Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katatrofkull  (läst 15485 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Katatrofkull
« Svar #40 skrivet: 30 jun-07 kl 14:10 »
Nej, det är en kulting ;D Nej, skojar bara. Jo, det är en fotboll som de gärna leker med. 8)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #41 skrivet: 08 jul-07 kl 12:40 »
Gud så fina de har blivit! :-*
Du har verkligen gjort ett kanonjobb!
Hade jag inte haft "huset fullt" så hade jag gärna köpt en av dig. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 08 jul-07 kl 23:47 »
Nu har de större yta att röra sig på de rultiga små liven. Vi hade Danmarksbesök och då måste man bara hålla en kulting. ;D
Och som han skriker, då!  Är det för att det inte är Mamma som håller?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christine

• Västmanland
« Svar #43 skrivet: 09 jul-07 kl 08:35 »
Ja, så farligt var det inte. Men när han kom i min famn igen så tystnade han, stackaren. ;D

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #44 skrivet: 09 jul-07 kl 19:51 »
Man ser ju klart och tydligt att han tittar efter dig ock skriker: MAMMA!!  ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

christine

• Västmanland
« Svar #45 skrivet: 14 jul-07 kl 19:41 »
Arbetet med kultingarna fortlöper.

Dock inte helt problemfritt. Har gett dom Pyret mjölkersättning ett tag med gott resultat. Problemet just nu är granngården som inte får hem det jag beställer i tid och nu står jag utan till följd av de magrar av.

En del har också börjat tackla av pga förkylning. Ska ringa vet jouren i morgon och fråga vad jag ska göra.

I dag har jag spolat ögonen på 2 av dom då ögonen kletar igen så de inte ser. :'(

De andra är relativt pigga och äter delvis kornkross, sallad, gräs osv.

Är lite förtvivlad just nu och förbannar  >:( dom som sålde deras mamma till mig. ( lång historia )

Lena A

« Svar #46 skrivet: 14 jul-07 kl 19:58 »
Tack för uppdateringen även om den inte är helt positiv. Det är roligt att följa ditt arbete med de små kultingarna.  :)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #47 skrivet: 14 jul-07 kl 20:02 »
Vad tråkigt att höra att det börjar att bli bekymmer.

Prova att blanda majsvälling, keso, A-fil och grisfoder till en lös gröt tills du har fått hem "Pyret" igen.
Det borde hålla dom på "rätt" köl ett tag.

Har dom fortfarande diarré?

Vad var det för fel på deras mamma? Förutom att hon övergav kultingarna?

Jag lider med dig och önskar att jag kunde hjälpa dig mera på något sätt.
*kramar om*

christine

• Västmanland
« Svar #48 skrivet: 14 jul-07 kl 22:17 »
När deras mamma kom till oss med sina andra 2 systrar så var de kraftigt avmagrade den minsta vägde 30 kg och var 8 månader den mellersta 35 kg och den största 55 kg vilket var alldeles för litet för att vara 8 månader.

Så med facit på hand ska man aldrig avla på djur som fått en dålig start i livet.

Och man bör åka och titta på djuren man köper. Men den gården jag köpte dom ifrån låg långt uppe i västerbotten dvs 60 mil T O R. Men som genbank bör man kunna köpa djur från en annan genbank och lita på att man får friska och välmående djur.

christine

• Västmanland
« Svar #49 skrivet: 14 jul-07 kl 22:19 »
En del har diarré och de får saltlösning varje dag. Någon majsvälling har jag inte. Keso har jag och lite fil. Ska prova blanda det i morgon.

Vad menar du med grisfoder? Jag kör med kornkross och havrekross uppblött. Köper du någon särskild foderblandning?

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #50 skrivet: 14 jul-07 kl 22:52 »
Jag använder ett helfoder för suggor till mina minigriskultingar.  
Eftersom minigrisar växer mycket långsamt så har jag märkt att suggfoder är bättre än både slaktsvinsfoder och smågrisfoder.
Utöver det för dom lite annat också.
Men det är till minigrisarna det.... ;)

Jag skulle nog köpa en säck med smågrisfoder till dina smånassar.
Det är väldigt näringsrikt, smakligt och är anpassat till stora kultingar.
Det finns på Granngården i 30 kilos säckar.
Tyvärr har jag glömt namnet på fodret.

När jag hade diarré på mina kultingar (troligen hade dom blivit drabbade av E-colibakterier) för länge sen, så skrev min veterinär ut något som dom bara skulle ha i tre dagar. Det var en flaska med pump att spruta in i munnen på dom. Det funkade superbra!
Numera vaccinerar jag alla avelsdjur mot E-coli samt Rödsjuka och Parvo. Den vanliga spädgrisdiarrén dyker upp ibland men går fort över.

Jag ska titta i medicinskåpet i stallet om jag har flaskan kvar så du kan få reda på vad den heter.
Du kan ju fråga din veterinär om det är något för dina grisar.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 15 jul-07 kl 08:46 »
Tänk bara på att det ska vara antingen ett riktigt smågrisfoder(helst) eller åtminstone ett suggfoder utan soja, för smågrismagar tål inte soja. Sen tycker jag det är konstigt att aldrig granngården kan ha pyret hemma,likadant här hos oss...dom har ju alltid mängder av lamm-mjölksersättning hemma. fortsätter diareerna så kan man ju bli tvungen att ta till penicillin, men du kan ske är emot sånt.. jag tycker det verkar som att diareer är det som knäcker dom värst.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #52 skrivet: 15 jul-07 kl 12:09 »
utan soja, för smågrismagar tål inte soja.

Bra att komma ihåg är att det är bara foder med extremt mycket soja=74% som inte är bra för smågrisar
En liten inblandning på 37% har ingen som helst påverkan på smågrisarnas hälsa  :)

källa: LantbruksUniversitetet SLU
« Senast ändrad: 15 jul-07 kl 12:16 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #53 skrivet: 15 jul-07 kl 12:24 »
Vad menar du med grisfoder? Jag kör med kornkross och havrekross uppblött.  

Bara säd ger en STOR proteinbrist till smågrisarna!
Vilket inte alls är bra eftersom det är proteinet som bygger muskler.

Man brukar till 80 % säd komplettera med 20 % smågrisfoderkonc (som innehåller 38%protein) till knattarna, om man vill blanda själv.
Annars ger man ett helfoder för smågris som innehåller både säd och proteinkonc
(till vanliga grisar inte minigris)   ;)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 15 jul-07 kl 16:46 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #54 skrivet: 15 jul-07 kl 13:39 »
Annars ger man ett helfoder för smågris som innehåller både säd och proteinkonc

Det var det jag menade med smågrisfoder. ;)

christine

• Västmanland
« Svar #55 skrivet: 15 jul-07 kl 13:46 »
Tack för svaren.

Ska åka till granngården imorgon och handla in fodret.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 15 jul-07 kl 16:35 »
Jag måste nog rätta Rosa lite..har nog blandat ihop procentsatserna lite. ;) och nu sitter jag med foderföljesedlar framför mig, och dom är aktuella.
Ett slaktsvinsfoder från Svenska foder som heter Optigarant innehåller 11,6%sojamjöl,det är ett foder enbart för grisar över 25 kg. Dom har börjat med ett smågrisfoder som innehåller 5% soja,och det är vad man anser en smågris klarar av, om den inte har tillgång till mammans mjölk. Alla dessa foder har en råproteinhalt på runt14 %.
Lantmännen har i sina butiker ett foder som heter Origo 522, det innehåller ingen soja utan istället 12% ärtor och 7,4% raps,och kan således användas till smågrisar,riktigt smågrisfoder har dom sällan hemma.
Köper man ett koncentrat och ska komplettera med spannmål så är den allmäna blandningen 80-85%spannmål och 15-20% koncentrat för att du ska nå den önskade proteinhalten på 13-14%. Skulle du blanda tvärtom så garanterar jag att du får diareer som aldrig förr,och dessutom blir bankrutt eftersom ett koncentrat är rejält dyrt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #57 skrivet: 15 jul-07 kl 16:40 »
Jag måste nog rätta Rosa lite..har nog blandat ihop procentsatserna lite. ;) Köper man ett koncentrat och ska komplettera med spannmål så är den allmäna blandningen 80-85%spannmål och 15-20% koncentrat för att du ska nå den önskade proteinhalten på 13-14%.

Ja jösses... givetvis skulle det vara 20 % koncentrat till 80 % spannmål  ;D
(har bara höet som ligger i blöt i huvet just nu  :-[  därav tvärtomskrivningen)

Men det andra om Sojan är helt rätt citerat från SLU (Lantbruksuniversitetet) !
I ett försök om de negativa effekterna av soja till följd av innehållet av antinutritionella substanser. Fanns att de negativa effekterna kopplade till soja, är beroende av hur stor del av fodret de utgör. Fanns inga negativa effekter på smågrisar mellan 2 och 28 dagars ålder då sojaprotein utgjorde max 37 % av proteinkällan.
Däremot var det mycket dålig tillväxt och en hög dödlighet när soja utgjorde 74 % av proteinintaget.

Vilken inblandning foderfabrikanterna har idag eller igår eller imorgon har ju inget med det att göra.
« Senast ändrad: 15 jul-07 kl 16:55 av Rosa »

Fridolf2

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 15 jul-07 kl 16:56 »
 De negativa effekterna kopplade till soja är beroende av hur stor
del av fodret de utgör. Newport (1980) fann inga negativa effekter på smågrisar mellan 2
och 28 dagars ålder då sojaprotein utgjorde 37 % av proteinkällan. Däremot var det
mycket dålig tillväxt och en hög dödlighet när soja utgjorde 74 % av proteinintaget

Jag hittade den text du menar nu och kopierade in den här ovan... Det står alltså att soja kan utgöra 37% AV proteinkällan...och då proteinhalten ska vara ca 14% av fodret så blir alltså  Sojahalten ca 4% av fodret...
Det innebär alltså att ett slaktsvinsfoder som Optigarant har en sojahalt på 100% av proteinkällan, eftersom allt protein utgörs av soja. Och det är alltså klart olämpligt till småttingar.
« Senast ändrad: 15 jul-07 kl 17:05 av Fridolf2 »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #59 skrivet: 15 jul-07 kl 17:04 »
Jamen självklart! så avsåg jag ju INTE att man skulle skotta i någon typ 74% sojamjöl  ;D
det säger ju sig självt och det har jag inte skrivit heller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser