. Än så länge är det inga större problem för oss, eftersom snön ligger kvar och hönorna ogärna vill gå ut ändå. De har tillgång till utegård (nät), så det är inga problem med att ha dem där längre fram i vår - om det skulle vara aktuellt att ha dem inne då också.

Vi får kolla och se vad som händer på bl a Jordbruksverkets hemsida, www. sjv.se

Jag tycker inte att det finns anledning till panik och att avliva sina små liv för det här i onödan.

G

• Livet är en plåga.
« Svar #5 skrivet: 15 feb-06 kl 09:05 »
Ett problem med att sluta mata dina småfåglar nu är att de inhemska fåglar som du nu matar är vana vid det och kanske dukar under om de inte får maten av dig. De är friska nu men försvagas i så fall av matbristen så de blir lättare sjuka då flyttfåglarna kommer - och med dem kanske smittan.
Jag fortsätter att mata mina småfåglar för kan jag därmed ge dem så bra immunförsvar som möjligt så även de kan klara detta hot så gör jag det.

Jag har just nu mina höns inne och så förblir de så länge jag tycker det behövs. Funderar på att täcka hönsgården med bärnät till våren så inga småfåglar kan komma in där för att kunna släppa ut hönsen där. Om det inte går eller influensan kommer ända in på knuten blir det istället bygge av nätramar till fönstren och dörr i hönshuset i vår. Vi får väl se hur nära influensan kommer.
Det där med småfåglarna stämmer inte Kicki.
Frågade min vän som är ornitolog som sade att de alltid hittar mat någon annan stans.
Värre är om alla i ett stort område skulle sluta ge dem mat samtidigt, så skulle de få det svårt, men ändå klara sig.
Det är som med alla djur, de som inte klarar sig är svaga individer som inte skulle överlevt ändå.
Jag har slutat ge mina, men grannarna fortsätter ju, så de klarar sig ändå. Grannarna har ju inga höns.
De enda som är ute om dagarna här är mina gäss, och de får mat och vatten inne och bor i andra änden av huset.
Det här hoppas jag inte blir värre än vad det är... Bara att hoppas.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #6 skrivet: 15 feb-06 kl 09:12 »
Nej så klart de inte dör om en slutar mata MEN risken är stor att alla gör det inför influensahotet och då kan det bli kris för dem. Även om de starkaste överlever så blir även de försvagade. Det var så jag menade.
Sedan beror det också på hur långt man har tillnärmaste granne. Är det kanske flera kilometer dit så hjälper inte det dessa småfåglarna om den matar.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

G

• Livet är en plåga.
« Svar #7 skrivet: 15 feb-06 kl 09:22 »
Jag förstår vad du menar.
Han menade att fåglarna inte är beroende av att man matar dem, bara för att man har börjat göra det.
Så även om det är långt till grannarna är det inte hela världen om man slutar mata.

Lena A

« Svar #8 skrivet: 15 feb-06 kl 10:01 »
Liksom G har jag mina gäss (2 st) ute nu också. De har mat och vatten inne men jag har vattenhink utomhus till dem som jag bär fram och tillbaka morgon och kväll med fräscht vatten.  

Nu börjar gåshonan så smått röra om i redet, så det är väl äggdags snart och då håller de sig ganska nära.

Vad jag gör med gässen om situationen blir värre vet jag inte utan får ta ställning till det då.

Vi bor utanför Tranås förresten, om någon är intresserad.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #9 skrivet: 15 feb-06 kl 10:19 »
Chatt just nu på Aftonbladet hemsida!
http://chat.aftonbladet.se:7010/?session=291X

Har kursverksamhet!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #11 skrivet: 15 feb-06 kl 12:00 »
Hur länge är det kritiskt så man måste hålla dom inne ??? när fåglarna väl är här smittar dom inte då ???

vet någon när man kan släppa ut sina djur  i april , maj juni ???

frågorna är många och svar finns nog inte till alla   men det får väll tiden utvisa...

love och lev väl
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #12 skrivet: 15 feb-06 kl 12:09 »
Nej ingen vet hur länge detta blir och hur hårt det kommer att slå här hos oss.
Klart är att vi måste förbereda oss på att hålla våra älsklingar inne länge än. Det är ju nu det börjar bli aktuellt och viktigt.

Har kursverksamhet!

Helenan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 feb-06 kl 13:15 »
Det kan ju pågå i flera år? Det har ju funnits hela 1900 talet i alla fall. Jag kommer fortsätta att öppna för mina höns och ge dem mat och vatten inne som jag gjort hela vintern. Rådet att hålla dem inne varju endast en rekomendation. Kommer influensan närmare får jag avliva dem. Inte kan jag tänka mig att ha dem inne när det blir vår och grönt och maskarna börjar röra sig. Vad vore det för liv för dem?

LEK

« Svar #14 skrivet: 15 feb-06 kl 13:59 »
Jag försöker att tänka såhär: att NU är riskerna betydligt större för att influensan verkligen kommer och att den drabbar våra djur än vad det var i höstas. Troligtvis kommer den och vi får ha våra djur inne eller åtminstonde i hönsgård med tak och bärnät (vilket jag kommer att fixa till mina). Idag är nog risken väldigt stor att den som inte följer rekomendationerna och får smittade djur påverkar även omkringboende hönsägare. Jag tycker att vi alla ska ta vårt ansvar och ta detta på allvar då är nog möjligheten som störst att stormen drar förbi och bedarrar. Vad det gäller våra höns så visst har väl de jämförelsevis bättre liv än industrihönsen även om de får vara instängda... Ägg är ju något som vi måste ha till vår matlagning och efter dessa restriktioner hjälper det ju inte att köpa eko-ägg. De hönsen är ju också instängda, men på mindre yta. I hönshuset kan vi iaf slänga in en jordtorva och lite nyklippt gräs när vi känner för det.
Kickis tips om nätramar till fönstren var inte så dumt...
Ge inte upp!!! Efter regn kommer sol, har jag hört :)

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #15 skrivet: 15 feb-06 kl 14:42 »
Har precis pratat med jordbruksverket men dom visste föga om hur länge dom trodde våra djur skulle hållas inne det viktigaste var i af att man inte får fodra dom ute utan inne under tak... än så länge jag ställde frågan till dom om när flyttfåglarna väl etablerat sig här och börjar häcka  är det ijnte lika riskfyllt då fåglarna är ju fortfarnde sjuka.. men det visste ´dom inget om...

det informeras för lite...

Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 15 feb-06 kl 15:58 »
Det måste väl vara ett tätt tak om man ska ha tamfåglarna ute?

Fåglar kan ju sitta på ett tak av bärnät och skita...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #17 skrivet: 15 feb-06 kl 16:08 »
Det måste väl vara ett tätt tak om man ska ha tamfåglarna ute?

Fåglar kan ju sitta på ett tak av bärnät och skita...
Ja det har du rätt i - helt tak bli ett måste, om de alls får vara ute...

Har kursverksamhet!

Bondmoran

« Svar #18 skrivet: 15 feb-06 kl 17:41 »
Ja det har du rätt i - helt tak bli ett måste, om de alls får vara ute...

Det räcker inte med helt tak ! Här sitter fåglarna på nätet längs sidorna och skiter så det är frågan om de överhuvudtaget kan vara i rastgården längre.

Fåglarna sitter i träden och väntar på mig när jag fodrar djuren, de vet precis var det kan finnas några små korn till övers.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Helenan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 feb-06 kl 17:49 »
Slänger du in gräs och jord så kan det följa med avföring från smittade fåglar och du är där endå. Ska du ha dem instängda för alltid?

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser