Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombucha länkar  (läst 72859 gånger)

Sitiens

• Gäst
Re:Kombucha länkar
« Svar #60 skrivet: 17 aug-06 kl 00:13 »
Hej!

Har precis fått en perfekt glasbehållare till att börja göra kombucha med. Har någon en bäbis som jag skulle kunna byta mot en aloe vera stickling? :)
« Senast ändrad: 18 aug-06 kl 20:46 av Sitiens »

hopppla

« Svar #61 skrivet: 11 dec-06 kl 18:09 »
Hej,

ååå vad spännande att läsa om kombucha! Har ni gett det till barn? Har en treåring med astma-symtom bla. Kanske vore det något för honom? Vad säger ni ...
tacksam för svar!
Lina

martinki

• ljuspunkt
« Svar #62 skrivet: 11 dec-06 kl 19:26 »
Hej!

Om Du kan engelska, så är detta nog en bra läsning när det gäller barn:

http://www.kombu.de/children.htm

Kombuchate anses  vara bra för den astmasjuke eftersom:

- kombucha innehåller bra bakterier som hjälper till att rätta till i tarmen: många (astma)sjuka har en rubbad tarmmiljö. Tarmen som den centrala delen av vårt immunförsvar måste fungera bra. Detta ignoreras av skolmedicinen helt och hållet.
- kombucha innehåller naturliga vitaminer och mineraler (och bidrar därmed till hälsa & styrka som man nog kan förstå)
- kombucha hjälper avgifta kroppen och minskar därmed eventuell gift-stress i kroppen (med gift menas både kroppsegna avfallsprodukter och miljögifter, osv.)
- kombucha har enligt tyska hälsomyndigheten Bundesgesundheitsamt inga som helst biverkningar!
- kombucha verkar i kroppen som interferon. Interferon anses vara det senaste i astmamedicinen och kommer att ersätta kortisonet i en snar framtid.
- kombucha innehåller bl.a. usinsyra som annars finns i lavar. Denna syra  har antibiotisk verkan
- kombucha har t.o.m. verkan mot virus - och detta hittar man verkligen sällan!

Kombucha-FAQ:
http://users.bestweb.net/~om/~kombu/FAQ/index.shtml

Jag har dock inga barn! Men jag skulle inte tveka att bekanta mitt barn med svampen! När det gäller alkoholhalten i Kombucha så ligger den på samma nivå ungefär som juicens (frukt), så det behöver man inte vara orolig för. Man dricker kombucha ju bara som komplettering och inte som drycka (fast man kan göra även det).

Ändå måste naturligtvis allergierna undersökas närmare. Den bästa medicinen hjälper inte när orsaken till kaoset i kroppen inte identifieras!

Hej då
Martin

Ps: Jag fick diagnosen astma bronchiale och allergisk astma plus diverse allergier vid 3 års ålder. Idag är jag 33. De senaste 30 åren har jag ätit kortison, inhalerat astmasprayer, jag tog emot sprutor i 12 år en gång i veckan för att bli av med mina starka allergier, ätit allergitabletter, haft en totalkollaps i andningssystemet och hamnat på intensiven. Med andra ord: jag var en mönsterpatient! De senaste åren har jag nått den punkten där jag insåg att det som skolmedicinen har att erbjuda på detta område inte är någon hjälp. Snarare cementeras ett sjukt tillstånd i kroppen som faktist går att förbättra.
« Senast ändrad: 11 dec-06 kl 19:27 av martinki »

Eulalia

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 14 dec-06 kl 12:50 »
Ps: Jag fick diagnosen astma bronchiale och allergisk astma plus diverse allergier vid 3 års ålder. Idag är jag 33. De senaste 30 åren har jag ätit kortison, inhalerat astmasprayer, jag tog emot sprutor i 12 år en gång i veckan för att bli av med mina starka allergier, ätit allergitabletter, haft en totalkollaps i andningssystemet och hamnat på intensiven. Med andra ord: jag var en mönsterpatient! De senaste åren har jag nått den punkten där jag insåg att det som skolmedicinen har att erbjuda på detta område inte är någon hjälp. Snarare cementeras ett sjukt tillstånd i kroppen som faktist går att förbättra.

Hur känns det nu efter ca ett halvårs kombuchadrinkande, några märkbara förändringar som kan hänvisas till just kombuchan ?

Jesus vad du har fördjupat dig i kombucha!
Du får gärna dela med dig mer av dina rön, du läser ju de där tyska kombucha-böckerna.

För övrigt vill jag göra en förfrågan bland er övriga kombucha-människor.
Kan vi sätta upp en lista med vilka som är villiga att dela med sig?
Så att vi tar oss an intresserade lite mer express, för jag har fått förfrågan några ggr som jag inte har kunnat tillgodose speciellt snabbt...jag är av naturen rätt långsam av mig, samt har fått förhinder av olika slag.
Vad tror ni om det, en egen tråd, där de som kan tänka sig att dela med sig radar upp sig´?

martinki

• ljuspunkt
« Svar #64 skrivet: 14 dec-06 kl 13:33 »
Halloj,

jag har läst mycket eftersom jag var lite arg på mig själv att jag vid mina första kontakt  inte släppte in Kombucha i mitt liv - så det gäller lite att hinna ikapp allting sedan jag fick "svampen" av Dig och började hålla på på riktigt. Jag kan lungt säga att köpedrycken (som det finns MASSOR av i Tyskland) och som jag konsumerade då inte ens kommer i  närheten.

Jag kan lungt säga att jag har blivit smalare! Jag vann hela tre hål i bältet. Jag dricker teet rätt surt och från en början i verkliga massor, mitt krävande var så stark att köpte en sådan 30 liters jäsningsfat ... nu har jag åter glasbehållerae och konsumerar typ 200-400 ml per dag med början på tom mage (första dryck på morgonen). Vill dock ha liiite mer. Men flera liter om dagen som det blev i början behöver jag nog inte. Kände då ett enormt sug i mig att gapa och ösa på.

Sedan med astman: "tyvärr" var jag symptomfri redan innan det här, men efter allt jag läst  (även på Günther Franks intressanta (men tyska) diskussionslista "kombu") så är det klart att svampen är en tillgång för mig även framöver. Den kom för att stanna, jag ser det så att det är antingen svampen eller skolmedicinen. Och om denna kommer sakta men säkert fram att ingen behöver kortison "egentligen", då kan man ju börja redan idag  ...

Hej då
Martin

Hej då
Martin

Annicae

« Svar #65 skrivet: 29 dec-06 kl 19:41 »
 God fortsättning allihopa.

Finns det någon som vill dela med sig av  en Kombucha svamp?

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #66 skrivet: 25 jan-07 kl 09:10 »
Jag har kombucha för er som bor i Norge :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

i.

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 05 feb-07 kl 00:44 »

hej!

är det någon som har en liten kombucha att erbjuda mig?
jag vill så gärna pröva jag med :)

tack på förhand! / i.

Eulalia

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 14 feb-07 kl 20:37 »
Sirpusbollen: fint att du annonserar och erbjuder kombucha!

Jag har på senare tid fått många förfrågan som jag inte hunnit med att ta hand om.
Känns lite taskigt, för jag minns hur förväntansfull och nyfiken jag var, samt vilken bra grej kombucha är.

Finns det fler som är villiga att erbjuda sig som kombucha-källor?
Det brukar kosta kring en 50-lapp att skicka en sula med ca 1-2 dl vätska. Några enstaka gånger har jag tagit emot portopengar.
Andra gånger har jag faktiskt använt recyklade, ostämplade frimärken från jobbet.
Ibland har jag betalat från egen ficka. Allt beror på omständigheter och hur min kassa varit.
De flesta gånger har jag fått fina, spännande presenter.  :) gjort mig så glad, tack alla bytare  :-*

Jag packar dem i påse och därefter gärna i nåt hårt, det kan t.ex vara en toarulle samt vadderat kuvert..
eller en liten kartong. Därtill manual en enkel manual, oftast från kombu.de , så att de nyblivna kombucha-föräldrar har nåt att gå efter.

Ni som kan tänka er att skicka vidare, skriv som SirpusBollen en liten not, så att folk vet vem de mer kan fråga!
Jag älskar att skicka vidare, avskyr att svika, men hinner inte med alla gånger!! :-\
 Mina sulor är dessutom skämmigt missbildade , skrynkliga, skeva...:-[
inte för att det spelar nån roll för produktionen, men en nybörjare vill ju gärna se en vacker jämntjock, fint färgad sula.. ;)

Send it forward
« Senast ändrad: 14 feb-07 kl 20:39 av Eulalia »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #69 skrivet: 15 feb-07 kl 00:15 »
För första gången på snart två år så har jag fått mögel på mina senaste två omgångar. Så håll tummarna nu att bryggden på en vilande reservmamma jag hade klarar sig. Annars får jag väl be er om hjälp :-)

Jag har skickat rätt många bebisar. Har plastflaskor som rymmer 2,5 dl så det räcker till både bebis och startvätska. Har bytt till mig brödnagg, tvålar, recept, bok, kryddor och lite annat. Ibland är det en total överraskning som kommer. Och så har jag kört portot på plusgirot varianten någon gång. För mig brukar det bli 33:- i porto.

Lite roligt sätt att dela med sig av någonting som är både roligt, gott och bra. Ja, jag tro det är bra i alla fall  :-[ Andra får tro vad dom vill.

Pinglan

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 18 feb-07 kl 10:29 »
Har inte läst om detta förrän nu ....
vad spännande det låter...
Har dryga året druckit "noni" ... oavsett vad som sägs tror jag på det ...
Hade varit förkyld och hängig i över halvåret....vilket jag inte brukar ... och har "klarat mig" sedan dess..
billigare än medicin och halstabletter ... men inte billigt ...
Detta låter som något bra och nyttigt som man kan göra själv ...

har mkt på gång nu, men är intresserad i maj någon gång ...
någon som kan tänka sig ... ?
vet däremot inte vad för spännande jag skall byta med ....
men 1-trådig sjal, kanske t.o.m. svampfärgad - skulle jag kunna knåpa ihop, eller kanske svamppapper ?

tack för inspiration och förhoppningsvis hörs vi igen  
 :D

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #71 skrivet: 18 feb-07 kl 10:36 »
Vad är Noni för något? Aldrig hört talas om?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Sommartorparn

« Svar #72 skrivet: 18 feb-07 kl 19:24 »
Noni är visst en exotiskt saft från Tahiti, som av försäljningsbolaget påstås bota cancer och alla möjliga andra sjukdomar. Läste just en artikel om det här, men har annars aldrig hört talas om det. Det stod att saften smakar ruttet men säljer bra i hälsokostaffärer ändå. 70 flaskor kostade en cancersjuk man 4000 euro, stod det. Hans sista hopp. Men han dog innan han hann dricka upp allt. Påstod journalisten i Sueddeutsche Zeitung.

Alpha

• Skjut inte vargarna
« Svar #73 skrivet: 18 feb-07 kl 19:35 »
Hejsan

Nu har även jag smakat på kombucha. Sött och gott. Kan inte riktigt placera smaken men "fruktigt" ligger nära till hands. Beror väl på vilka ingredienser den innehåller...
Alphaville
Det krävs alla sorters människor för att skapa en värld.
Tänd hellre ett ljus än att klaga över mörkret

Suresh

• -
« Svar #74 skrivet: 18 feb-07 kl 20:23 »
Att det är sött beror nog på att det inte riktigt var färdigjäst - är det det skall det smaka mer syrligt.

Men visst är det gott. Den fruktiga smaken påminner mig om fikon.

Säkert kommer någon på om 100 år att det är skadligt också. Goda saker brukar inte var nyttiga, utom xylitoltuggummi och olivolja.
« Senast ändrad: 18 feb-07 kl 20:23 av Suresh »

Grävling

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 25 feb-07 kl 22:14 »
Hej. Jag har läst grejer här på forumet en tid nu utan att vara registrerad men jag blev så intresserad av att testa att göra kombucha och har ett par frågor.
smakar det te över huvud taget?
bildas det alkohol vid jäsningen?
och sist men inte minst, är det någon som vill dela med sig av en svamp? jag kanske har något kul att byta med men jag kommer inte på något som är lätt att skicka just nu.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #76 skrivet: 25 feb-07 kl 23:01 »
Ja det smakar te, just nu gör jag kombucha på kanel&apelsinté och det smakar absolut det. Att koka upp te på ingefära ger smak av ingefära.. etc.. Men det blir även en liten mer jäst&syrlig smak.

Det bildas en alkoholprocent uppemot 1-2% vad jag har läst.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #77 skrivet: 25 feb-07 kl 23:42 »
sirpusbollen, hoppas du har reservmammor. Både kanel och oljan i citrus verkar bakteriehämmande. Och kombuchasvampen är just.....bakterier & jästsvampar i symbios. Man kan t.ex. döda sin mamma med vanlig earl grey, som innehåller bergamottolja, en citrusolja.

Grävling, jag gör min på organiskt grönt te och det senaste omdömet jag fick var passionsfruktssaft med lite kolsyra i. Svart te däremot bibehåller mer tesmak i den färdiga drycken.

Grävling

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 26 feb-07 kl 01:12 »
Tack för svaren, det låter väldigt spännande. Om jag får jag i en svamp så har jag tänkt prova med Oolong-te, alltså halvjäst te mittemellan grönt och svart, eftersom det är det jag tycker bäst om just nu.
Någon som provat?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #79 skrivet: 26 feb-07 kl 01:28 »
Oolong passar utmärkt. Du får en "mitt emellan" smak av det när det är färdigt också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser