Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stevia  (läst 13800 gånger)

Morran

• Gäst
Re:Stevia
« Svar #20 skrivet: 29 mar-07 kl 14:34 »
Då hoppas jag att de här "plantorna" är någon extra tuff sort då eftersom de grodde så snabbt och att de överlever hos mej, trots min hårda hållning gentemot växter  :P

Eulalia

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 apr-07 kl 22:27 »
Var på trädgårdsmässan i helgen, där jag köpte Stevia-frön, från två olika fröfirmor för att vara garderad :-)
Skumt nog kallade ena fröfirman det för Sötflockel, den andra Sötväppling.
Fast på latin heter båda Stevia Rebudiana och fröna ser likadana ut.
Värsta minifröna ju!  :o

Nu ska jag så men ville checka lite:
vilken jord har ni andra sått i?
Steviafrön sägs vara kinkiga, och nånstans läste jag att de inte vill ha för mättad jord.
Jorden jag har är vanlig blomjord, funkar det tro?
Har monterat upp akvariet med värmemattan under nu, så jag tänkte ha dem där, då borde ju inte plast runtom krukorna behövas...eller?
Finns det risk att de torkar ut? fast hellre det än att de möglar!

Morran

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 02 apr-07 kl 08:08 »
Jag har planterat mina i vanlig blomjord som jag köpt hos Blomsterlandet. Tydligen heter mina bara Stevia/Sockerplanta...fast jag funderar på att ge dem andra namn om de växer ordentligt  :P

Dina andra frågor är jag nog inte den rätta att svara på men mina har det fuktigt hela tiden under sitt plastlock...jag brukar dock flytta locket en aning för att de även ska få lite luft därinne eftersom jag är rädd att det annars blir för fuktigt.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #23 skrivet: 02 apr-07 kl 08:34 »
Jag har lärt mej att man alltid ska så frön i så/kaktusjord.

Nej nu måste jag oxå så mina steviafrön som jag köpte förra året fastän det står på påsen att de ska sås samma år.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Eulalia

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 02 apr-07 kl 23:58 »
Tack för råd Morran & Alternaiv
 Jag kunde inte hålla mig tills såjord införskaffats, så jag har satt 2 stevia-frön i vanlig blomjord, fast jag gjorde en specialare, så de inte ska drabbas av minsta vindpust..

Avskuren PET-flaska med toppen vänd ut-och-in.
STevia är ljusgroende står det, på detta vis kan jag ha dem i fönstren utan att de drabbas av drag.
Fast får hålla koll så inte fröna möglar, som mina chilisar hotar att göra..
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 23:59 av Eulalia »

Morran

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 03 apr-07 kl 07:07 »
Ja, mina växer och frodas, även om de inte skulle ha kommit upp förrän nu enligt vad som stod på påsen. Inte vet jag om det är för att jag har dem i ett syd-öst fönster så att de får direkt sol från 9-14 eller om de helt enkelt var livskraftiga frön...men jag frågar inte så mycket utan låter dem hållas  :P

Eulalia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 06 apr-07 kl 15:32 »
Jag har glädjen att informera er om att en av mina steviafrön har grott-ÄNTLIGEN!!
Det är väl inte mer än 1 mm men jag har faktiskt fotobevis som jag snart ska publicera ;D
Det är den som jag odlade på PET-flaska som grodde, fasen att jag pantat alla flarror!
« Senast ändrad: 06 apr-07 kl 15:40 av Eulalia »

Eulalia

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 07 apr-07 kl 18:52 »
rapport från STeviaLand:

nu har det poppat upp en steviaplanta i övriga 4 krukor också. Satte två i varje, men endast en av dem har kommit upp.
Dessa frön var Örtagårdens, de verkar snabbare än Runobergs, som flaskodlingens är.

Detta har jag kommit fram till:
*de vill ha det ljust.
*de vill ha det varmt eller åtminstone dragfritt.
*de tål att det är rätt fuktigt
*jorden verkar inte spela nån större roll, jag hade blomjord av halvdålig kvalite, och hittills har det funkat, men vi får se hur det blir, de späda plantorna kanske inte tål att den är så gödslad..

Det var kraftig kondens i min flaskodling, vilket inte verkade göra nåt. Jag öppnade en liten stund varje dag, för att lufta, och har inte vattnat sen jag satte fröna.
Länst ner i flaskan hade jag akvariesten, nån cm som funkade som dränering.
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 18:53 av Eulalia »

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #28 skrivet: 12 apr-07 kl 12:00 »
Mina sticklingar verkar ha börjat rota sig nu också, men de är ännu lite för ynkliga för att skicka. Kanske skall toppa en gång (så får jag en uppsättning nya sticklingar.)

Citera
*de vill ha det ljust.
*de vill ha det varmt eller åtminstone dragfritt.
*de tål att det är rätt fuktigt

Detta stämmer bra på sticklingarna också. Nu verkar de tåla en stunds direkt solljus ibland också utan att sloka tvärt - ett tecken på att de har börjat få rötter.

Jag driver dem i ett litet mini-växthus. I torvbricketter.

A.

Morran

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 apr-07 kl 12:23 »
Mina verkar ha stannat växten. De var snabba som attan den första veckan men nu tycker jag att de varit mellan 1-3 cm höga hur länge som helst.

Det lilla drivhuset jag haft dem i verkar också ha blivit alldeles för fuktigt och kondensigt för jag har upptäckt mögelväxt i två av "krukorna" där - dock inte bland Steviaplantorna. Jag får väl lufta ordentligt i dag och se om det blir bättre.

Eulalia

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 apr-07 kl 02:18 »
Har ni inga kameror, folk? så man kan få se era raringar? :)

Morran, jag tror det är bra att de stannar i växten!
Så bygger de lite "muskler" och blir lite kraftigare istället..
mitt är ännu bara två små groblad, har varit så i över en vecka..det kan man kalla stanna i växten  ::)

Anders, hur stora är plantorna du tar sticklingarna från?
Har du på nåt rotningsmedel på sticklingarna?
Morsan börjar minnas saker från sin barndom. Hon säger att hennes far använde aska för att "kurera" sättpotatis.
Dvs: om han hade för lite sättpotatis, så hände det att han skar dem itu och fördubblade på så vis. För att snitten skulle läka ihop och slippa drabbas av sjukdom eller mögla, så doppade han snitten i ren aska. Morsan tror att detta även funkade som igångsättare, alltså att det fick dem att grodda snabbare.
Nån som hört nåt liknande?

Morran

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 13 apr-07 kl 08:23 »
Jag får väl hoppas på att de har träningsläger just nu då och att de inte bara är slöa och lata  :P Här kommer i alla fall en jättesuddig mobilbild på en av "krukorna" (jag orkade inte leta reda på batterier till kameran)

Jag har för mej att mormor och morfar gjorde något liknande med sina potatisar men tyvärr var jag på den tiden mer intresserad av att hoppa i höladan än potatisodling så jag kan inte svara på om det verkligen hjälpte. Någonting bra borde det dock ha varit med askan, annars hade de väl inte fortsatt år efter år.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #32 skrivet: 13 apr-07 kl 13:06 »
Jag tog sticklingar från dels två "gamla" plantor som jag fick i maj 2006 av glinda. Och dels från plantor jag fick av sticklingar som jag tog i höstas, varav en del skickades till intresserade. (Se annan tråd här om örter.)

De gamla plantorna stod ute vid en stenmur under sommaren 2006 och växte till rejält. Men plötsligt var de kal-ätna. Kanske en hare eller igelkott hade sötefrossa. Så jag krukade upp dem och de kom tillbaka bra igen. Nu i vår när de började komma så blev det en hel massa sticklingar av dem.

Inget rotningsmedel. Föräldraplantorna var ca 0,5 m som mest. Men jag har skurit ner dem ett par gånger för att skörda och föryngra.

Sticklingarna från 2006 var på gränsen att de klarade vintern, men nu har de satt fart. Flera av de som fick sticklingar under hösten 2006 hade problem - det var nog inte de bästa omständigheterna att föröka upp stevia under hösten - minskande ljus och så. Men någon mer än mig klarade det visst.

Jullan har redan fått en omgång sticklingar av mig nu i vår, för ett par veckor sedan, och dessutom en etablerad stickling från 2006 - undrar hur har det gått?

De nya sticklingarna har verkligen fått rötter - de syns på undersidan av torvklumpen. Så det kan nog faktiskt vara läge att skicka nu strax.

Har någon ett tips på bra emballage? Så att jag kan skicka en hyfsat etablerad stickling komplett med torvklump och rötter och allt. Helst så att det blir ett billigt brev max 3 cm tjockt som inte blir söndermosat av posten. Plastpåse i en jiffy-bag med träbitar som spänner ut jiffy-bagen är det jag funderar på nu.

Bilder: Kommer!

Så vill någon ha sticklingar i present - hör av er här. Pris: En annan kul/intressant/spännade och/eller rolig present tillbaka. Inte så noga Himla noga! Eller lova att skänka nya sticklingar vidare i din tur...

Det går också bra att vänta med "motgåvan" till min Återträff. Eller skicka med någon du träffar på en annan träff som skall hit till Gislagård.

A.
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 13:09 av (Anders) »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #33 skrivet: 13 apr-07 kl 14:02 »

Jullan har redan fått en omgång sticklingar av mig nu i vår, för ett par veckor sedan, och dessutom en etablerad stickling från 2006 - undrar hur har det gått?

Har någon ett tips på bra emballage? Så att jag kan skicka en hyfsat etablerad stickling komplett med torvklump och rötter och allt. Helst så att det blir ett billigt brev max 3 cm tjockt som inte blir söndermosat av posten. Plastpåse i en jiffy-bag med träbitar som spänner ut jiffy-bagen är det jag funderar på nu.

Rapport från Jullan: Anders, dina sticklingar bor fortfarande på mitt kontor här på jobbet, där jag sköter om dem som små bebisar. ;D Dock börjar de nu ränna iväg rejält, och det är nog läge nu snart att ta hem dem och skola om dem i riktiga krukor.

Om du ska skicka plantor, hur dyrt är det att posta ett rör då?? Det borde väl gå bra?

Eulalia

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 apr-07 kl 14:12 »
jag tänkte också rör, toapapprör  ;D
Men de är för mjuka...kanske sånt där starkare rör, med varje planta i toapapprör som har ändarna tejpade? Då kan man skicka ett antal plantor utan att de tar skada.

De är alltså fleråriga och ganska toleranta mot att bli rejält nerklippta? hmmm
Varm mur, det måste ha varit perfekt läge för dem!

Man måste väl ha extra ljuslampa över dem vintertid?

Anders har du lyckats få dem att gå i blom ännu? nån annan, t.ex Skånetösen?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #35 skrivet: 16 apr-07 kl 13:58 »
Hej alla stevia-fans! Här kommer lite stevia-bilder!

Mina sticklingar har rotat sig fint:

Jag planterar om dem i små krukor efter hand, men några skickar jag eventuellt i nästa vecka.

Blommar? Mina Stevia? Jorå! Om och om igen. Även mitt i vintern. Antingen tecken på stress eller att de trrivs...

Tre generationer stevia:

I de stora krukorna finns mina ursprungliga plantor. Den ena har skurits ner mycket hårt, men kommer fint med nya skott från rotdelarna. Stammen var nästan 1 cm vedartad. Den andra, mera risiga, som jag glömde ute på stentrappan en kall natt nu i vår, kommer jag att ta ett gäng sticklingar från och sedan skära ner den också. I de mindre svarta krukorna finns fd sticklingar som jag tog i höstas. I den gröna backen sticklingar som jag tagit nu i vår. Och som jag alltså kan skicka under nästa vecka.

Vintertid förvarar jag de stora plantorna mycket svalt i ett oanvänt gästrum med fönster åt SV. Vattnar sparsamt och låter gå på "sparlåga". Sticklingarna jag tog i höstas har jag haft i fönster åt samma väderstreck, men i uppvärmt utrymme och försökt få dem att växa. Ca en tredjedel dog.

Av vårens sticklingar har mer än 95% klarat sig.

Jag antar att du vill ha, Eualia? Någon annan?

Funderar vidare på emballage. Rör vore bra, men högst tre cm tjockt så man kan skicka som tungt brev utan extra "straff-porto". Levereras normalt dagen efter direkt i brevlådan utan avier mm. Skall kolla om posten har något förslag...

A.
« Senast ändrad: 10 feb-08 kl 10:20 av (Anders) »

Eulalia

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 16 apr-07 kl 14:31 »
ja HERREGUD vad de ser stressade ut!  vad har du gjort med dem?? ;D
de är ju hysteriskt frodiga...
Jo jag vill ha, det är nog bra att ha lite olika stammar, antar jag (som har noll koll på hur de pollineras...om pollinering överhuvudtaget  :) )

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #37 skrivet: 16 apr-07 kl 20:41 »
Oj va jag vill ha sticklingar!
Jag kan ju alltid bytes handla mot lite cookies eller annat gott...Jag tror Eulalia tyckte iallafall att dom gick att äta ;)( Bytte mot kefir )
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Eulalia

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 11 maj-07 kl 22:35 »
Nu börjar första stevian jag frösådde bli stor!
Och dessvärre ranglig...ska jag toppa den nu Anders?!
Det skär i hjärtat, har aldrig varit bra på sånt...och så inbillar man sig att man ska fixa att slakta  ::)

Hur långt ner ska jag knipsa? 3 bladpar kvar?

Hur går det för er andra, både fröodlare och ni som fick skott?
Mina skott är stabila, de ser starka och vitala ut :) jippie, jag klarade dem denna gång!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #39 skrivet: 14 maj-07 kl 13:48 »
Om att toppa:

Om den bara är i bra tillväxt och stark så är det nog inga problem. Men pyssla gärna om lite extra - dusch och inte för stark sol och så - dagarna efter. (Jag har tagit livet av fler plantor genom att plantera om dem i större kruka för sent än av att toppa dem för hårt...)

Jag toppar bara bort toppen i börjab.  :P Kanske de översta 2 cm. Då finns det fler chanser till förgreningar. När jag skördar tar jag mer.

Jag har upptäckt att man med fördel kan låta en ranglig planta lägga sig ner. Den slår då rot längs den liggande stammen och bildar en massa nya skott/plantor. Kanske optimalt om man snabbt vill ha en rejäl bladmassa.

Är också nyfiken på hur det har gått för alla sticklingarna/toppskott som jag har skickat iväg?

A.
« Senast ändrad: 14 maj-07 kl 13:52 av (Anders) »

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser