Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagens vårbruk!  (läst 10892 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Dagens vårbruk!
« Svar #60 skrivet: 10 maj-07 kl 17:19 »
Idag skördade jag krasse direkt på mackan. Eftersom den odlats i köket kanske det inte räknas?  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gryning

• Mirandas have
« Svar #61 skrivet: 14 maj-07 kl 19:48 »
I går och idag har jag kupat potatis och i går sådde jag en rad portlak.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #62 skrivet: 25 maj-07 kl 12:44 »
NU har jag sått det sista! :D Det var otåligt att vänta på att jorden skulle bli varm nog för bönor och gurka när allt annat var så långt kommet. SPenaten har jag redan skördat, den blev jättefin.  :-*
Nu är allt i jorden för den här gången och nu mullrar åskan i söder...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #63 skrivet: 25 maj-07 kl 13:02 »
Jag har oxå kupat potatis idag och vi skördar massor med "gröna blad" - spenat, rucola, sallad, tatsoi, mizuna, syra. Det har aldrig gått så bra med bladen tidigare, det måste ha varit precis rätt väder.

Skulle väldigt gärna vilja så bönor och gurka i helgen, men jag är lite osäker på om det blir bra - borde jag kanske vänta en vecka  ??? Jordtemperaturen var +14 i förmiddags, så det borde ju vara OK.

Inomhus är det fullt med tomatplantor, squash, vintersquash och pumpa. Jag fick nånslags tokfnatt i våras när jag beställde fröer och det blev en väldig massa pumpa/squash, olika skojiga sorter  :-[ Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra med allt, om det nu växer som det ska...  Får väl pracka på mina arbetskamrater eländet, de förbarmade sig över en massa squash i fjol  ;D Eller ska vi ha en västsvensk skördebytardag i höst   ??? ;)

Gryning

• Mirandas have
« Svar #64 skrivet: 25 maj-07 kl 18:10 »
Jordtemperaturen var +14 i förmiddags, så det borde ju vara OK.

Min man har jobbat med odlingsutveckling och sånt och han tycker inte det är nödvändigt att ta tempen på jorden. Hans erfarenhet är att det är samma temp i jorden som i luften ungefär.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #65 skrivet: 25 maj-07 kl 19:41 »
Intressant! Läser man om bönodling i diverse trädgårdsböcker så får man stränga förmaningar att INTE så bönor om jordtemperaturen är under +12. Och eftersom jag har dåliga erfarenheter av att förodla och plantera ut bönor så tänkte jag så direkt i år. Går runt som en äggsjuk höna och bevakar termometern  :P Men i morgon blir det nog både gurk- och bönsådd! Har förberett bäddarna idag.

Idag har vi oxå förberett nästa års potatisland (här är vi tidigt ute  ;D). Vi fick en rundbal med fuktskadad halm av en granne, den ligger nu som marktäckning ovanpå ett tjockt lager med tidningspapper på ett ogräsbemängt område som vi försöker konvertera till trädgårdsland. Kan nog bli mera, grannen är bara nöjd med att någon tar hand om halmen!

louise

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 25 maj-07 kl 22:10 »
 Ja jag som alltid är sen har idag sått min första ruccola: ) Men löken har faktiskt kommit upp! Annars är åkern ett kalt månlandskap med en stor mängd ogräs..

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser