Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur utvinns snäckskal?  (läst 9626 gånger)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hur utvinns snäckskal?
« Svar #20 skrivet: 22 jan-07 kl 04:07 »
Vitryss.

Varför känns det fel?

Äggskal är en naturlig kalkkälla för alla levande hönsfåglar.

Bara nyfiken.

/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #21 skrivet: 22 jan-07 kl 04:37 »
Som jag ser det (och motargument mottages tacksamt).
Så uppstod ett problem i samband med att den storskaliga hönsindustrin bommade in en större mängd höns för att ta ifrån dem alla sina ägg.
Kontentan av detta blev att hönsen började lida av kalkbrist.
Efterfrågan till "vise män" blev då att hitta ett substitut för kalk någonannanstans. Och svaret blev att det bästa vi kan hitta är snäckskal.
Detta i sin tur har lett till en ryktesspridning (även bland hobbyhönsägare) att det bästa som finns för hönors kalkbehov är bitar av ett sjödjur som de knappast någonsin skulle ha kommit i kontakt med i vanliga fall (höns är faktiskt skogsfåglar vare sig vi vill eller inte).
Snäckskal kan säkerligen täcka fåglarnas kalkbehov men att det är det bästa alternativet står långt ifrån min "övertygelse".
Some give it all."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #22 skrivet: 22 jan-07 kl 08:10 »
föda sina höns snäckskal (som knappast är en naturlig föda för skogsfågel), konstgjort foder i rostfria decinficerade burar i fönsterförsedda tempererade hönshus som enligt expertisen är ultimata för god djurhållning så kan man ju för all del göra det.
Sedan kan man kanske stå och klia sig i huvudet över att hela besättningen strök med efter ett par dygns strömavbrott eller varför deras matsmältningsmaskin pajjade ihop på grund av ett enkelt foderbyte ::).

Du syftar alltså på produktionshöns besättningar här nu  ???
Och att såna hönsägare är mindre begåvade än somliga  ???
« Senast ändrad: 22 jan-07 kl 08:12 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Helenan

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 jan-07 kl 10:03 »
Jag har hört från lantrasklubben att man kan ge brunnskalk till hönsen vilket inte innehåller några tungmetaller odyl (vilket altså snäckskal skulle kunna göra ???) Någon som vet var man får fatt på sådant? Har tittat lite men inte kunnat hitta det men så är jag inte så bra på att söka på nätet. :-[

Jag undrar även hur du gör som ger äggskal för att torka dem?  Det lär ju vara viktigt att de är torra och jag kan tycka att det skulle vara bökigt att hålla på och torka i ugnen. Tar du bort hinnorna eller äter de dem med? ???

Vitryss

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 22 jan-07 kl 11:15 »
Vitryss.

Varför känns det fel?

Äggskal är en naturlig kalkkälla för alla levande hönsfåglar.

Bara nyfiken.

/Fred

Hur då "naturlig" menar du. Att hönsfåglar äter ägg i naturen? *intresserad*
För mig känns det inte rätt med äggskal, jag tycker det är som om man skulle ge dem benmjöl utvunnet av hönsben.
Ta mig gärna ur denna noja! :)

Florina

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 22 jan-07 kl 11:50 »
Hörde för ettag sedan att snäckskal kunde riva sönder hönsens hals då de sväljer det???

Även att snäckskal inte skulle göra ngn nytta då det inte kan brytas ner av kroppen?

Iallafall så fick jag sagt till mig att jag skulle ge ren kalk, så jag har testat nu med "rätta mig om ja har fel" multivitamin med kalcium till hästar som jag köpte en hink med.

Iallafall så lägger jag "pudret" i en kopp som de gärna äter då o då.

Men har inte riktigt koll längre "känner jag" eftersom hönsen kanske får FÖR mkt vitaminer ??? eller va tror ni?

Kan man inte köpa ren kalk typ "puder" ??? om det kanske är bäst.

Jag har faktiskt blivit lite snurrig av ämnet och funderar om snäckskalet förr hade samma funktion som grus (för att smälta födan) ::)

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #26 skrivet: 22 jan-07 kl 14:20 »
Arne.
Jag hittade på ÖB i Västerås 2,5 kg påsar med Bonnie - Sand med skal och träkol - ugnstorkat och steriliserat.
10:- styck.

Funkar väldigt bra på våra höns.

http://www.bonniedyrecenter.dk/
http://www.overskottsbolaget.se/index.asp

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #27 skrivet: 22 jan-07 kl 15:07 »
Du syftar alltså på produktionshöns besättningar här nu  ???
Och att såna hönsägare är mindre begåvade än somliga  ???
Jag syftar på alla som av räddsla för eventuella bakterier, eller andra orsaker förhindrar sina djur att leva som de djur de är.
Och begåvning har föga med saken att göra....många smarta människor har utsatt många djur för mycket ont.
Some give it all."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:
« Svar #28 skrivet: 22 jan-07 kl 16:36 »
Vill man gå den i det moderna samhället vedertagna vägen och istället föda sina höns snäckskal (som knappast är en naturlig föda för skogsfågel), konstgjort foder i rostfria decinficerade burar i fönsterförsedda tempererade hönshus som enligt expertisen är ultimata för god djurhållning så kan man ju för all del göra det. Sedan kan man kanske stå och klia sig i huvudet över att hela besättningen strök med efter ett par dygns strömavbrott eller varför deras matsmältningsmaskin pajjade ihop på grund av ett enkelt foderbyte ::).

Jag går den du kallar vedertagna vägen och:
-ger mina höns snäckskal
-de äter kanske vad du kallar konstgjort foder?
vet inte vad du menar med det..hönsmat i plast ...
-de har fönster i hönshuset
-de har lagom värme i hönshuset
-inte att förglömma det finns lyse där också som man kan tända

Enligt dig Fred så är det ynkliga, bortklemade, sjukliga varelser jag har därinne........ :'( :'(
Och jag förväntas dessutom stå där o klia mig i huvet
och inte begripa vad som hänt dem om något händer dem !

Tror du på det själv ?
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Arne

• Skåne
Re:
« Svar #29 skrivet: 22 jan-07 kl 17:03 »
-ger mina höns snäckskal

Enligt dig Fred så är det ynkliga, bortklemade, sjukliga varelser jag har därinne........ :'( :'(

Tror du på det själv ?

Jag skulle vilja återföra tråden till min ursprungliga fråga om ni vet hur snäckskalen utvinns och hur hanteringen påverkar den marina miljön? Är det en bra produkt utifrån detta perspektiv?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Forumsdiskussioner
« Svar #30 skrivet: 22 jan-07 kl 17:38 »
Apropå det......detta är mycket bra skrivet av Alte om ämnet tycker jag:

Detta är ett diskussionsforum och då blir det väl som i en vanlig diskussion i vanliga livet, att man har en viss bredd på tråden och tillåter en del avstickare, för att efter några inlägg återvända till ursprunget. Inget konstigt, utan helt normal vedertagen diskussionsteknik. Detta gör dessutom att fler kan få intresse i en annars alldeles för smal diskussion, om man nu ens kan kalla det så i en del smalspåriga trådar som oftast dör ut efter några få inlägg. Fram för bredd och variation på inläggen. Den som tycker de avviker för mycket kan ju låta bli att haka på och endast svara på ursprunget om man nu gillar smalspårigt. Dessutom råder det någon konstig uppfattning att den som startat en tråd kan bestämma att den skall avslutas och även på olika vis försöka styra andras inlägg. Har man inbjudit till diskussion får man tåla att andra har olika åsikter och kanske fortsätter i tråden utan trådstartarens medverkan. Så sker i verkliga livet och så kommer det givetvis att vara här med.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:
« Svar #31 skrivet: 22 jan-07 kl 18:08 »
-ger mina höns snäckskal

Tror du på det själv ?
Jag har inte sagt/skrivit något om dina höns?
Jag har försökt förklara min syn på bra djurhållning och annamat en sådan så att den skall fungera även om strömmen uteblir, djurskyddsinspektörerna blir arbetslösa och foderbutiken/leverantören klappar igen.
Varför tar du det personligt?
Känner du igen dig i min utmålade beskrivning?
Jag har ingen aning om ifall dina höns är "bortklemade, sjukliga varelser" det lär du väl upptäcka själv om du blir utan ström och allfoder en längre tid. Jag har överhuvudtaget alldrig kommenterat din djurhållning specifikt.
Jag säger bara att höns som inte får anpassa sig efter klimatets skiftningar och anpassa sig till en varierande diet har/får det väldigt svårt att klara sig om allfodret och värmen försvinner.
För mig är det av vikt att kunna leva bra utan det som vi vardagligen ser som självklart och jag vill ge samma förutsättningar även till djuren på gården.

------------------------------------------

Arne.

Jag vet inte hur snäckskalsindustrin påverkar havsbotten.
Jag använder inte produkten och ser ingen anledning att behöva göra det heller så jag har inte haft anledning att fördjupa mig i ämnet.
Höns behöver kalk för sin äggproduktion, inte nödvändigtvis genom snäckor som enligt sin sammansättning är "näst bäst", alltså ger jag dem kalktillskott och möjligheter att leta egna kalkkällor.
Marina institutet vid åbo universitet brukar vara en bra källa för att få svar på frågor gällande östersjön/nordsjön.
Jag har en vän som är marinbiolog där och som har inriktat sig på just marina industriers påverkan på miljön.
Jag ska skicka ett mail och se om han har något matnyttigt att säga om snäckskalsindustrin.

/Fred

Some give it all."

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #32 skrivet: 22 jan-07 kl 18:59 »

Florina

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 22 jan-07 kl 19:16 »
Men snälla Rosa :) varför skriver du i punktform om hur dina höns har det ???

Är det ngn som har ifrågasatt din djurhållning här?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #34 skrivet: 22 jan-07 kl 21:12 »
Men snälla Rosa :) varför skriver du i punktform om hur dina höns har det ???

Jag tycker det ser snyggt ut med punktform  ;D

*skojar bara*
Nä men min hönshållning stämmer ju på flera punkter in på Freds lista över "förklemande saker" för höns...
om sen dessa på detta vis bortklemade höns dör ska den djurhållaren inte själv begripa varför djuren dog  >:(  vilket jag anser vara väldigt sarkastiskt skrivet av Fred.

/Snäll Rosa

och så ger jag snäckskal till mina höns  8)
vilka för övrigt har den stor oförskämdheten att aldrig dö
trots mitt klemande med dom.....hönsen alltså inte snäckskalen

« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 09:43 av Rosa »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #35 skrivet: 22 jan-07 kl 21:52 »
Jag tycker det ser snyggt ut med punktform  ;D

*skojar bara*
Nä men min hönshållning stämmer ju på flera punkter in på Freds lista över "förklemande saker" för höns...
om sen dessa på detta vis bortklemade höns dör ska den djurhållaren inte själv begripa varför djuren dog  >:(  vilket jag anser vara väldigt sarkastiskt skrivet av Fred.

/Snäll Rosa

och så ger jag snäckskal till mina höns  8)
vilka för övrigt har den stor oförskämdheten att aldrig dö
trots mitt klemande med dom.....hönsen alltså inte snäckskalen

Det går bra att skriva till mig direkt ;).
Men ok...vad jag menade var så här....
Jag ser det som en onödig risk att hålla hönshusen uppvärmda eftersom jag bor på en plats där det ofta blir strömavbrott och en kraftig (stor) temperaturförändring ofta är skadligt för djurs hälsa. Mina hönsraser mår bra i kyla och jag ser ingen anledning till att riskera deras hälsa bara för att jag vill bo i uppvärmda utrymmen.

Jag är av övertygelsen att ett visst utsättande mot potentiella smittorisker skapar ett starkt immunförsvar som förhoppningsvis genererar ännu motståndskraftigare avkomma, jag vill ha härdiga och friska djur.

Om du känner dig stött av mina åsikter är det inte mycket jag kan göra åt det.
Det enda jag kan säga är att mina inlägg inte var riktade mot dig.
Jag är ingen anhängare av djurhållning där djur tilldelas ett habitat som tar mer hänsyn till mänskliga behov än djurets.
Jag tycker t.ex att det är lika illa att veganer håller fritagna illrar fångna i storatadsgarderober som när pälsfarmsindustrin stänger in dem i burar.

Fred (som inte är på någon krigsstig :))
Some give it all."

Florina

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 22 jan-07 kl 22:07 »
Innerst inne Rosa ::) så e du nog inte så besk som du verkar här va ::)

Tror att dina o Freds höns ha det lika bra faktiskt ;)
Alla vi här på forumet vill att våra djur ska ha det bra "ja lovar Rosa" så lägg ner striden nu ;)

Florina

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 22 jan-07 kl 22:17 »
hm fast ja kan ändå inte hålla med hur ja än vänder o vrider på det, om att vi ska ha uppvärmda hönshus.

Vi e 2 läger här och det är inget att göra åt det ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #38 skrivet: 23 jan-07 kl 09:42 »
Det går bra att skriva till mig direkt ;).
Men ok...vad jag menade var så här....

Ja nu var det ju så här Fred att du redan svarat på förra sidan.......
(så varför du svarade en gång till....är ju upp till dig då)
Mitt svar var naturligtvis till Florina som frågat mig om det här med punktform.

Florina

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 23 jan-07 kl 09:47 »
  e du igång igen??? ;D nä ha det så länge! hm utanför ämnet....men ska in på operation idag så kommer tebax om 2 dar :-* så håll dig i skinnet nu Rosa ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

117 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser