Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tappar ull  (läst 8631 gånger)

Florina

• Gäst
Re:tappar ull
« Svar #20 skrivet: 28 mar-07 kl 15:29 »
Man flushar "stavar kanske fel" inte gutar heller vad jag fått sagt till mig...och gör inte det på mina tackor. Gutarna är med andra ord enkla att ha ;)

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 28 mar-07 kl 15:32 »
 Men enligt Handboken på Gutefårföreningens hemsida står det att man kan använda utfodringsråden i modern fårlitteratur??
 Men att man ska vara restrektiv med kraftfoder till baggar, hellre ett prima hö, men om man inte har ett prima hö då?? Och vet man att man har det?
http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2051-52.pdf
 Vad eller om man ger tillskott beror INTE på rasen utan på vilket grovfoder man har och och var i "Fåråret" man är. 0,5 kg kraftfoder/lamm till tackan står det ju...
 För övrigt så tycker jag att hela Gutefårshandboken är bra! Ett "koncentrat" av fårinformation.
Finns här:
    http://www.gutefar.se/                            
                                          Mvh
                                       Charlotte
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 15:39 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Florina

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 28 mar-07 kl 15:47 »
 Du har nog rätt gällande höets näringsvärde. Saken är den att gutarna ska kunna gå på ett magert bete utan att ta skada såklart. Första året gav vi enl alla regler en upptrappning av pellets inför lammningen eftersom det stod så ialla fårböcker och även det stället vi köpte dem på. efterhand fick vi ny information om att de inte alls behövde pellets ens innan lammningen, men vi har gett pellets under 2 dygn i lammboxen ändå. tror nog att tom vi gett för mkt hö också då vi har gett fri tillgång i vinter men det har visat sig att de haft ett lagom hull hela tiden. Enl gutevetare på gotland så kan man låta de gå på ett magert bete såsom de alltid gjort och då utan andra tillsatser av käk,vitaminer,pellets. det visar sig att tackorna blivit enorm feta eft pellets och tagits bort där vi köpte våra djur.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #23 skrivet: 28 mar-07 kl 15:51 »
Håller helt med Charlotte!

Dessutom tycker jag att det är konstigt att det florerar ett rykte att Gutefår inte behöver matas som andra fårraser !?
Något som alltså inte heller påstås i Guteföreningens Gutehandbok anno 2006.
Där skrivs att det inte är någon skillnad på skötsel av Gutefår och andra får.

Förkastar Gutefårs ägare sin egen "Rasbibel" ?

mvh Rosa
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 16:12 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Florina

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 28 mar-07 kl 15:55 »
Tycker iallafall att det är bra att låta just gutar bevaras för den tåliga ras som de är. Jag har därför låtit mina gutar få den föda som föreningens proffs gett mig kunskap om. De mår bra så då är det bra ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #25 skrivet: 28 mar-07 kl 16:03 »
Man flushar inte gutar heller vad jag fått sagt till mig...och gör inte det på mina tackor. Gutarna är med andra ord enkla att ha ;)

Om man fluschar sina får eller inte, är ju ett val som är helt frivilligt.
Så det är precis lika enkelt att ha alla andra fårraser vad det gäller det  :)

Mvh Rosa

25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

• -
« Svar #26 skrivet: 28 mar-07 kl 16:14 »
 Nu spårar snart denna tråden ur :-[
Men, vad är ett magert bete egentligen? Har man stoooora naturbetesmarker så plockar ju fåren (oavsett ras) ut det gottaste och kan vara riktigt feta och fina även om betet SER magert ut. Det "magraste" dåligaste fårbetet måste väl ändå vara ett övervuxet "åkerbete", där kan fåren nästan svälta ihjäl eftersom de inte äter förvuxet gräs.
                                            Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Florina

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 28 mar-07 kl 17:55 »
Spårar tråden ur beror det på ditt dåliga humör Charlotte ;)  för att besvara ett magert bete*fel ord* så menar jag inte UTAN bete utan att de är kända för att äta både buskar,olika blommor,trädskott,sly och framförallt på gotlands alvar där olika örter,buskar också är kost. Vad jag vill komma är att om man håller koll på fårens hull och vad de får för hö,bete så är inte ett tillskott av havre,korn alt pellets alltid behövd enl mitt ombud. Men jag som jag sagt tidigare följde fårboken som en bibel varje dag, men nu varit utan kraftfoder från i våras när de lammade. Mitt ombud säger att man bör gå eft hull och inte eft fårhandboken utan den ger vägledning. vet att de som har hundratals gutar på gotland inte ger kraftfoder till sina gutar så man vet inte vem som då har rätt *ni kanske*. Tänker inte tjafsa om gutar då ni inte har några själva el?

Florina

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 28 mar-07 kl 17:57 »
Det är *tur* att vi har en sån Moderator som styr upp alla inlägg ;D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #29 skrivet: 28 mar-07 kl 19:43 »
Mitt ombud säger att man bör gå eft hull och inte eft fårhandboken utan den ger vägledning. vet att de som har hundratals gutar på gotland inte ger kraftfoder till sina gutar så man vet inte vem som då har rätt *ni kanske*. Tänker inte tjafsa om gutar då ni inte har några själva el?

Om råden i Guteföreningens Gutehandbok är såå dåliga tycker jag att styrelsen ska revidera handboken..

Och vad har det med saken om man har Gutar själv eller inte ?
Menar du att bara Guteägare får ha åsikter om Gutefår ?

Ica

« Svar #30 skrivet: 29 mar-07 kl 07:42 »
Hmm, svarade på det där igår, men det verkar ha kommit bort i etern...

En tacka är det helt klart gute i, än om det inte är troligt att hon är renrasig, hon tappar inte ull. Också verkar det ju konstigt om de har börjat fälla nu och inte gjorde det ifjol. Dessutom är det ju inte allt för länge sedan de blev klippta.

En av tackorna som inte har tappat märkbart med ull står inne nu eftersom hon lammade igår. Hon har börjat klia sig mycket.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #31 skrivet: 30 mar-07 kl 00:08 »
Har du lusbehandlat dom ?

Bayticol är bra men dyrt, känner du någon bonde som har det så kanske du kan köpa av den ?
(doseringen är 2 ml/per 10 kg kroppsvikt)

Skulle problemet vara att de har lus så är det löst efter
avlusning.

Mvh Rosa

Ica

« Svar #32 skrivet: 30 mar-07 kl 11:32 »
Florina: Du skrev att det var dags att ge Flusa. Vad i katten är det ???

Nej, dom är inte avlusade i år. Hjälper Bayticol mot pälsätare, om det är det som Henning misstänkte?
Antar att det finns att köpa på granngården.

Också en fråga till (må så vara att den är lite dum): Gillar mal ull? Har sett ganska många malar i och runt stallet, vilket jag inte kan minnas att jag sitt tidigare.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #33 skrivet: 30 mar-07 kl 13:22 »
Flusa köper du på granngården... det hjälper mot lusfluga o löss.. o annan blodsugande ohyra.. tex fästingar...

baytikol köper man på apoteket... det hjälper precis som flusa mot blodsugande parasiter men även mot skabb...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ica

« Svar #34 skrivet: 02 apr-07 kl 10:48 »
Nu är dom avlusade (även lammen) med Flusa. Har märkt att fler får har börjat klia sig, men tror att det ska lösa sig nu.

Ica

« Svar #35 skrivet: 11 apr-07 kl 07:58 »
Ganska snart efter avlusningen började ny ull växa ut på de kala fläckarna. Lite svårt att avgöra om det var proteinbrist, som jag hade gett dem extra av ett tag, eller om det var pälsätare.

I vilket fall är jag glad att jag gjorde båda dera och att ingen har farit illa. Men nästa gång tror jag att jag ska avlusa först. Misstänker att det var det eftersom dom hade bra hull och muskelmassa och dom började klia sig mer och mer.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #36 skrivet: 11 apr-07 kl 15:35 »
Fast det där med hullbedömning är SVÅRT... :-[

Feta tackor kan ha proteinbrist !

Det beror på vad man matar dom med.

OBS! Jag menar inte att det skulle vara så med dina får Ica.
Utan jag skriver detta som en allmän upplysning till alla som läser den här tråden.

Mvh Rosa  :)

solberg

• -
« Svar #37 skrivet: 27 apr-07 kl 10:44 »
Skrivs bayticol ut av veterinär? Och kan enbart havre som kraftfoder ge dem proteinbrist?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #38 skrivet: 27 apr-07 kl 11:33 »
Min tacka som fick två dödfödda lamm (varav det första med kraftigt felläge) tappar sin ull nu. Ingen av de andra gör det. Kan det bero på den problematiska lamningen? Eller kan vissa gotlandsfår liksom gutefår "fälla" sin ull? Hon är pigg och kry annars och i gott hull.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

« Svar #39 skrivet: 27 apr-07 kl 12:57 »
Skrivs bayticol ut av veterinär? Och kan enbart havre som kraftfoder ge dem proteinbrist?

Bayticol kan än så länge köpas receptfritt på apotek.

Det går inte att svara enkelt på din fråga om havren. Man måste se till hela foderstaten och inte minst grovfpdrets proteininnehåll. Med sent bärgat gräshö kan havre bli för klent men det beror naturligtvis också på hur mycket man ger dem. Med tidigt skördat ensilage med lämplig växtsammansättning finns det de som klarar sig utmärkt utan kraftfoder alls.

Dela detta:

* Inloggade just nu

37 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser