Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rånad av banken?  (läst 10682 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:rånad av banken?
« Svar #20 skrivet: 09 nov-06 kl 13:51 »
Vad skönt Eulalia. Har följt dina bankbryderier här i tråden. Lycka till med avbetalandet!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 09 nov-06 kl 23:48 »
Grattis Eulalia! vad glad jag blev för att det löste sig tillslut.
har tänkt på dig och undrat

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #22 skrivet: 10 nov-06 kl 12:05 »
L Å N A inte! försök att spara till det du köper i stället.
Eller öppna ett konto på JAK.se

För många som lånat går det i bland riktigt illa.
Läs på sajten www.fattiga.nu

Eulalia

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 10 nov-06 kl 15:11 »
stort tack till er alla för tips och uppmuntran  :-*
Det känns jätteskönt att ha rott iland detta, för jag är rätt förståndig vad gäller pengar överlag, inte så att jag vänder varje slant och planerar speciellt mycket men jag har ett par grundregler, bl a att aldrig använda pengar som inte är 100 % mina, framförallt inte till ren konsumtion.
Men nånstans på vägen har man inget val, eller man anser sig inte ha det just då..
Det blir så när man alltid har precis för lite, och ungarna kanske måste göra en resa, eller nåt annat sker som gör att man måste använda bensinkrediten ett par 3 månader, och sen sitter man där med skägget i brevlådan och det tickar på galet fort.

Jojje, jag var redan i skuld, jag har bara lagt om det till ett lite mindre smärtsamt lån :-)
Ska titta närmare på JAK, har lurkat där ett par ggr men inte riktigt förstått hur allting funkar..kanske ska jag öppna sparkonto där, för de pengar som jag nu sparar in på omplaceringen?

caorina

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 nov-06 kl 17:08 »
stort tack till er alla för tips och uppmuntran  :-*
Det känns jätteskönt att ha rott iland detta, för jag är rätt förståndig vad gäller pengar överlag, inte så att jag vänder varje slant och planerar speciellt mycket men jag har ett par grundregler, bl a att aldrig använda pengar som inte är 100 % mina, framförallt inte till ren konsumtion.
Men nånstans på vägen har man inget val, eller man anser sig inte ha det just då..
Det blir så när man alltid har precis för lite, och ungarna kanske måste göra en resa, eller nåt annat sker som gör att man måste använda bensinkrediten ett par 3 månader, och sen sitter man där med skägget i brevlådan och det tickar på galet fort.

Jojje, jag var redan i skuld, jag har bara lagt om det till ett lite mindre smärtsamt lån :-)
Ska titta närmare på JAK, har lurkat där ett par ggr men inte riktigt förstått hur allting funkar..kanske ska jag öppna sparkonto där, för de pengar som jag nu sparar in på omplaceringen?

jag har oxå fått mitt FÖRSTA lån och jag är jätteglad!
(har liten inkomst)

Eulalia

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 nov-06 kl 15:15 »
Grattis Caorina!
Hoppas du slipper ta fler lån i framtiden, men om d gör det, förbjud dig själv att ta lån för hög ränta,  håll dig till de vanliga bankerna eller prova JAK, det ska jag göra..

caorina

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 16 nov-06 kl 18:12 »
Grattis Caorina!
Hoppas du slipper ta fler lån i framtiden, men om d gör det, förbjud dig själv att ta lån för hög ränta,  håll dig till de vanliga bankerna eller prova JAK, det ska jag göra..

jag fick lån hos nordea:)

min ränta där ligger på 7,750%
den effektiva årsräntan ligger på 22,47%
jag betalar 880kr/månad i ett år.

leinad

« Svar #27 skrivet: 16 nov-06 kl 19:26 »
Det är ju mer eller mindre ett rån.... Har du betalningsanmärkningar eller nått annat skit sen tidigare eller?
« Senast ändrad: 16 nov-06 kl 19:26 av leinad »

caorina

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 16 nov-06 kl 20:16 »
Det är ju mer eller mindre ett rån.... Har du betalningsanmärkningar eller nått annat skit sen tidigare eller?

VERKLIGEN INTE!!  :o kommer aldrig att få några betalningsanmärkningar!! här har du en som sköter sin ekonomi och är ekonomisk...

caorina

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 16 nov-06 kl 20:17 »

jag tog ett lån på 10.000kr på ett år och det blir 880kr/mån!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 nov-06 kl 20:39 »
jag tog ett lån på 10.000kr på ett år och det blir 880kr/mån!

Det låter misstänkt bekant. Satte du möjligen in pengarna på banken för att ha som reserv?

caorina

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 16 nov-06 kl 20:41 »
Det låter misstänkt bekant. Satte du möjligen in pengarna på banken för att ha som reserv?

kanske*asgarv,avslöjad*

caorina

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 16 nov-06 kl 20:41 »

alla behöver ju en buffert eller hur?

caorina

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 16 nov-06 kl 20:42 »
kolla gärna på lyxfällan, ett program på tv3 just nu!!!!

leinad

« Svar #34 skrivet: 16 nov-06 kl 21:26 »

Får det inte att gå ihop!! Hur kommer det sig att den effektiva årsräntan är så hög, hur räknar man igentligen ut den? Kunde du inte få ett lån med lägre ränta, själv har jag ett utan någon som helst säkerhet med ränta på dryga 4 % (rörlig ränta).

Varför byta nick??

caorina

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 16 nov-06 kl 21:56 »

Får det inte att gå ihop!! Hur kommer det sig att den effektiva årsräntan är så hög, hur räknar man igentligen ut den? Kunde du inte få ett lån med lägre ränta, själv har jag ett utan någon som helst säkerhet med ränta på dryga 4 % (rörlig ränta).

Varför byta nick??

hur man räknar ut den effektiva årsräntan har jag ingen aning om,skrev av utav lånebeskedet!

kolla själv på nordea:
http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=204974

jag är ny kund hos nordea...
varför jag bytt nick? tja..kanske därför att jag avslutade det andra.

leinad

« Svar #36 skrivet: 16 nov-06 kl 22:53 »
Kollade lite på mitt bostadsrättslån.... 3,63% i effektiv och 3,23% i räntesats. Har efter lite funderingar kommit fram till att i effektiv ränta så räknas även aviavgifter och sådana saker in. I vilket fall som hlst så tycker du verkar ha fått väldigt dåliga villkor för ditt lån.

caorina

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 16 nov-06 kl 23:04 »
Kollade lite på mitt bostadsrättslån.... 3,63% i effektiv och 3,23% i räntesats. Har efter lite funderingar kommit fram till att i effektiv ränta så räknas även aviavgifter och sådana saker in. I vilket fall som hlst så tycker du verkar ha fått väldigt dåliga villkor för ditt lån.

vad menar du med dåliga villkor??
jag har hög ränta därför att jag bara haft nordea i 2månader..sedan när man varit medlem ett tag, kan man få medlemslån mm med mer förmånliga räntor.jag är bara glad ATT jag fick ett lån och att jag kunde bestämma avbetalningstiden själv, dvs, hur mycket man själv känner att man har råd att lägga per månad. Det som jag tyckte va bra med det här lånet var att allt är "inbakat" i det jag betalar/månad.

caorina

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 16 nov-06 kl 23:08 »
betalar ingen aviavgift, men däremot drog dem 700kr utav LÅNET i uppläggningsavgift, och DET tycker jag är fel!
jag hade räknat med att dem la till dem 700kr på första inbetalningen..så första inbetalningen hade blivit 880+700=1580!
men nejdå, det drogs direkt, så jag lånade 10.000 och fick utbetalat 9300 ??? DET , tycker jag va väldigt fult gjort och det har dem fått höra med!!!!!!

leinad

« Svar #39 skrivet: 16 nov-06 kl 23:08 »
Med dåliga villkor menar jag den höga räntan. Sen är väl banker (iallafall vad jag erfarit) väldigt väl villiga med avseende på låneåterbetalningstid så länge man inte vill ha extrent lång återbetalningstid. Om man är ny kund eller inte, verkar inte ha någon större betydelse enligt mina erfarenheter.... De brukar ju trissas (läs räntesänkas) för att man just ska välja den banken. Speciellt om man är beredd att flytta lönekonto och andra besparingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

247 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser