Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelinfluensan 2006  (läst 22297 gånger)

Lena A

Re:Fågelinfluensan
« Svar #60 skrivet: 19 feb-06 kl 16:44 »
Återigen, som Ronny påpekade tidigare, det råder inget direkt förbud att ha våra hobbyhöns utomhus.

Jag har 2 rasrena Ölandsgäss, som går ute. Nu när honan ska lägga ägg snart går de sällan mer än 2 meter från stalldörren. Jag ger dem vatten i hink inomhus och även utomhus nu på vintern. Gässen blir hur stressade som helst av att inte få gå ut.

Om, och jag säger om, det skulle bli förbud även för oss hobbyägare  att hålla våra små gäss utomhus, kanske det går att sätta en balja vatten precis utanför stallet där gässen kan bada och flaxa en stund och sedan ta in dem igen.

MariaJ, ditt inlägg var bra. Jag håller med dig

:) Visst är de våra vänner!
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 16:46 av Lena A »

Lena A

« Svar #61 skrivet: 19 feb-06 kl 17:21 »
jag läste just i DN att Indien på söndagsmorgonen meddelat att en man dött i fågelinfluensan.

Senare på dagen meddelade man att det inte alls var fågelinfluensan som dödat mannen.
 ???

Tyvärr är det så att det man först läser kommer man ihåg. Rättelsen som kom senare kanske inte så många kommer ihåg, utan det enda man minns är att en man i Indien dött i fågelinfluensan, vilket alltså inte var fallet.

kalkontupp

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 19 feb-06 kl 21:01 »
Nu ska dom döda 400 000 tamfåglar på ön Rügen. Jag har själv semestrat på ön -95 och jag kan inte påstå att det var någon stor ö. Dom fåglarna som hade viruset tror dom har bott permanent på och omkring ön. Man kan börja undra hur länge de har haft fågelinfluensa där. Nu har det ju även hittats i Frankrike och där har det inte varit fråga om -om det kommer, utan när. Fransmännen drog ner på sitt ätande av kyckling och gås för länge sen. Frågan är hur länge man har testat alla döda fåglar i Sverige? Vi kanske har haft influensan länge (den farliga) utan att veta om det!?

Jag tror att oavsett om man haft dom instängda eller inte så finns det bara ett sett att skydda våra fåglar från döden på och det är statligt godkända karantäner. För tror ni verkligen att myndigheterna tar det osäkra före det säkra genom att tro på det du intygar, att just du som bakgårdshönsägare har hållit dina fåglar instängda enligt rekommendationer och haft plast runt tossingarna när du vattnat och fodrat dom - det tror inte jag...Dom kommer inte heller ta blodprover innan på dina höns innan avlivnig -om det nu skulle bli så!

Det var ju i höstas vi fick skriva ner alla våra raser på ett papper som skulle skickas in till jordbruksverket och Ingegerd Strömberg sa att alla höns oavsett ras skulle gå som utrotningshotade! Faktiskt är det ju så att många raser är från 1800-talet.

Det finns ju vaccin till våra fåglar inom EU så varför vaccinerar vi inte ???
Åsa

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #63 skrivet: 19 feb-06 kl 23:09 »

Det var ju i höstas vi fick skriva ner alla våra raser på ett papper som skulle skickas in till jordbruksverket och Ingegerd Strömberg sa att alla höns oavsett ras skulle gå som utrotningshotade!

??? Vem ville att man skulle skicka in nåt sånt papper, har jag aldrig hört talas om........

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Farsan50

« Svar #64 skrivet: 20 feb-06 kl 07:58 »
För tror ni verkligen att myndigheterna tar det osäkra före det säkra genom att tro på det du intygar, att just du som bakgårdshönsägare har hållit dina fåglar instängda enligt rekommendationer och haft plast runt tossingarna när du vattnat och fodrat dom - det tror inte jag...Dom kommer inte heller ta blodprover innan på dina höns innan avlivnig -om det nu skulle bli så!

Det var ju i höstas vi fick skriva ner alla våra raser på ett papper som skulle skickas in till jordbruksverket och Ingegerd Strömberg sa att alla höns oavsett ras skulle gå som utrotningshotade! Faktiskt är det ju så att många raser är från 1800-talet.

Det finns ju vaccin till våra fåglar inom EU så varför vaccinerar vi inte ???
Åsa

Viktigt att behålla lugnet och arbeta förebyggande! Vaccination kan göra det svårare att hitta smittkällan.

Leffe
« Senast ändrad: 21 feb-06 kl 08:23 av Farsan50 »
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #65 skrivet: 20 feb-06 kl 08:12 »
Först vill jag tacka dig Maria för ett bra inlägg!

Jag har ingen fast rastgård ännu, utan jag brukade bygga upp en sommarrastgård runt bärbuskarna till hönsen, med bärnät över. Nu vågar man väl inte det längre, så sambon får väl bygga något bättre, om han går med på det.
Försök då få fart på sambon innan flyttfåglarna kommer - för det gör svanarna ju vilken vecka som helst nu. I Skåne kanske de redan är framme?
Citera
Som en bekant sade till mig, hur stor är risken att en smittad och sjuk fågel orkar över hela östersjön? Men en turist med fågelskit under sulan kan ta det med sig ändå från Kina....
Så sant så sant.
Citera
för mig är de inte bara höns eller djur, de är individer, mina vänner som jag ser det, om jag så ska köpa mask i fiskeaffären och odla gräs i källaren, så gör jag det, allt för deras skull, men det här med ute eller inne är svårt, kan man inte låta dem vara ute en stund varje dag till en början, bara så de får frisk luft?
Så känner jag också inför mina djurvänner. Vi håller på att göra myggfönster och myggdörr, fastän med finmaskigt fyrkantsnät, till hönshuset. Då vi öppna ett tag så de kan få frisk luft utan att gå ut.

Citera
Klart man ska vara vakssam och ta till sig information, men panik känns helt onödigt just nu.
Instämmer. Beredskap och förebyggande åtgärder men ingen panik.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #66 skrivet: 20 feb-06 kl 11:28 »
.... men hallå !!.. ???
ATT smittan kommer hit det vet vi alla, men inte när.
Det är framförallt sjöfågel som bär på smittan.
Att vi som människor skulle smittas för att vi har hobbyhöns är ju fullständigt befängt!
Just kommit hem från Afrika, där leker barnen med höns fötter/huvuden ( de har inte så mkt att välja på.... )
Fågelköttet hanteras inte som här hemma, vi är bättre på att tillaga / hygienhantera våra råvaror...
Smitta till människa är behandlingsbart här !! VI har medicin!

Anledningen till att jag för flera år sedan skaffade "hobbyhöns" är att jag inte vill äta ägg/kött från burhöns, eller från "fabriker" där man ser djuren endast som produkter som skall gå med vinst, bott på landet tills jag flyttade hemifrån och våra höns behandlades väl o gav ägg/kött tillbaka till familjen.

OM nu min lilla flock blir smittad o dör, då får jag väl leva utan höns/ägg/kött tills detta drar över....
Inte kul men skulle inte kunna tänka mig att inte släppa ut dem i trädgården när jag själv går där o pillar..

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

hönstanten

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 20 feb-06 kl 11:37 »
Sålänge det bara smittar mellan fåglar är den ju inte så farlig. Den kan inte ännu smittas mellan två människor.
Däremot om gris blir smittad så kan grisen förändra viruset så att den kan börja smitta mellan människor. Därför viktigt (och regler hos jordbruksverket) att man inte får ha grisar med fjäderfä tillsammans.Det finns säkert mera att läsa om detta.

Skytten

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 20 feb-06 kl 11:44 »
Ha is i magen, och följ myndighetsbeslut, så länge de är acceptabla.

Fåglar har alltid haft sjukdomar, en omfattande måsdöd förekommer lokalt då och då, eftersom man inte vet orsaken, blir det mindre rabalder.

Fågelinfluensan är riskabel för fåglar, mest pga av att man avlivar femtio gånger fler än vad sjukdomen tar.

Sorkar, fästnigar kan oxå sprida sjukdomar till människa, och det blir inte samma panik, trots att detta ger fler sjukdomsfall och dödsfall, än vad fågelinfluensan hittills gjort.

Galna kosjukan tog några människor, fast hundratusentals kor blev offer. Dödstalen när det gäller människa i detta fall understiger kraftigt de dödsfall som matförgiftning och allergiska reaktioner har gett av nötkött.

Problemet ska inte nonchaleras, men ha propotion.

Vi inbillar oss att vi kan kontrollera världen, och att inga faror ska finnas i våra liv, detta medför ett allt starkare behov av UPPLEVELSER som marknaden då ska tillhandahålla.

Det finns risker, men jag blir sannolikare dödad av en bil än en fågel.

Vad ska skrämma skiten av oss när detta blåst över?

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #69 skrivet: 22 feb-06 kl 01:00 »
Ja det verkar nu som att allt i princip ligger illa till för att skrämma upp oss. Håller med *SKYTTEN*
Men vad kan bli nästa sjuka som myndigheterna ska få panik över, funderar, kanske de får för sig att kaninpest är en bra orsak till totalpanik, eller katt Aids som muterar, eller nån form av rabiesutbrott, vem vet, vem vill för den delen veta?

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #70 skrivet: 22 feb-06 kl 08:05 »
Maria J

ja precis vem vill veta ???

Lolv...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

duvan

• -
    • Enebacka
« Svar #71 skrivet: 22 feb-06 kl 23:22 »
det är nog snarare så att det är vi "vanliga" människor som är hysteriska när det gäller smittorisken till människor. Jordbruksverket är väl insatta i att risken för människor inte är speciellt stor. Däremot så tar dom smittan på yttersta allvar då den är extremt smittsam fåglar emellan. När smittan dyker upp i sverige så kommer dom att slå på stora trumman o upprätta skyddszoner o diverse regler. Då gäller det att ha sett till att man kan hysa sina fåglar på ett extremt säkert sätt ( i princip luftslussar till djuren !?). Finns det minsta risk att höns eller dylikt kan bli smittade så avlivas dom i preventivt syfte. Allt för att hindra att smittan accelererar.

Jordbruksverket ser inte fågelinfluensan som en människosjukdom utan just en fågelsjukdom.

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #72 skrivet: 25 feb-06 kl 08:09 »
Hur säkara kan vi vara ???
Hörde nyss på radionm 08.00 att nu har en kalkonfarm i Frankrike drabbats dom hade sina undertak och ändå drabbades fjäderfäna i det här fallet var det en and som var boven... :'( :'( :'(

ur led är tiden  men så länge vi männskor sätter oss över allt annat så är det inte undra på att vi får tillbax...

Lolv..
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Lena A

« Svar #73 skrivet: 25 feb-06 kl 14:16 »
Jag är litet snuvig idag. Tur att man inte är fågel, för då skulle jag väl avlivas "i preventivt syfte"  ;)

kalkontupp

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 27 feb-06 kl 01:11 »
??? Vem ville att man skulle skicka in nåt sånt papper, har jag aldrig hört talas om........

/Anna

Medlemmarna inom vår klubb fick lämna uppgifter om hur många höns och vilka raser vi hade utifall vi skulle tvingas ha dom i karantän. Visserligen skulle inventeringen gjorts för länge sedan i annat syfte men nu blev det ju väldans aktuellt i höstas. Tror väl detta skett inom alla hönsklubbar??

kalkontupp

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 27 feb-06 kl 01:32 »
Hur säkara kan vi vara ???
Hörde nyss på radionm 08.00 att nu har en kalkonfarm i Frankrike drabbats dom hade sina undertak och ändå drabbades fjäderfäna i det här fallet var det en and som var boven... :'( :'( :'(

ur led är tiden  men så länge vi männskor sätter oss över allt annat så är det inte undra på att vi får tillbax...

Lolv..

Är det farmen med 11900 kalkoner du menar?? Enligt pressen så trodde dom att smittan kommit via uggle, sparv eller andbajs i höbalarna. Kalkonerna hölls inomhus bakom tätade dörrar och fönster.

Ännu en signal som säger att det inte spelar så stor roll vad vi gör för att skydda våra kära hönsdjur. Bygga en hönsgård med tak för syns skull så grannarna slipper bli vettskrämda av lösgående djur är det jag sträcker mig till att lägga pengar på.Mat och vatten har dom iallafall alltid fått inomhus. Jag skulle aldrig lägga pengar på vindskydd etc. eftersom det iallafall inte hjälper.
Besättningen i norrköping som drabbades av newcastle tror man orsaken beror på att en smittad fåglel satt o sket i ventilationshålet in till produktionsanläggnigen.  Har sålt mina påfåglar som gick fritt tills i höstas eftersom jag fick klagobrev från grannarna. Dom misstänkte att fåglarna spred influensan.

orloff

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 27 feb-06 kl 05:43 »
Det är väl inte konstigt att kalkonerna blev smittade när de förvarar ströet ute så andfåglarna hade tillgång att bajsa i det? De bor ju vid en sjö!   :-\
Något som förvånade mig var att de sa att småfåglarna inte kunde få smittan    ???   Vore ju toppen om så var fallet, de är de enda jag är rädd för!            :-X

iceman

• Dalarna
    • hoberget
« Svar #77 skrivet: 27 feb-06 kl 12:02 »
Ja det var den farmen jag menade men  på nyheterna hörde jag inget om att spån och halm förvardes ute...

lolv...

Lena A

« Svar #78 skrivet: 27 feb-06 kl 12:16 »
Jag har också förstått att det är vattenfåglar som har dött, inte vanliga småfåglar.

Att kalkonfarmen i Frankrike låg vid en sjö där andavföring fanns, förklarar kanske saken om smitta. Jag önskade att vi fick en mer nyanserad information än ren panikartad och känslomässig information från media.

Som någon tidigare sagt i forumet, tror jag att fästingar är värre för oss än vilda fåglar. Det kan inte vara lätt att vara fågel nu för tiden.

Minns någon paniken runt Sars förresten? Vad hände med det? Den skulle ju också kunna sprida sig runt jorden och döda massvis med folk. Likaså Galna Ko-sjukan, som någon nämnde som skulle ha kunnat sprida sig till människor. Vad hände med den?

Jag försöker läsa allt med sunt förnuft och försöker se på saken med någorlunda proportioner.

Notera igen att det inte råder utegångsförbud för våra hobbydjur i dagsläget.

« Senast ändrad: 27 feb-06 kl 12:17 av Lena A »

Dollar

• Västerbotten
« Svar #79 skrivet: 27 feb-06 kl 15:42 »

Notera igen att det inte råder utegångsförbud för våra hobbydjur i dagsläget.

Vill bara säga att det är så mkt olika bud om detta så man börjar slå dövörat till. Min far som är aktiv inom hemvärnet, (ställföreträdande chef är han), Iaf så hade de ett planeringsmöte i helgen och dit hade det kommit en dam, och nu vet jag inte vart hon kom ifrån, alltså vad hon sysslade med, för iaf så sa hon då att nu får man EJ ha sina fåglar ute.

Då jag fick höra detta så skakade jag bara på huvudet och tittade in hos SVA´s för att se om ngt nytt har inträffat. Inte då. Samma regler som tidigare. Mat och vatten under tak eller inomhus. Jag fattar inte varför står dom och säger  ngt till en massa folk då de inte har en aning om hur det ligger till. *suckar djupt*

Ialla fall så var jag oxå en sån som blev i panik från början nu när flunsan sprider sig och tänkte att nu måste jag ta bort mina höns och ankor, men jag har läst mkt inne på denna sida och mina nerver ja dom är bortblåsta. Jag ska ha mina fåglar kvar in i det sista och då har jag även ett barn som är 1.5 år och ett på väg som anländer i sommar. Till er alla: Förhasta er inte utan vänta och se vad som händer innan ni tar bort era vänner!
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser