Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slidframfall  (läst 11774 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Slidframfall
« Svar #20 skrivet: 15 apr-07 kl 17:36 »
Att hon springer sin väg brukar bero på att dom känner obehag eller har ont.
Precis tvärtom alltså....

Hur svårt kan det vara att få tag i ett får ?  ::)

mvh Rosa

Det undrar jag också, man kan väl gena in dom om man är ett par stycken?
purelyplatonic har du inga grannar som kan hjälpa till att inringa henne?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 15 apr-07 kl 19:07 »
Att jaga dom är sällan lugnande för dom.  Kan Du inte ta in hela flocken i deras vinterstall, och sen med grindar hindra en del - den del där sjuklingen befinner sig - att komma ut igen, och så dela flocken i allt mindre delar tills bara patienten är kvar?  Ställa grindarna i allt mindre fållor, så att de kvarvarande fåren precis får plats att stå?  Sen tränga in henne i ett hörn med hjälp av två grindar ("det kan aldrig bli för många grindar i ett fårhus") så att Du kan komma nära nog.  En vältränad hund kan göra detta på kortare tid, men med grindar och kraftfoder brukar det gå ändå.  Om fåren inte är vana vid att bli vallade blir de i alla fall ganska uppskrämda av en obekant hund.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ica

« Svar #22 skrivet: 16 apr-07 kl 07:27 »
Visa lite sympati Rosa. Den mycket oroliga fårägaren gör säkert sitt bästa för att få in tackan.

Ibland är det lättare sagt än gjort att få dem tama, därför har man igen att man "umgås" mycket med sina får... Fast ibland hjälper inte det heller... Och dom är ju inte dumma, dom lär sig fort vad ex ett rep kan innebära.

Men du MÅSTE få tag på henne för att sätta in bygeln.

Får är ganska nyfikna av sig, har du försökt att utnyttja det?
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

purelyplatonic

« Svar #23 skrivet: 16 apr-07 kl 12:02 »
Vill bara berätta att vi hade en veterinär här idag som avlivade henne.

Ica

« Svar #24 skrivet: 16 apr-07 kl 15:57 »
Hoppsan  :'( Trist med tanke på att det kanske hade kunnat gå att åtgärda.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 16 apr-07 kl 19:24 »
Nå, nu vet Du i alla fall vilken veterinär som hade rätt...

Synd på en fin tacka. :'(

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #26 skrivet: 16 apr-07 kl 23:57 »
Visa lite sympati Rosa.  
???

hårda ord Ica då du inte känner mig.....

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #27 skrivet: 17 apr-07 kl 01:06 »
Hur svårt kan det vara att få tag i ett får ?  ::)

Jag tror Ica menade empati, inte sympati. Hårda ord? Du, citatet ovan, kändes inte så mjuk den heller Rosa. Jag tror inte den meningen hjälpte purelyplatonic ett endaste dugg. Själv hade jag blivit urledsen.

Trollmor

• -
« Svar #28 skrivet: 17 apr-07 kl 05:59 »
Hur är det, Rosa, går Du möjligen upp varannan timme en period och tassar ner i fårhuset och tittar efter lamm?  Och är heltrött när Du kommer så långt som till datorn?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #29 skrivet: 17 apr-07 kl 14:17 »
Hur är det, Rosa, går Du möjligen upp varannan timme en period och tassar ner i fårhuset och tittar efter lamm?
Och är heltrött när Du kommer så långt som till datorn?

Vad har mina rutiner i lammningstider att göra med den här tråden ?

/Rosa
« Senast ändrad: 18 apr-07 kl 01:21 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 17 apr-07 kl 14:31 »
Till Ica, Trollmor och Gruff.

Detta är en tendens jag sett flera gånger på detta forum. När någon i klartext skriver något utan omskrivningar så hoppar ni på den personen direkt !!

När man skaffar djur tar man på sig ett ansvar. Detta ansvar innebär att man vid sjukdom eller skada på sina djur är skyldig att ha möjlighet att ta fast dem. Detta kunde inte djurägaren i detta fall vilket gjorde att ett djur blev avlivat på grund av bristande ägaransvar.

Att ni då hoppar på Rosa som var den första att ifrågasätta att djurägaren inte kan fånga in sina får är knäppt. Ni borde väl istället ha ifrågasatt hur denna djurägare hade det med sin djurhållning.

Empati kan man ha men man måste även ha en viss klarsyn !

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Ica

« Svar #31 skrivet: 17 apr-07 kl 14:43 »
Citera
Jag tror Ica menade empati, inte sympati.

Mycket riktigt Gruff. Sorry!  ;)

För att göra det här kort:
1. Det var inte för att såra Rosa som jag skrev så. Men jag hade nog känt mig fullständigt värdelös om jag hade fått det uttryckt på det sättet. Det är väl kanske nackdelen med text, inte så lätt att få det att "låta" rätt.
2. SJÄLVKLART har man ett stort ansvar som fårägare!

End of story. Tackan är död oavsett vad vi har eller inte har skrivit till varandra... och det är väl Får det här forumet handlar om i första hand.

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 17 apr-07 kl 17:34 »
Storbonden:  Om Din inställning vinner gehör, kommer ju folk inte att våga ställa sina frågor här på forumet.  Jag hoppas att Du i fortsättningen vill hjälpa till i stället, så att människor med mindre erfarenheter än Du själv kan bli lika duktiga.

Och till Rosa:  Vi läser gärna Dina råd!  Du verkar kunna mycket om får.  Bara just den här gången var det ju inget råd!

Och Purelyplatonic:  Jag undrar hur det gick till att få tag på sjuklingen när veterinären kom?  På något sätt tycks Du ha löst det?

Charlotte

• -
« Svar #33 skrivet: 17 apr-07 kl 18:28 »
 Jag tror att det är så att vi uttrycker oss olika och där med uppstår såna här situationer...

Jag är nog lite som Rosa och skriver ofta kort och konsist vad jag tycker, tänker och tror och det kan kanske uppfattas som otrevligt? Om man sysslat med djur i många år kan man kanske ibland glömma bort att sånt som för en själv är självklart är nyheter för andra...
 Vi ska vara rädda om de med mångårig erfarenhet av djurhållning och även storskalig djurhållning eftersom ju fler djur man haft dessto fler saker har man hunnit uppleva. Får jag problem med fåren så har jag en granne som tidigare haft runt 300 tackor som är min allra bästa rådgivare. Han hade inte ekologisk djurhållning men likväl hade han ett stort antal lammningar och en stor erfarenhet av vad som kan hända och vad som kan vara fel som går att jämföra med den allra minsta lilla Hobbybesättning. Han är helt enkelt guld värd om det händer något. Jag kan inte bortse från hans stora erfarenhet bara för att han tex avmaskade sina djur utan att veta om de hade mask eller ej eller för att han inte hade namn på varenda en av sina tackor och gullade med dem som man själv kanske gör...
  Självklart ska vi vara lika rädda om nybörjarna och ingen ska  behöva vara rädd för att ställa en fråga här! Vi får försöka förstå varandras uttryckssätt efter bästa förmåga och ha lite överseende med varandra...
                         Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #34 skrivet: 18 apr-07 kl 00:25 »
Storbonden, du och jag skulle förmodligen reta gallfeber på varandra live  ;D Vi säger ofta liknande saker men på olika sätt. Läge för missförstånd.

En djurägares ansvar är total. Men.....för att påtala någons ansvar, behövs det inga omsvepande gliringar eller himlande smiley's.

Vi vet inget om vilket ansvar personen visat för övrigt, förrutom vad som skrivits. Vi vet inte hur det ser ut hemma hos djuren i hagen. Inget om hennes fysiska förmåga eller tillgång till hjälp vid just den här incidenten. Vi vet egentligen väldigt lite om det inträffade. Så varför ens dömma? Man tar för givet, en sak bara.....och skriver något sårande. Varken tackan eller ägaren mådde väl bättre av det? Blev världen en bättre plats? Nä....

Själv, gick jag till försvar.......denna gången.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 22 apr-07 kl 13:56 »
Jaha, nu har vi haft första slidframfallet...
Efter första skräckinblandade insikten läste jag på lite här på forumet och skickade gubben till odal (tack o lov för söndagsöppet!!!) efter en framfallsbåge.

Tvättade med tvättlappar ljummetvatten+lactasyd. Kämpade alltihoipa på rättplats.. Tordde först att det inte skulle gå men när tackan lyckats kissa med lite hjälp gick det bättre.

På med bågen och så knöt vi en sele av stumprbyxor.. Voilá!

Tackan kissade o bajsade o började äta!!
Nu håller vi tummarna för att det ska funka!!

TUUUSEN tack för alla råd ni skrivit här  :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 22 apr-07 kl 20:19 »
Nå, men då var det i alla fall en tacka som hade nytta av "vår" hemska upplevelse på den här tråden...

Frances

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 22 apr-07 kl 22:00 »
Fortsättning på framfallet..
Bygeln o alltihopa hade ramlat ur ..
Satte tillbaka allt med stor möda.. Nu sitter det jättehårt  ??? Alltså inte tal om lite löst i ullen utan vi knöt åt strumpbyxorna riktigt rejält...Hur hårt kan det sitta egentligen.. ???

Hon krystar hårt för att bajsa (hoppas jag :o) Alltså det kommer bajs o allt det andra vill också ut.. :-\
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 23 apr-07 kl 06:36 »
Mindre muntert.. Bygeln ramlade ur inatt igen..Vad återstår att göra? Jag kan inte sätta den hårdare...
Det här känns inte bra...

Henning

« Svar #39 skrivet: 23 apr-07 kl 07:04 »
Det finns några andra alternativ också men du kan börja med att sätta in bygeln igen och göra en smal spilta till tackan och se till att hon hela tiden lutar framåt. Det viktigt att du får in framfallet ordentligt så att slidan blir helt uträtad annars krystar hon ut det igen. Om inte det här funkar finns det även andra men mer komplicerade metoder som förutsätter att man passar lamningen.
« Senast ändrad: 23 apr-07 kl 07:04 av Henning »

Dela detta:

* Inloggade just nu

87 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser