Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelinfluensan 2006  (läst 22289 gånger)

Lena A

Re:Fågelinfluensan
« Svar #40 skrivet: 17 feb-06 kl 13:54 »
Susanne,

Jag har läst samma saker som du att det - troligen - är handel med importerade tamfåglar som (kanske bland annat) är skulden till fågelinfluensan.

Bra skrivet!

Något för myndigheter som utfärdar regler och/eller höga vederböranden att beakta, kanske?  

Rune Lanestrand

« Svar #41 skrivet: 17 feb-06 kl 14:24 »
Fågelinfluensan har drabbat medierna

Hysterin i medierna över fågelinfluensan når dagligen nya oanade höjder. Nyhetsuppläsare och reportrar går i spinn när de försöker hetsa myndigheterna att spä på sina varningar och åtgärder.
Ekot, radio, tv och tidningar försöker överträffa varandra och piskar upp stämningen. T ex basunerade många medier under onsdagen ut att alla tamfåglar skall hållas inomhus. Går man till Jordbruksverkets hemsida står det inte alls så. Där står att "om fåglarna inte kan hållas inomhus ska de utfodras och ges vatten inomhus eller under skydd utomhus". Det gäller för övrigt bara kommersiella besättningar.  Landet runt i SVT 1 körde osanningen i repris även torsdag morgon.
Att inte redaktionerna lär sig. För cirka två år sedan var det Sars som var det stora hotet som medierna utan kritisk granskning blåste upp med hjälp av" framstående experter". Efter 11 september var det mjältbrandsbakterier.
Totalt har endast 90 personer hittills under fyra år dött av fågelinfluensa i Asien. Medan många tiotals miljoner dött av aids och malaria under samma tid i Afrika.
Hur har det kunnat bli så här? Jo de fattiga i Afrika har inga pengar att köpa medicin för. De stora pengarna finns i väst. Därför lobbar läkemedelsbolagen med att bilda opinion för att tjäna grova pengar på folks rädsla i den rika världen.  De små fiskarna springer i riksdag och regeringskansli och försöker påverka våra folkvalda.  De stora fiskarna finns numera i Bryssel och lobbar i EU-parlamentet.
Men de riktigt fula fiskarna håller till i FN-skrapan i New York där korruptionen är vida utbredd. Det räcker tydligen med fina titlar och köpta forskare i vita rockar för att övertyga WHO (Världshälsoorganisationen).  Då blir några dödsfall i Asien till förstahandsrubriker i den rika världen. Förråden av mediciner  och bekämpningsgifter ger miljardklirr i   läkemedelsjättarnas kassakistor och anslagen till WHO ökar kraftigt.
Vi såg bara i Sverige hur WHO och EU härförleden med  benägen hjälp från medierna skrämde upp hälsominister Morgan Johansson. Man kunde t om ange hur många miljoner som skulle dö bara i Europa i en kommande pandemi. Staten skulle bygga en egen läkemedelsfabrik medan folk rusade till apoteken och tömde lagren på Tamiflu. När lagren väl var slut fick vi reda på att Tamiflu inte har någon som helst effekt mot den befarade fågelinfluensan.
Fåglar har förmodligen alltid dött av s k fågelinfluensa och även en och annan människa.  Det har inte varit något större problem jämfört med hur många som årligen dör i vanlig influensa - även i Sverige. Inte förrän läkemedelsbolagen kunde skrämma upp experterna i WHO.
Det tragiska är att ju mer människan fjärmar sig från naturen och kontakten med jord och djur så anses det vilda bli allt farligare. Troligen är det tvärtom. Det vilda som inte manipuleras läker sig självt.  
I stället är det decennier av massvaccinering av nykläckta kycklingar och antibiotika i såväl foder som vatten i de stora djurfabrikerna som odlat fram aggressiva bakterier som nu spritt sig till vilda fåglar  Därför tror jag tanken på massvaccinering även i Sverige är helt fel väg som leder till ytterligare resistenta bakterier.
Rune Lanestrand
Redaktör för tidskriften Småbrukaren

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #42 skrivet: 17 feb-06 kl 15:31 »
Hur menar du Rune då att vi ska förhålla oss inför detta?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #43 skrivet: 17 feb-06 kl 19:20 »
Välkommen hit  Rune...
det är så trevligt med ett välbekant ansikte hemifrån  Vänersborg...

nog om det...

Susanne min vän du har helt rätt i det du skriver... att flyttfåglarna får skulden  beror väll på oss människor som alltid ska utse en synda bock och i det här fallet är det flyttfåglarna som får skulden När ska vi människor vakna och fatta att vi inte är fullkomliga... utan även behöver våra djur och planeten vi bor på...

love och lev väl...

iceman (en Vänersborgare i förskingringen)
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

cinacarina

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 17 feb-06 kl 19:32 »
Tänk om människor kunde läsa på innan dom drar sina slutsatser...

Jag menar de flesta vet väl hur seriösa Aftonbladet och Expressen är.
Läste på Aftonbladet.se (tror jag det var) vad folk hade ställt för frågor till en expert.
En kvinna frågade vad hon skulle ta sig till. Hennes dotter gick på dagis där man även hade två hönor och en tupp som fick gå bland barnen.
Dom hade krävt att kommunen skulle ta bort hönsen men dom hade vägrat (tur är väl det).
Nu undrade hon vad dom skulle göra, vågade dom låta barnet gå kvar på dagis...  :o

Det är ju skrämmande! Snart får man väl mörka att man har höns hemma, annars blir man väl portad på jobbet.  ;)

Lena A

« Svar #45 skrivet: 17 feb-06 kl 19:57 »
Tack Rune för objektivt och intressant inlägg!

Ja, kvällspressen och media i allmänhet piskar upp stämningen. Som Rune mycket riktigt påpekade står det i Jordbruksverkets föreskrifter att man BÖR ha sina djur inomhus, inget alls att man absolut måste hålla dem inne.

Jag antar att tidningarna skriver det här för att folk ska köpa tidningen. På något sätt dras folk till sådana här saker. Det tidigare inlägget med att någon nästan inte vågade skicka sitt barn till dagis är ju egentligen komiskt. Det gäller för oss att kritiskt granska vad som står i media och sedan dra egna slutsatser - med litet vägledning av oss kloka människor här på forumet naturligtvis. ;). Som det är nu, verkar folk ringa ner myndigheter om de hittar en liten död fågel. Som vanligt den här tiden på året är det inte ovanligt att fåglar dör av svält eller köld, men nu plötsligt verkar en del människor få panik så fort detta händer.

Jag hörde ett reportage av en ornitolog i Falsterbo (tror jag det var) och han var inte speciellt orolig även om vi skulle få viruset hit. Det verkar som om de fåglar som har viruset dör innan de hinner sprida det alltför mycket. Dessutom - som Susanne påpekade tidigare - är det kanske inte så väldigt många här i landet som badar i vatten som gödslats med fågelgödsel och där både vilda och tama våtmarksfåglar finns samtidigt. ???

Återigen, tack Rune för ditt påpekande.
« Senast ändrad: 17 feb-06 kl 20:15 av Lena A »

Ronny

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 17 feb-06 kl 20:52 »
De flesta av reglerna från 15 februari gäller endast kommersiella bruksfjäderfän, alltså fåglar som hålls i syfte att producera kött eller ägg för konsumtion eller avel för sådan produktion. För de av oss som har fjäderfän för hushålls- eller hobbybruk gäller att vi ska minska risken för att våra fjäderfän smittas av fågelinfluensa. Det innebär inte att vi måste stänga in dem! Precis som Rune säger har detta inte framkommit i media. Många ringer SLK och mig. En sade att grannnen hade hotat med hagelgevär att skjuta hans höns om han inte tog in dem!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #47 skrivet: 17 feb-06 kl 21:27 »
Vad tror ni om detta med att skörda hö och köpa säd - där kan ju ha legat smittat bajsen eller en sjuk fågel?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

G

• Livet är en plåga.
« Svar #48 skrivet: 17 feb-06 kl 22:13 »
Jag tycker allt är hysteriskt..
Kan vi inte bara vänta med att avliva och stänga in våra djur till vi ser vartåt det bär?
Personligen kommer jag nog avliva mina om det kommer regler som säger att vi måste ha dem inne hela året.
Jag har inte resurser till att ha dem inne, så är det.
Jag avlivar dem hellre själv än att titta på när det kommer gubbar i månkostymer hit och slänger dem levande i en brasa...
Man kan ju undra var det ska sluta. ???

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #49 skrivet: 17 feb-06 kl 22:27 »
Jag är inte det minsta orolig för fågel inflensa i hö eller säd...

Vad jag förstår har denna influensa funnits under lång tid...

I åratal och endast runt 100 männiksor har dött i världen... så någon farsot är det ju verkligen inte tal om...

Det är ju många andra sjukdomar som skördar mycket fler offer...
AIDs, Ebola, Maialria, ...

Man säger ju tex att vilda fåglar myckert ofta har salmonella...

Men salmonella bland våra husdjur är ju mycket ovanligt...

DEt är nog detta med att virusen eller bakterierna skall trivas  ofta är det kanske i fuktiga, varma  miljöer och i tex torkat hö så kan jag mycket väl tänka mig att det inte trivs...

Vi kommer ju aldrig kunna utrota sjukdomen - vi kan ju inte avliva alla vilda fåglar...

Sjukdomar har alltid kommit och gått..

Den största faran är nog att vi i våra moderna tider reser jorden runt och tar med oss mer eller mindre frivilliga passagerare hem..
allt från sjukdomar, insmugglade djur, ägg, mat osv...

Det vi kan göra är ju att skydda oss så gott vi kan... MEN använd sunt bond förnuft... tro inte allt som står i tidningarna...

som detta med salmonella bland vilda fåglar... detta har varit ett argument mot de små "bakgårds" höns flockarna.. Men det är ju oerhört ovanligt med salmonella i sverige bland tamdjur...
Alla kor som är ute hela somrar och betar i gräset där fåglarna bajsar... nästan inga kossor som får salmonella... förutom grisra som äter Lantmännens foder....

Så ta det lugnt och mata fåglarna innom hus och sätt upp finmaskit nät - så småfåglarna inte kommer in i höns gården... Man kan ju tex även spänna genomskinlig plast över hönsgården om du vill vara säker...

Vi får vänta och se...

Mina kor och får, utegrisar kommer då att få gå ute som vanligt... Får någ färdig ställa hönsgården i vår... :)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ronny

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 17 feb-06 kl 23:34 »
Vi måste försöka se sansat och sakligt på det här. I dag råder det alltså inget absolut förbud mot att ha icke-kommersiellt fjäderfä utomhus. Allmänheten har tydligen inte fått tillräcklig och korrekt information eftersom många reagerar som dom gör. Sen får vi se vad Jordbruksverket kommer med den dag då man hittar en död fågel med H5N1 virus i Sverige. Det skulle förvåna om man inte förr eller senare gör det, när man nu söker så intensivt. Det är inte omöjligt att utegångsförbudet kommer då. Vad gör vi under tiden? Göra oss av med våra fria fjäderfän? Nej, gör för all del inte det! Jag håller på att diskutera med Jordbruksverket om regler för skyddsrastgård. En som ger ett rimligt skydd mot såväl fågelinfluensa som rovdjur. I en sådan kunde man sen ha sina fjäderfän om man fruktade det ena eller andra, men förhoppningsvis ska våra fjäderfän kunna gå helt fritt utomhus även i framtiden. Det måste vi kämpa för!
« Senast ändrad: 17 feb-06 kl 23:41 av Ronny »

Lena A

« Svar #51 skrivet: 18 feb-06 kl 10:19 »
Ja, man kommer  troligen att hitta en fågel med H5N1-viruset i Sverige någon gång, så mycket som man letar nu.

Återigen, precis som Ronny säger, råder det inget absolut förbud för oss hobbyfjäderfåägare (långt ord ;) ) att ha våra djur utomhus.

Jordbruksverket verkar inte heller veta exakt vad man ska göra utan det verkar som om man går på EU:s regler och hellre tar i för mycket, om nu något skulle hända, så man inte får kritik efteråt.

Som gimskogen säger, vilda fåglar bär med sig salmonella, men hur många av våra fjäderfä har egentligen fått salmonella? Och, ja visst, har virus funnits i alla tider.

Det är också intressant att notera att grisar fått salmonella från FODER - inte av att de går ute och betar på somrarna.

Jag tänker som så i dagsläget (när flyttfåglarna inte ens kommit än och då jag inte bor nära öppet vattendrag där våtmarksfåglar finns) att hur stor är egentligen risken att mina 2 gäss ska bli smittade när de går ute inom ett område på enbart ca 20 meter från stallet?  ???  

Tack Ronny för att du försöker hjälpa oss med information. Vi måste få någon sans och sunt förnuft i debatten och också från Jordbruksverket, när de ger råd till oss som bara har ett fåtal höns/gäss/ankor.

Ronny, när du pratar med Jordbruksverket vore det intressant att höra vad de tycker om artikeln i Vår Fågelvärld, nr 1/2006 om handel och import av tamfåglar och vilken artikel Susanne nog hänvisade till ovan.
« Senast ändrad: 18 feb-06 kl 17:11 av Lena A »

mosesmia

• Lappland
« Svar #52 skrivet: 18 feb-06 kl 13:29 »
Hejsan
Jag liksom Lena bor inte heller bredvid något vattendrag, så jag tänker likadant. Hur stor är risken att mina djur blir smittade?
Vi har varken fiskmåsar, svanar eller andra vattenfåglar som mellanlandar eller häckar hemma på vår gård. Det är flera km till närmaste sjö.

Jag tycker informationen är så svag över vilka fåglar som smittar, men det kanske ingen vet.

Vi kommer att köra på som vanligt, dom kommer få gå fritt ute men matas inomhus så länge sjv har dessa rekommendationer.
Skulle det bli utegångsförbud så får man följa de nya rekommendationerna.

Skulle man gå efter medias information ( vilket min svärmor gör  ;) ) så vågar man inte ens gå ut och våra barn måste vi låsa in och skulle dom gå ut måste de ha skyddsmask och dräkt på sig, för tänk om de skulle komma i kontakt med lite fågelbajs. ;D

Hälsningar Mia

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #53 skrivet: 18 feb-06 kl 15:10 »
I dag råder det alltså inget absolut förbud mot att ha icke-kommersiellt fjäderfä utomhus.
Nej men Ronny, vi kan ju även tänka så här - risken att bli smittad , för hönornas del alltså, är lika stor om det går 5 hönor ute i en flock som om de är 5000, eller hur?

Citera
Vad gör vi under tiden? Göra oss av med våra fria fjäderfän? Nej, gör för all del inte det! Jag håller på att diskutera med Jordbruksverket om regler för skyddsrastgård. En som ger ett rimligt skydd mot såväl fågelinfluensa som rovdjur. I en sådan kunde man sen ha sina fjäderfän om man fruktade det ena eller andra, men förhoppningsvis ska våra fjäderfän kunna gå helt fritt utomhus även i framtiden. Det måste vi kämpa för!
Jag har börjat vidta sådana åtgärder redan - beställt vit presenning till taket och sk. vindnät till väggarna att täcka in hönsgården med. Vi får dem nästa vecka och ska då omedelbart utföra täcknignen, alltså innan flyttfåglarna kommer. Detta kan alla göra och det medför inte orimliga kostnader heller.

Har kursverksamhet!

LEK

« Svar #54 skrivet: 18 feb-06 kl 19:13 »
Hej!!!
Skönt att läsa att många valt att se med verklighetsförankrade ögon på problemet. Även jag sällar mig till denna skara MEN problemet som jag ser det är alla andra! Jag bor i ett mindre samhälle som räknas som detaljplanerat. Jag har inga grannar direkt inpå knuten men samhället ligger precis nedanför kullen jag bor på. Mitt problem ligger i hur folk kommer att reagera om jag släpper ut mina höns och tuppen hörs gala över hela samhället. Jag kan liksom inte smyga med mina höns... Dessutom bor det en kvinna några hundra meter ifrån mig som också har höns, kan jag se henne i ögonen om mina drabbas av smittan? VAD händer i omgivningen om mina höns drabbas? Har någon hört? Jag är rädd för att det skulle skapa panik! Eftersom detta skapat en så upphettad debatt och så många är okunniga och blint tror på massmedia tycker jag att problemet blir så stort. Det känns inte som att det bara gäller mig och mitt beslut om hur jag vill göra med mina höns utan det känns som om hela omgivningen har åsikter. Hur tänker ni andra runt detta?
Förra sommaren var min första med höns och det värmde mitt hjärta så oerhört att se hönsen prassla omkring i skogsslänterna omkring mitt hus på jakt efter godsaker, sommaren som kommer känns så här långt inte som om den kommer att bjuda på samma njutning. Min hönsgård ligger i ett läge så att den har en förmåga att bli väldigt varm på eftermiddagarna och då har räddningen varit att släppa ut dem på gården. Vet inte hur jag ska göra i sommar. Glädjen äör liksom borta...

Loggan

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 18 feb-06 kl 19:30 »
Lite tankar:
Än så länge har väl inte flyttfåglarna börjat röra på sig så mina går ute lite till.
Det är väl egentligen inte så konstigt att vara på sin vakt mot vilda fåglar för de kan ju lika gärna sprida tex salmonella.
Men det är ju synd nu när våren snart kommer med solen & allt gôtt de kan hitta på backen.
Ge inte upp bara, det är härligt med höns! / Anna

Ronny

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 18 feb-06 kl 21:49 »
En rastgård är aldrig fel, man kan ju alltid öppna dörren därifrån till friheten. Återkommer när jag vet mer om vilket material som kommer att krävas för en skyddsrastgård.
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 00:07 av Ronny »

Susanne

« Svar #57 skrivet: 19 feb-06 kl 14:02 »
Ronny, när du pratar med Jordbruksverket vore det intressant att höra vad de tycker om artikeln i Vår Fågelvärld, nr 1/2006 om handel och import av tamfåglar och vilken artikel Susanne nog hänvisade till ovan.

Japp, det var den artikeln jag läste!

Jag håller med dig LEK. Största problemet kan vara hysteriska grannar. Människor köper allt (helt okritiskt) som massmedia sköljer över oss, både sanningar och osanningar. Jag önskar att människan kunde vara lite mer saklig och kritisk och ta reda på fler källor än att bara lita till en industri som i konkurrensen efter läsar- eller tittarsiffror triggar upp varandra till att alltid trycka värsta tänkbara senarion. En fågel som hittas död befinns vara skyldig till motsatsen bevisats! Varenda död fågel som hittas framöver kommer ha dött av fågelinfluensa innan obduktion visar något annat.  

Många har redan frågat mig vad jag ska göra av fåglarna, och då menar de inte om jag ska låta dem gå fritt eller vara instängda...  :-\ "I värsta fall är det väl bara att göra sig av med fåglarna och skaffa nya sen". Hmm, inte så bara när det handlar om ett bevarandearbete och dessutom finns det något som heter känslor också!

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #58 skrivet: 19 feb-06 kl 14:15 »
Det här med fågelinfluensan är ju helt vansinnigt. Vet inte själv vad jag ska tro längre. En bekant som haft fjäderfä i många års tid sade något otäckt som jag inte ville tro riktigt. Han försäkrade sig om att jag hade mina inne, för enligt honom så har jag dem ute och vissa myndigheter får veta det, så kommer de och slår ihjäl vartenda djur jag har.   ???

Det lät lite väl överdrivet, men vad ska man veta, så alla djur fick vackert hålla sig inne, även simfåglarna, till deras stora besvikelse. Idag lade jag märke till att gåshonan var mkt nedstämd och gåskarlen extremt upprörd och stressad, han gav sig på mig till och med. Då fick jag nog och ja, jag erkänner, jag lät dem, men bara de två komma ut en liten stund. Och vilken lycka! De störtade ut till badbaljan jag brukar fylla åt dem, bara för att finna den full av fruset vatten och issörja, men de klämde ner sig ändå ivrigt bökandes för att om möjligt fukta sig lite.

Sedan mådde de hur bra som helst. Jag får försöka ordna så de kan bada inne istället, men det blir inte lätt, för de äter inne, och brukade bada ute. Men jag har märkt att de blir nästan lika glada om jag så ställer in en liten spann med vatten, de kör glatt ner huvudet och stänker vilt omkring sig, honan gnider sig noggrant med varje droppe hon får upp.

Jag har ingen fast rastgård ännu, utan jag brukade bygga upp en sommarrastgård runt bärbuskarna till hönsen, med bärnät över. Nu vågar man väl inte det längre, så sambon får väl bygga något bättre, om han går med på det.

Såg något på text-tv om att forskare tyckte det var skumt att det var så många smittade svanar, över så stort område på så kort tid. Vad de menar med att det är en märklig omständighet vet jag inte, men det lät ruggigt i alla fall.

Som många redan påpekat, fågelvirus har funnits länge, i Eskilstuna hittade de ju några döda änder i fjol, men det var den ofarliga varianten. Och jag håller med, varför skylla på flyttfåglarna? Se på turismen också, alla turister som ränner runt där de kanske inte borde, tar inte de med sig smitta kanske?

Som en bekant sade till mig, hur stor är risken att en smittad och sjuk fågel orkar över hela östersjön? Men en turist med fågelskit under sulan kan ta det med sig ändå från Kina....

Jag ger inte upp mina höns, ankor gäss eller kalkoner, inte i första taget, gässen är renrasiga skånegäss, säljaren lovade att det finns papper om jag vill hålla på med det, men det var upp till mig.  Alla mina djur är rasrena, så det är också en orsak till att ha kvar dem så länge det går. Men för mig är de inte bara höns eller djur, de är individer, mina vänner som jag ser det, om jag så ska köpa mask i fiskeaffären och odla gräs i källaren, så gör jag det, allt för deras skull, men det här med ute eller inne är svårt, kan man inte låta dem vara ute en stund varje dag till en början, bara så de får frisk luft? Och under uppsyn så inga eventuella flyttfåglar kommer för nära? Fast om de skiter när de flyger över vår gård så är det ju nästan (om de är sjuka) som en flygbombning av smitta, antar jag.

Klart man ska vara vakssam och ta till sig information, men panik känns helt onödigt just nu.

Lena A

« Svar #59 skrivet: 19 feb-06 kl 16:32 »
Loggan, det verkar var foder från Lantmännen som sprider salmonella  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser