Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder  (läst 12737 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Foder
« Svar #40 skrivet: 22 jan-07 kl 20:14 »
Grimla:
Svenska Foder och deras anhang tjänar väl ändå pengar även på hönsfabrikernas foderinköp??

Det är ju givetvis dom stora värphönsbesättningarna som är Sv. Foders stora betydande kunder.
Dom pengar Sv.Foder tjänar på Hobbyhönsägarna är nog inte stora, som jag sa i det tidigare inlägget.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 22 jan-07 kl 20:15 »
Vi ger hönsen spannmål (helt vete), färdigköpt hönsmat och matrester och har ingen aning om hur mycket lysin det blir sammantaget. Wild and crazy! De rankar matresterna högst, därefter spannmålen och sist färdigmaten. Jag tror inte de gör urvalet efter vad som är nyttigast utan snarare vad som är godast. På sommaren när de kan söka föda själva är det självklart omöjligt att hålla reda på några procent.

Därmed inte sagt att "vetenskapliga" foderstater är värdelösa.

Florina

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 22 jan-07 kl 20:37 »
Men du Skräptanten! du får gärna ge mig lektion om helsäd och muskelmagens funktion eftersom jag HADE HÖRT att helsäd åkte rakt igenom :o

Köper ibland säd för att de ska ha ngt att pyssla med i ströet.....

Kan väl säga att jag tar färdigfoder som bas för att det e enklast,därmed inte sagt att jag är proffs på hönsfoder!
Jag använder Fasan hög nu på vintern, det är pellets som bearbetas i muskelmagen ;D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #43 skrivet: 22 jan-07 kl 20:45 »
Om man inte vill använda traditionella foder utan blanda själv.
Vad ska man tänka på då??
Hej Balbina

Om du tänker använda ärter tänk på att de ska vara krossade
och att det är matärt du ska använda INTE foderärter !

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #44 skrivet: 23 jan-07 kl 11:43 »
Hej Florina!
Du har säkert sett att hönsen pickar i sej sandkorn ibland när dom är ute. Dessa hamnar i muskelmagen, där dom används för att hjälpa till att bearbeta fasta matbitar, exempelvis helsäd. Vad jag har förstått så mals smågruset runt bland maten av muskelmagens små rörelser.
Men däremot så finns det industrihöns med mindre utvecklad muskelmage, det är inte en egenskap som eftersträvas vid avel, och behövs inte särskilt mycket eftersom dessa höns får färdigfoder.
Prova att låta hönsen välja mellan allfoder, helsäd och egna foderblandningar!

------

Jaha, här i foderdebatten verkar det finnas två skolor:

a: Läser näringstabeller och lagtext för att inhämta kunskap om vad fjäderfäna behöver. Ger mestadels allfoder till sina djur, för att dom är övertygade om att det ger allt en höna eller tupp behöver. Företräds bl.a. av Rosa och Grimla.

b: Läser oxå näringslära, men är övertygade om att en god blandning ger hönan bäst näring. Ger hönsen lite allt möjligt, och litar på att hönsen själva förser sej med det dom behöver. Företräds bl.a. av Fred, ason, Ulric E och undertecknad.

Bägge skolorna har dom små kräkens bästa för ögonen.

Har jag fattat rätt :) ?
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 12:22 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: oförskämd ?
« Svar #45 skrivet: 23 jan-07 kl 12:02 »
a: Läser näringstabelleroch lagtext för att förstå vad fjäderfäna behöver. Ger allfoder till sina djur,
Att läsa näringstabeller är en smart genväg jämfört med att pröva sig fram med olika egen tillverkade blandningar med varierande resultat  :-\
Som djurvän tycker jag att man ska veta vad som gäller för djurhållning i det land jag bor.

Och att Allfoder var något som var klanderbart att ge djuren det hade jag aldrig anat !!

a: Läser näringstabeller och lagtext för att förstå vad fjäderfäna behöver
Ger allfoder till sina djur, för att dom är övertygade om att det ger allt en höna eller tupp behöver. Företräds bl.a. av Rosa och Grimla.Har jag fattat rätt ?

Skräptanten !
Det där ser ut som ett personangrepp på min begåvning..?  :)
Jag skulle ju kunna vara lika elak som du var nu !
och säga att anledningen till att "vissa" inte läser näringstabeller
är att dom inte begriper vad det står där !
Men så elak är inte jag och
jag har aldrig i halvt dolda ordalag syftat på att någon här skulle vara dum i huvet som du gör nu mot mig.

-Har jag någonsin skrivit att man ska ge hönsen enbart Allfoder etc..
NEJ, NEJ O NEJ det har jag inte gjort !
Varför lägga åsikter i min mun som jag inte har !

Och varför så otrevlig - har vi inte samma intresse vackra roliga höns ?  :'(

Färdigfoder som Allfoder är helt OK tycker jag (dom innehåller t.ex de aminosyror som är svåra att kunna tillföra hönsen annars)
Men också vete, ärtor, rågvete, maltgroddar, vetekli, havre,
soja, vetefodermjöl, paprika o tagetes. ADE-vitaminer.
i t.ex då Allfoder.

/Rosa
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 19:24 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #46 skrivet: 23 jan-07 kl 12:18 »
Snälla du, det var inget personangrepp på någon, bara ett försök att förenkla debatten :-[ . Även jag har läst näringstabeller, men anser att jag ger hönsen det dom behöver genom en egen kostblandning och, dom verkar må bra av det. *Gör mindre ändringar i mitt förra inlägg.*

Citera
Bägge skolorna har dom små kräkens bästa för ögonen.

...skrev jag faktiskt, och menade det oxå för den delen! Jag anser inte att du plågar dina höns, eller att du är dum i huvudet!
Citera
Mår djuren bra så är det ändå prioritet nummer ett!
..har jag oxå tidigare skrivit! Jag tänker inte ta illa vid mej om antydningen om att mina höns får mat lite hipp som happ...mår dina hönor bra av allfodret så är det jättebra, men jag vill oxå argumentera för att det finns fler sätt att få hönsen att må bra! Det handlar om olika åsikter, bara!

Vitryss

• Gäst
Re: oförskämd ?
« Svar #47 skrivet: 23 jan-07 kl 12:31 »
men också vete, ärtor, rågvete, maltgroddar, vetekli, havre,
soja, vetefodermjöl, paprika o tagetes.

Rosa

Vad innehåller tagetes som är bra för höns. Är det hela växten som används, eller delar av den.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #48 skrivet: 23 jan-07 kl 12:33 »
Snälla du, det var inget personangrepp på någon, bara ett försök att förenkla debatten :-[ .

Nästa gång du vill förenkla en debatt
så skulle jag bli tacksam om du inte gör personangrepp.  :-\   /Rosa

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: Tagetes
« Svar #49 skrivet: 23 jan-07 kl 12:37 »
Vad innehåller tagetes som är bra för höns. Är det hela växten som används, eller delar av den.
Hej
Jag vet faktiskt inte  :-[  jag har också funderat på det  :D
Vågar vi gissa utan att veta? ...kan det vara nått parasitbekämpande ?

Mvh Rosa

Vitryss

• Gäst
Re: Tagetes
« Svar #50 skrivet: 23 jan-07 kl 12:49 »
...kan det vara nått parasitbekämpande ?

Mvh Rosa

Tror att du är rätt ute. Kom just att tänka på att tagetes gärna samplanteras med påstått resultat bland potatis (?) för att minska skadliga luringar i jorden. Kanske nämns dom nematoder? ???

Nu gör jag tillägg efter att ha checkat med Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Tagetes

Om man odlar rosor i samma jord år efter år brukar man förr eller senare råka ut för rostrött jord, vilket i praktiken beror på att man fått rundmaskar (nematoder) i jorden. Dessa kan motverkas genom att man odlar tagetes i samma jord några år, alternativt använder tagetesplantor som underplantering, eftersom tagetes utsöndrar ett ämne som dessa maskar inte tål.
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 12:53 av Vitryss »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 23 jan-07 kl 13:23 »
EU:s publikationer är en aldrig sinande ström av vishet. Så här står det i KOMMISSIONENS DIREKTIV 95/45/EG
av den 26 juli 1995
om särskilda renhetskriterier för färgämnen som används i livsmedel

E 161 b LUTEIN

Lutein erhålls genom extraktion med lösningsmedel ur
naturliga stammar av ätliga frukter och växter, gräs
(alfalfa) och tagetes erecta. Det viktigaste färgämnet
består av karotenoider av vilka lutein och dess fettsyraestrar
står för huvuddelen. Olika mängder karotener
ingår också. Lutein kan innehålla fetter, oljor och vaxer
som finns naturligt i växtmaterialet.

Och vad är "lutein" då?

http://en.wikipedia.org/wiki/Lutein vet:

Lutein was traditionally used in chicken feed to provide the yellow color of broiler chicken skin. Polled consumers viewed yellow chicken skin more favorably than white chicken skin. Such lutein fortification also results in a darker yellow egg yolk. Today the coloring of the egg yolk has become the primary reason for feed fortification. Lutein is not used as a colorant in other foods due to its limited stability, especially in the presence of other dyes.

Så tydligen används tagetes för att få gula höns.  :P

Vitis

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 23 jan-07 kl 13:27 »
Om jag får våga mig på en gissning också ...

Ringblommor odlas i stor skala och används som tillsats i hönsfoder för att deras färgämne ger äggen gulare gulor.

Tagetes mot nematoder är en gammal beprövad metod men att det används mot parasiter på djur (eller människor) har jag aldrig hört.

Tillägg :
Ajdå ... Ulrik hann före. Aldrig får man va först med nåt ...  ;)
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 13:28 av Vitis »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foder Tagetes
« Svar #53 skrivet: 23 jan-07 kl 19:21 »
Dessutom får de gula hönsen  :P
också en bättre ämnesomsättning av Tagetesen vilket medför att de blir bättre i magen = mindre diarre...

Vitryss
Det är fröna från Tagetesen man använder har jag lärt mig idag.  ;)

Mvh Rosa

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #54 skrivet: 23 jan-07 kl 19:48 »
Nästa gång du vill förenkla en debatt
så skulle jag bli tacksam om du inte gör personangrepp.  :-\   /Rosa
Men allvarligt talat, är det inte så att du gärna talar om näringstabeller och citerar lagtexter, samt uttrycker ditt gillande för allfoder?
Det var nämligen det som var mitt konstaterande, en ren tolkning av bl.a. du och Grimla skrivit i den här diskussionen. Jag beskrev, utan värderande omdömen, dom 2 huvudriktningarna på åsikter som då hittills skrivits i denna tråd. "Ungefär så tycker dom och ungefär si tycker dom andra." Och jag avslutade med att hävda att oavsett vad man anser, så gör man det för sina djurs bästa.

Jag förstår inte vari personangreppet ligger...jag har mitt ansvar för vad jag skriver, men kan aldrig ansvara för hur någon tolkar det skrivna.

(Tagetesfrön som hönsmat var nytt för mej...då har jag alltså lärt mej nåt idag med :) )

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #55 skrivet: 23 jan-07 kl 20:46 »
Egentlig er det ganske så komisk å lese flere tråder her inne... ;D ;D ;D

Har et spørsmål?
Hvis man skal ha i hønen denne sammensettningen som er i "pelletsforet" for at hønen ikke skal bli feil ernært... hvordan var det da med hønseholdet før i tiden??? De levde jo bare på matrester...
Var alle høns i "gamledager" feil- og under ernært da eller... ??? ???

Jeg skiter egentlig i hva ander gjør. Jeg vet mine høner har det bra! Selv om jeg ikke har lest en eneste paragraf eller lov bok om hvordan man skal holde høns.  :o
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 23 jan-07 kl 21:39 »
Till försvar för foderstaterna, och den som tror att detta inlägg syftar på någon person eller över huvud taget kritiserar någon på detta forum kan gå och gräla om amning:

Om man har några dussin hönor till husbehov kan man kosta på sig att koka spagetti till dem, ta lätt på vad de äter, låta äggen frysa, strunta i lysinhalten, kanske ha namn på allihop.

Har man däremot tusen gånger så många hönor som producerar ägg som skall säljas för en krona styck på ICA är det annat. Då är man så illa tvungen att optimera foderstaten för att de skall få i sig alla näringsämnen i tillräcklig halt till lägsta kostnad. Man är tvungen att ha värme, för det är billigare än det extra foder hönsen annars skulle äta. Man måste ha lokaler som går att hålla rena med ett minimum av personal.

Så måste det vara om äggen skall kosta en krona styck.

Våra höns är en sorts lyxkonsumtion, även om de i och för sig går plus.

ekl

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 23 jan-07 kl 21:59 »
Ulrik-
huvet på spiken. tack,
. ;D ;D ;D
alla här gillar ju sina höns--oansett vitsen med det.....................

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #58 skrivet: 24 jan-07 kl 10:31 »
Egentlig er det ganske så komisk å lese flere tråder her inne... ;D ;D ;D
Var alle høns i "gamledager" feil- og under ernært da eller... ??? ???

Enligt mina lärare och mig  Ja... mer eller mindre.
komiskt va  ;D ;D ;D

Rosa

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #59 skrivet: 24 jan-07 kl 10:55 »
Till försvar för foderstaterna, och den som tror att detta inlägg syftar på någon person eller över huvud taget kritiserar någon på detta forum kan gå och gräla om amning:

Om man har några dussin hönor till husbehov kan man kosta på sig att koka spagetti till dem, ta lätt på vad de äter, strunta i lysinhalten,

Har man däremot tusen gånger så många hönor som producerar ägg som skall säljas för en krona styck på ICA är det annat. Då är man så illa tvungen att optimera foderstaten för att de skall få i sig alla näringsämnen i tillräcklig halt till lägsta kostnad. Man är tvungen att ha värme, för det är billigare än det extra foder hönsen annars skulle äta. Man måste ha lokaler som går att hålla rena med ett minimum av personal.

Våra höns är en sorts lyxkonsumtion, även om de i och för sig går plus.

Så med ditt resonemang är det inte så farligt om en höna i en liten flock har brist på olika ämnen  ???

Om hönan bor i en stor flock eller en liten spelar nog ingen roll för den enskilda hönan som kanske lider av någon brist. Alla djur har idag rätt att bli utfodrade enligt de normer man vet att dom mår bäst av !!

Att ge hönorna enbart hushållsavfall och samtidigt i den utfodrings-situationen få in allt en värpande eller växande höna behöver kräver väldigt bra kännedom om foderstater och olika ämnens verkan på djuren.

Att basera sin utfodring av djuren på erkända ekologiska fullfoderblandningar måste väl vara det enklaste sättet för en hönsägare  med en liten besättning höns att tillgodose hönans alla behov. Att sedan ge hushållsavfall och annat godis till hönorna borde väl ses som extra tillskott.

Till HöneLine:  
Ja många djur var nog i våra dagars ögon både undernärda och felnärda förr, men då visste man inte bättre och hade djuren under andra förhållanden och under andra förutsättningar. Det var INTE bättre förr om man nu tror det.

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Dela detta:

* Inloggade just nu

139 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser