Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nässelodling  (läst 4161 gånger)

Vitis

• Skåne
Nässelodling
« skrivet: 25 apr-06 kl 12:06 »
Igår var jag på grannens äng och grävde upp 8 "hubbar" nässlor som jag nu planterat in i ett hörn av min trädgård. Jag har gett dem en dos hönsgödsel och guldvatten och hoppas på att dom ska skjuta fart och bli många och stora !!  ;D

Verkar det smart att plantera in nässlor i sin trädgård ? Ja, vi får väl se ...

Ängen där jag hämtade dem skall sprutas och plöjas i år så allt som finns där kommer att försvinna. Annars kunde jag ju skördat dem där.

Bo

Här växer de rikligt
« Svar #1 skrivet: 25 apr-06 kl 14:55 »
och jag toppar dem, skär och rör ner råa i pannkakssmeten.

Någon borde prova om inte rötterna av kvickrot och nässla kan torkas, finfördelas i en apparat och användas att baka bröd av. Det låter hälsosamt.

Vitis

• Skåne
Re:Nässelodling
« Svar #2 skrivet: 25 apr-06 kl 15:28 »
Det jag är lite nervös för är att de ska börja sprida sig ohämmat men alla jag talat med påstår att dom är rätt harmlösa, jag tänker ju skörda innan de går i blom och fröar av sig och om man ser på vilda bestånd så brukar de vara ganska samlade och kompakta. Man får väl hålla efter dem lite innan dom tar över.

Dom är ju onekligen nyttiga växter om dom inte står ivägen för nåt annat eller sprider sig in i landen.

Har ingen aning om var rötterna innehåller näringsmässigt men det var en sega rackare att gräva av och de borde innehålla en hel del näring med tanke på hur mycket växtkraft som ryms där under jorden nu på vårkanten.

Ska låta dem växa till sig lite nu och prova nässelpannkakor sen.

Det finns flera trådar här på Alternativ om nässlor och mycket info på nätet så om nån undrar vadför jag vill ha detta ogräs i trädgården så är det bara att söka.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 25 apr-06 kl 15:58 »
Man kan hälla kokhett vatten på bladen om dom börjar sprida sig för mycket.
I ren mulljord kan såväl nässlor som kvickrot vara nästan hopplöst att bli av med.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

kakel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 apr-06 kl 00:11 »
Nässelräddare Vitis,   såklart du skall ha ett  sådant växtbestånd !!   Man blir ju alldeles full av fröjd över vårens första spirande nässelblad. En vackert grön godsak, som sticks lite retsamt och livgivande när fingrarna bryter dem nerifrån och upp inför första soppkoket för året.  Inga handskar –  låt det bli en skön konst att bli vän med en växt som bara försöker försvara sig.

Nässlor är en kulturväxt av högsta rang. Vad jag förstår så har du läst en del om denna nyttiga växt. Gamla tider odlade nässlor för vävnad också. Nättelduk. Man slog med lie och rötade stammen på samma vis som lin. Har jag läst..  Nättelgårdar..
Kan man inte inhägna för att begränsa spridningen tro..

Ā  pro pos att läsa;  De vilda svanarna - sagan av HC Andersen - är antagligen späckad av symbolik.. Jag tolkar den bland annat som en hyllning till nässlan.. Det var ett tag sedan jag läste den.  Har en kluven inställning till den gamle berättaren..

Urtica Dioeca har dock ett kakels oreserverade kärlek !  

kakel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 apr-06 kl 00:15 »
nähä..  klarade inte att sända med en bild..  det var visst knepigt det  - fastän den höll sig inom storleksramen..  mystiskt..  Får jag nog sova på.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 apr-06 kl 02:45 »
zeke : jorden där jag satt dem är ganska tung och lerig och det borde väl stoppa den värsta rotspridningen.

kakel : jag fick tips om att plantera dem i nergrävda hinkar ,utan botten, för att hindra rotskotten ... men jag tyckte det var fusk ... dessutom vill jag inte såga sönder 8 hinkar och lite kan dom allt få bre ut sig.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 apr-06 kl 03:02 »
Har man en skaplig dyngstack brukar det inte behövas någon inplantering för att nässlorna skall etablera sig. Jag äter dem inte men tycker de är vackra. Vore de mer ovanliga och svårodlade skulle de säkert vara en eftertraktad växt att ha i rabatter.

Bo

Plocka nässlor
« Svar #8 skrivet: 26 apr-06 kl 06:41 »
i mängd utan handskar ger en sömnlös natt.

Bondmoran

« Svar #9 skrivet: 26 apr-06 kl 08:12 »
Har man en skaplig dyngstack brukar det inte behövas någon inplantering för att nässlorna skall etablera sig. Jag äter dem inte men tycker de är vackra. Vore de mer ovanliga och svårodlade skulle de säkert vara en eftertraktad växt att ha i rabatter.

Sen är det bara att flytta lite kompostjord till trädgårdslanden så har man en fiiin nässelodling överallt  ;D

Hälsar Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #10 skrivet: 26 apr-06 kl 10:20 »
Facinerande att så många tycker om denna växt. Personligen har jag väldigt svårt för den och har försökt utrota det partiet på gården där de finns. Verkar dock omöjligt!  :( Så jag har faktiskt tänkt byta taktik, men är lite osäker på hur jag går tillväga.
Får är ju tydligen mycket förtjusta i nässlor, så jag täkte spara dem åt fåren. Då till saken: Hur gör jag? När skördar jag? Hänger man sedan dem upp och ner för att torka?
Jag tänker dock både använda långärmat och rejäla handskar vid skördning  ;)

manna

• -
« Svar #11 skrivet: 01 maj-06 kl 14:28 »
Facinerande att så många tycker om denna växt. Personligen har jag väldigt svårt för den och har försökt utrota det partiet på gården där de finns. Verkar dock omöjligt!  :(

Får är ju tydligen mycket förtjusta i nässlor, så jag täkte spara dem åt fåren. Då till saken: Hur gör jag? När skördar jag? Hänger man sedan dem upp och ner för att torka?

Den minsta lilla rotbit blir en ny planta. Varning för jordfräs alltså!  ;D

Skörda när nässlorna är "lagom" stora, bind i buketter och häng uppochner. Funkar som vitaminkälla åt höns oxå.

Hemmets nässelodling tar några hundratal kvm i anspråk. Säkert startade alltihop med åtta tuvor...  ;) En bok i ämnet linberedning är önskvärd, så skicka gärna boktips! Soppa i all ära, men inte varje dag.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #12 skrivet: 01 maj-06 kl 16:33 »
Facinerande att så många tycker om denna växt. Personligen har jag väldigt svårt för den och har försökt utrota det partiet på gården där de finns. Verkar dock omöjligt!  :( Så jag har faktiskt tänkt byta taktik, men är lite osäker på hur jag går tillväga.

Jag förstår inte heller tjusningen utan har också svårt för brännglada nässlor. Jag skördar dem helst på andra ställen än vår tomt för vårens/försommarens nässelsoppa (som faktiskt är en delikatess).
Vi hade ett stort antal nässlor i ett blåsippehörn på tomten när vi flyttade in. Jag har dragit upp nässlorna med roten och det har fungerat rätt bra förutom att min åldriga granne återinfekterar samma område då och då (ja inte hon personligen men hennes nässelfyllda tomt) vilket gör att jag i smyg är inne på hennes tomt och rycker en nässelbrandgata  :-[.
Jag har också dödat ett nässelstånd en bit bort där jag lagt ut svart plast i ca 2 år och sedan sått gräs. Det har fungerat bra.
Leve nässlan (men inte på min tomt ;D)!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 09 maj-06 kl 10:52 »
Jag för en ojämn kamp med nässlorna i vissa delar av våra hagar. Brukar slå dem på sommaren och låta dem ligga. När de torkat äter djuren dem glatt. I år funderar jag på att skörda ett gäng och hänga på tork och ge som tillskott till hästar och får i vinter. De lär ju vara bra för allt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 09 maj-06 kl 12:01 »
Nu när jag är torggubbe om helgerna med mina plantor har jag haft med små burkar med inkokt nässelsoppa som jag sålt ... 50:- burken ... 17 burkar har gått åt i helgen !!!  ;D

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 09 maj-06 kl 12:38 »
Nu när jag är torggubbe om helgerna med mina plantor har jag haft med små burkar med inkokt nässelsoppa som jag sålt ... 50:- burken ... 17 burkar har gått åt i helgen !!!  ;D

Vilken smart idé - tjäna storkovan på värsta ogräset!  :D
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 10 maj-06 kl 12:11 »
Vilken smart idé - tjäna storkovan på värsta ogräset!  :D

Håller med! Ska kanske tänka om helt när det gäller de rackarns nässlorna. :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser