Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill så gärna ha höns....  (läst 19444 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Jag vill så gärna ha höns....
« Svar #40 skrivet: 19 jan-07 kl 20:46 »

Jag ger aldrig mina hönor spagetti och köttfärssås tex om det blir över. Nej helre skickar jag det i soperna så jag inte riskerar att bryta mot någon lag...

Ja, det är det enda du kan göra! Slänga matresterna i en kompost går inte, för då måste du först ha ett komposteringstillstånd, det kräver antagligen din kommun. Vart man än vänder sej så har man osv.... :-\
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Balbina

• -
« Svar #41 skrivet: 19 jan-07 kl 20:46 »
Jag förstår inte hur folk kan tycka det är ok att INTE ha fönster och belysning till sina djur. Självklart ska ALLA djur ha det.
De som inte tycker det kan ju själva prova att bo inne i garderoben ett par dagar så får de se vad de tycker om det.
Och sedan så behövs ju även belysningen för att man ska kunna kolla till sina djur och kunna behandla dem om så behövs.

Helenan

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 19 jan-07 kl 20:49 »
Skräptanten: Precis! Jag håller med.

Tänk så här: Reglerna är skrivna för äggproduktion. Det vore ju fel om en uppfödare med 10000 hönor skulle spara in på lampor när djuren aldrig får gå ut och lever på tång yta och kanske tom sitter i bur.

Våra lantraser har formats av de betingelser som funnits förr. Om vi börjar hålla lantrashönsen som industrihöns så kommer det ju inte finnas något naturligt urval som ser till att lantrasen fortsätter att vara en tålig ras. Jag tror det är jätteviktigt att man tillåter några kycklingar i en kull att kanske inte duka under och självdö men att man måste ta bort dem om de är för svaga för att leva utan värme och belysning mm i skåne.

På samma sätt tror jag det är jätte fel att ta bort alla sjuka djur direkt. Då ser man inte vilka som är starka och överlever en sjukdom och på så sätt stärker rasen.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 19 jan-07 kl 20:50 »
Ja, det är det enda du kan göra! Slänga matresterna i en kompost går inte, för då måste du först ha ett komposteringstillstånd, det kräver antagligen din kommun. Vart man än vänder sej så har man osv.... :-\

komposteringstillstånd?+ har jag alldrig hört talas om, ska genast ringa mamma och pappa och kolla, dem har haft kompost i många år. du måste då vara en riktig paragrafryttare skräptanten om du är så "lydig",vetlanda kommun kräver iallfall inget sådant,isåfall ska det stinka BETYDLIGT ..... ;)
« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 20:55 av lite_av_varje »

Helenan

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 19 jan-07 kl 20:53 »
Jag förstår inte hur folk kan tycka det är ok att INTE ha fönster och belysning till sina djur. Självklart ska ALLA djur ha det.
De som inte tycker det kan ju själva prova att bo inne i garderoben ett par dagar så får de se vad de tycker om det.
Och sedan så behövs ju även belysningen för att man ska kunna kolla till sina djur och kunna behandla dem om så behövs.
Jag tycker du ska pröva sova på pinnen hos dina hönor får vi se vad du du tycker om det ;D
Nej skämt å sido, hönor är inte människor, människor är inte hönor...
Visst jag har bott i rum utan fönster men grejen är ju att både jag och mina hönor är ute varje dag. (plus att mina hönor har fönster och belysning eftersom jag bor så pass långt norrut som jag gör)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #45 skrivet: 19 jan-07 kl 20:54 »
Tänk så här: Reglerna är skrivna för äggproduktion

Tänk så här: Reglerna är skrivna för alla höns oavsett vart de hålls.
För det är det dom är !

/ Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Helenan

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 19 jan-07 kl 20:54 »
komposteringstillstånd?+ har jag alldrig hört talas om, ska genast ringa mamma och pappa och kolla, dem har haft kompost i många år.
Puh det tillståndet har jag i alla fall. Plus tillstånd att ha sex hönor ...
« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 20:56 av Helenan »

Helenan

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 19 jan-07 kl 20:56 »
Tänk så här: Reglerna är skrivna för alla höns oavsett vart de hålls.
För det är det dom är !

/ Rosa
OK jag stoppar in mina hönor i lådor som de ska ha enligt reglerna och nackar dem efter 13 månader. Är du nöjd då????

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #48 skrivet: 19 jan-07 kl 20:58 »
OK jag stoppar in mina hönor i lådor som de ska ha enligt reglerna och nackar dem efter 13 månader. Är du nöjd då????

Dom reglerna står inte i mitt exemplar av L100  :o

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 19 jan-07 kl 20:58 »
Puh det tillståndet har jag i alla fall. Plus tillstånd att ha sex hönor ...

jasså? vad står det där då??
tillstånd? det behövs väl inga tillstånd att ha hönor, om du bor på landet????
men du kanske bor i utkanten av ett samhälle och DÅ behövs det säkert ett tillstånd, jag menar tuppen galer ju... ;D
« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 21:01 av lite_av_varje »

Helenan

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 19 jan-07 kl 21:03 »
Nej jag bor mitt inne i ett samhälle, i stockholm. Där behövs tillstånd. Och har inte tillstånd för tupp - och ingen tupp heller :P
« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 21:04 av Helenan »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 19 jan-07 kl 21:10 »
Om jag varit Lotus sambo, och sett kriget ovan, hade jag dragit slutsatsen att hönsägare är galna och troligen bör förvaras i "trivselburar".

« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 21:13 av Ulric Eriksson »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #52 skrivet: 19 jan-07 kl 21:15 »
komposteringstillstånd?+ har jag alldrig hört talas om, ska genast ringa mamma och pappa och kolla, dem har haft kompost i många år. du måste då vara en riktig paragrafryttare skräptanten om du är så "lydig",vetlanda kommun kräver iallfall inget sådant,isåfall ska det stinka BETYDLIGT ..... ;)
Paragrafryttare? Petite moi? Jajamensan, jag tillämpar till och med datumparkering för dom av mina gäster som vill ställa bilen på min tomt, bara för att jag bor ute på landet ska dom inte tro att dom kan bete sej hursomhelst ;D ! Och Gud nåde den som försöker slänga in en bit använt hushållspapper i kakelugnen, det är ju förbjudet att elda avfall ;D !
(Allvarligt talat, kolla du upp med Vetlanda kommun om komposteringsanmälan och komposteringstillstånd får du se.)

Ja du, Helenan, du är inte dålig som gått igenom den byråkratiska tillståndsprocessen...men det kanske är absolut nödvändigt eftersom du bor som du gör.
Mina hönstanter (och tuppgubbar) har både fönster, belysning och frigång ute. Jag tror inte heller på att dalta med djuren, dom ska ha ett bra hönsliv, men dom ska inte klemas bort. Det är bara en så ljuvlig syn att se flocken gå omkring i gräset och leta smådjur, havrekorn och ätbart gräs :-* , och ett sånt "uteliv" ska dom tåla, för det är ändå det som mår bäst av, tror jag.

Hmm, Rosa, är du kanske mullvad för Djurskyddsmyndigheten, för att sprida positiva budskap om alla djurhållningsregler :D ?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #53 skrivet: 19 jan-07 kl 21:26 »
Måste bara lägga mej i debatten om höns... så länge man inte har nån större besättning och håller sej till Djurskyddsmyndighetens inledande rader om höns, dvs

"Fjäderfä ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. De ska hållas och skötas i en god miljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."

så behöver man knappast ägna så mycket tid åt att fundera på de underliggande paragraferna.

tycker Monika som har 27 höns i två kullar. Den ena kullen har inte lyse, den andra har lyse men det är aldrig tänt. Inget hus är isolerat. Å andra sidan går dom fritt utomhus hela dan och tycks trivas utmärkt.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 19 jan-07 kl 21:27 »
Paragrafryttare? Petite moi? Jajamensan, jag tillämpar till och med datumparkering för dom av mina gäster som vill ställa bilen på min tomt, bara för att jag bor ute på landet ska dom inte tro att dom kan bete sej hursomhelst ;D ! Och Gud nåde den som försöker slänga in en bit använt hushållspapper i kakelugnen, det är ju förbjudet att elda avfall ;D !
(Allvarligt talat, kolla du upp med Vetlanda kommun om komposteringsanmälan och komposteringstillstånd får du se.)

Ja du, Helenan, du är inte dålig som gått igenom den byråkratiska tillståndsprocessen...men det kanske är absolut nödvändigt eftersom du bor som du gör.
Mina hönstanter (och tuppgubbar) har både fönster, belysning och frigång ute. Jag tror inte heller på att dalta med djuren, dom ska ha ett bra hönsliv, men dom ska inte klemas bort. Det är bara en så ljuvlig syn att se flocken gå omkring i gräset och leta smådjur, havrekorn och ätbart gräs :-* , och ett sånt "uteliv" ska dom tåla, för det är ändå det som mår bäst av, tror jag.

Hmm, Rosa, är du kanske mullvad för Djurskyddsmyndigheten, för att sprida positiva budskap om alla djurhållningsregler :D ?

komposteringsanmälan finns säkert, men hur många tror du på allvar ansöker?? inte många iallfall, du och någon till kanske... ::) mina föräldrar har haft kompost i snart 20år, 0ch han sa, precis som jag tidigare skrev: det där är bara trams med tillstånd för en kompost, dem vill ju att man SKA kompostera, för att minska sopberget ute i landsbro.

ason

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 19 jan-07 kl 21:30 »

*stormler*...jadu Rosa vem är du egentligen... ;)
/lena

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 19 jan-07 kl 21:32 »
detta är taget på vetlanda kommuns hemsida och ska läsas av skräptanten i första hand, i och med att hon bor i vetlanda kommun!!

Kompostering

För att kompostera trädgårdsavfall behövs ingen anmälan, men vill du kompostera köksavfall måste en anmälan göras till miljö- och byggförvaltningen. Inom tätort krävs en isolerad kompost som effektivt utestänger råttor, möss och andra djur

så jag får väl ge mig till hälften då...... ::) :-[
« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 21:33 av lite_av_varje »

Florina

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 19 jan-07 kl 21:45 »
 ;D ;D ;D jag har 2 fönster i mitt hönshus, 2 stora värmelampor, Lysrör för mig, Värmeplatta till vattenskålen.

Jag ville bara säga att när vi började me höns så kanske vissa av oss började lite enklare "iallafall jag" och djuren for nog inte illa för det om de fick vara ute o sprätta och ha kärleksfulla ägare me allt va det innebär.

Vi behöver väl inte överdriva boendet för djuren att de i hela sverige behöver en lampa hela dagen eller ett element ;)

ason

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 19 jan-07 kl 21:46 »
"Vem är du, vem är jag, levande charader?"     ;D ;D
..."spelar alla roller så bra".... ;D

...schlagerflatan vettu.... ;)

ason

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 19 jan-07 kl 22:01 »
slut med skämtandet....

Hade jag läst alla dessa inlägg innan jag skaffat höns hade jag nog skitit i det...för mkt paragrafer, lagar, regler etc...

Tur för mej så har jag haft den förmånen att jaga hönsen ur köket, nattat dom, jagat duvhöken som terroriserar dom + att skrika åt dom" håll käften" när tupparna skriker 04.00...massor av superba ägg har jag fått av dem för att int tala om det kött som slakttupparna givit oss.

För mig är det en självklarhet att hönsen har det bra, dom hjälper oss att vara självförsörjande här...

/lena

Dela detta:

* Inloggade just nu

138 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser