Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelinfluensan 2006  (läst 22296 gånger)

Lena A

Re:Fågelinfluensan
« Svar #80 skrivet: 27 feb-06 kl 19:08 »
Jag vill bara klargöra vad jag menade tidigare, att det är PRODUKTIONSFJÄDERFÄ som ska hållas inomhus. ANDRA FJÄDERFÄ (dvs våra hobbyfåglar) ska vattnas och matas inomhus och BÖR hållas inomhus, men det är alltså inget direkt förbud att ha dem utomhus.

Ronny

• Skåne
« Svar #81 skrivet: 27 feb-06 kl 21:33 »
En fråga som jag grubblat på under de senaste dagarna: Kan det tom vara farligare att ha sina fjäderfän inomhus än utomhus? Det är ju oundvikligt att vissa ångor bildas och stannar kvar inomhus som ju blåser bort utomhus. Det är bara en tanke alltså!
« Senast ändrad: 27 feb-06 kl 21:38 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Bondmoran

« Svar #82 skrivet: 28 feb-06 kl 10:29 »
En fråga som jag grubblat på under de senaste dagarna: Kan det tom vara farligare att ha sina fjäderfän inomhus än utomhus? Det är ju oundvikligt att vissa ångor bildas och stannar kvar inomhus som ju blåser bort utomhus. Det är bara en tanke alltså!

Ja, det kan det vara. Går de inne hela tiden måste man regöra oftare och ha en bra ventilation.
Det finns regler hos jordbruksverket om vilka halter ( från gödslet ) som får förekomma i djurstallar men med några höns kommer man knappast över dessa om man inte har rent för dj skitigt då.
Ska man ha sina djur inne bör man nog göra om inredningen så djuren får en möjlighet att bete sig så normalt som möjligt. Kanske använda uv-lysrör, rymliga sand/jordbad, höjdskillnader.....

Men sunda förnuftet säger ju att den som sitter inne hela tiden inte mår bra i längden.
Frisk luft, bra mat och motion  :D

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #83 skrivet: 01 mar-06 kl 10:30 »
Är det någon som vet om Virkon S  hjälper mot fågelinfluensa? Hade tänkt ställa en balja med medlet vid varje hönsgård att kliva i innan man går in. Ev. oxå spraya runt på verandan där koltrastarna envisas med att uppehålla sej. Är det giftigt för hönsen?
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Charlotte

• -
« Svar #84 skrivet: 01 mar-06 kl 10:36 »
 Har också funderat på att ha VirkonS-baljor om smittan kommer hitåt. VirkonS dödar ju virus så det borde ju funka och inte ska det vara giftigt för hönsen heller.
 Sen en "undran" till: Är det någon här på Alternativ som bor inom "Skyddszonen" i Oskarshamn (eller som känner någon som gör det) som skulle kunna berätta hur det funkar? Det är svårt att veta vad som är sant och inte i medias uppgifter... Det är ju alltid bra att vara beredd och veta hur man ska agera och om man behöver ha några speciella saker hemma...
                   Mvh
               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #85 skrivet: 01 mar-06 kl 11:54 »
Medlemmarna inom vår klubb fick lämna uppgifter om hur många höns och vilka raser vi hade utifall vi skulle tvingas ha dom i karantän. Visserligen skulle inventeringen gjorts för länge sedan i annat syfte men nu blev det ju väldans aktuellt i höstas. Tror väl detta skett inom alla hönsklubbar??
Kalkontupp: Är det SRF som är "din klubb"

Ronny : Inte har väl vi i SLK fått nåt sånt papper, eller har jag missat det. ???

//Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #86 skrivet: 01 mar-06 kl 13:45 »
Kalkontupp: Är det SRF som är "din klubb"

Ronny : Inte har väl vi i SLK fått nåt sånt papper, eller har jag missat det. ???

På inbetalningskorten som kom nu från SLK så är det ju en förfrågan om vilka fåglar man har, går inte det att använda som nån sorts register?
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #87 skrivet: 01 mar-06 kl 16:08 »
http://www.e.lst.se/e/Pressrum/Nyheter/2006/fagelinfluensa_konstaterad.htm

Kanske finns det liknande uppmaningar hos alla länstyrelser?

/ Isairina
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

LEK

« Svar #88 skrivet: 01 mar-06 kl 16:16 »
Ja, enl. tv4 och svt´s nyhetssida gör det det. Alla ska registrera sina flockar hos Länsstyrelsen, även små hobbyflockar...

Lena A

« Svar #89 skrivet: 01 mar-06 kl 16:19 »
IsaIrina, jag vet inte om alla länsstyrelser vill ha denna information.

MEN - är det verkligen rimligt att länsstyrelserna ska ha information om de av oss som har 2-3 hönor ???

De måste ju i så fall bli fullkomligt bombarderade med information från folk. Vad ska de göra med uppgifterna? Vem ska ta hand om uppgifterna? Måste vi verkligen lämna sådan information om det skulle bli aktuellt?

Vet någon?

Det här är kanske ett sätt att ge arbetslösa jobb  ;) och få ner arbetslösheten till noll till valet i höst  ::)
« Senast ändrad: 01 mar-06 kl 16:21 av Lena A »

Charlotte

• -
« Svar #90 skrivet: 01 mar-06 kl 18:36 »
 Snart tror jag att jag kommer bojkotta all information som inte kommer från Jordbruksverket eller "min" Länsveterinär....
 TV 4 har fel!!! Det är Länsstyrelserna vid kusterna som börjat samla in vilka fjäderfän som finns, inte alla. Och i Oskarshamn är man skyldig att anmäla innehav av fjäderfä.
 Det är väl bra?? Tamfågelbesättningarna i skyddszonen ska provtas om jag fattat rätt? Det är väl också bra? Det är väl bättre att man är noggrann nu än att allt får "skena iväg" så att det till slut kan bli nödvändigt med massavlivningar.
 På presskonferensen igår sa man ju t o m att det kunde bli aktuellt att "friförklarade" besättningar t e x kunde få leverera kläckägg i ett senare skede...
 Vår länsveterinär har sagt att "läget" här inte förrändrats men att man utformat sätt t e x så att länsveterinärerna snabbt kan kontakta varandra.
                      Mvh
                   Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ronny

• Skåne
« Svar #91 skrivet: 02 mar-06 kl 00:54 »
På SLK´s inbetningskort har det alltid gått att fylla i vilka raser man har. Det är tänkt som medlemsservice och är naturligtvis frivilligt. Det har ingenting med offentlig registrering att göra. Jag har på annan tråd klargjort att det bara är inom s.k. skyddszon som myndigheterna kräver registrering av icke kommersiellt fjäderfä.
« Senast ändrad: 02 mar-06 kl 00:58 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #92 skrivet: 02 mar-06 kl 07:35 »
Finns det något negativt eller någon "risk" med att reg. om man inte måste?
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Lena A

« Svar #93 skrivet: 02 mar-06 kl 09:02 »
IsaIrina, enligt annan tråd (Nu är den här) har Ronny skrivit att han kontaktat Jordbruksverket och att registrering av våra hobbyfåglar är FRIVILLIGT!!! Kolla tråden där.

Charlotte

• -
« Svar #94 skrivet: 02 mar-06 kl 09:19 »
Finns det något negativt eller någon "risk" med att reg. om man inte måste?
Jag kan egentligen inte förstå vad risken skulle vara, om man nu vill registrera frivilligt. Bara "onödigt jobb" för Länsstyrelsen och en själv kanske...
 För OM någon skulle hitta en smittad fågel inom en mils omkrets ifrån en så måste man ju ändå registrera...
 Och jag tror grannar och andra "panikslagna" skulle göra det åt en om man struntade i det ;D
 Enligt våran ena lokaltidning kommer man att samarbeta med kommunerna när tamfågelbesättningar ska spåras i en skyddszon. Så alla som ansökt om tillstånd för tamfåglar i "tätbebyggt område" eller av någon orsak haft kommunens Miljö och Hälsa hemma (rutinbesök eller inspektion) finns ju redan registrerade.
 OM någon hittar en smittad fågel här i närheten skulle i alla fall jag tycka att det vore skönt att veta om mina fåglar är friska eller sjuka :)

Skönt att det börjar komma lite lugnande och positiva nyheter angående fågelinfluensan ifrån flera håll nu :D
                    Mvh
                  Charlotte

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #95 skrivet: 02 mar-06 kl 12:28 »
Jag vet att det är frivilligt men frågan var om det fanns något negativt med att reg. när man inte MÅSTE..alltså frivilligt i förväg.
Helt ärligt struntar jag i om det blir merjobb för Länsstyrelsen.... ;)det är ju dom som vill ha in reg. i förväg trots att jag inte bor i ett riskområde så då har dom ju valt att ha mera jobb.

Det känns som det finns folk som inte vill reg. i förväg.
Och då undrar jag varför? ???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 02 mar-06 kl 13:15 »

Det känns som det finns folk som inte vill reg. i förväg.
Och då undrar jag varför? ???

För att man misstänker att man kommer att få besök av mångubbar som tar livet av allt som rör sig, i preventivt syfte. Huruvida det kan vara en befogad misstanke vet jag inte.

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #97 skrivet: 02 mar-06 kl 14:34 »
Okej...det var den orsaken jag misstänkte...jag tror inte att det kommer att hända men det är klart man vet ju aldrig. ;)

En annan fråga.....Om nu en människa skulle bli smittad av fågelinfluensa....är den influensan farligare än andra influensor?

Om du är en fullt frisk människa, har den då en större dödlighet än andra influensor som man kan vaccinera sig emot?

Att man blir sjuk och att MAN KAN dö av den det har jag ju förstått men frågan är om det är "helt kört" om man skulle få den?

Det finns inget botemedel men det är det ju flera sjukdomar som det inte finns till.

https://www.apoteket.se/rd/d/466

Om man läser den artikeln och sen jämför den med fågelinfluensa undrar jag om fågelinfluensan är farligare.

Att den är dödligt farlig för våra höns är ju helt klart,men hur är det för oss?

Kanske inte en fråga för det här forumet men ändå......
« Senast ändrad: 02 mar-06 kl 14:58 av IsaIrina »

Helenan

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 02 mar-06 kl 15:13 »
Jag har ställt den frågan till sjv och de hänvisade till smittskyddsinstitutet. Jag ringde och frågade dem och de hävdade om och om igen att vi i sverige inte löper risk att bli smittade. Dödligheten i världen är ca 50% (200 insjuknade och 97 döda). Den jag talade med hävdar att dödligheten i sverige inte skulle bli lägre pga att vi har en bra fysik eller god kondition el dyl. Hon poängterade hela tiden hur osannorlikt det vore att svenskar blir smittade eftersom vi inte umgås med höns på ett sådant sätt (tex leker med själv döda hönor).

På Tv4s presskonferens var det någon som sa att hon trodde att om influensan muterar och blir smittsam mellan människor så kommer den samtidigt förändras och bli som en vanlig influensa. Så nästa års influensa inför jul ligger vi där alla och snörvlar och hostar i fågelinfluensa och det är inte värre än något annat år...

Charlotte

• -
« Svar #99 skrivet: 02 mar-06 kl 17:12 »
 Men, jag förstår inte riktigt hur ni tänker....
OM det skulle bli frågan om massavlivningar (något som i nuläget inte ska ske och jag hoppas, hoppas det aldrig behöver ske), ska ni gömma hönsen under sängen?? Eller hur ska ni göra? Vill ni behålla dem även om dom är sjuka?? Tror ni att Grannarna inte kommer att skvallra om era "flyktingar"?
 Visst blir man irriterad när "Storebror" ska måsta se en, men i det här fallet är det nog oundvikligt.... Om inte annat kan dom säkert se vem som handlat hönsmat på Granngården genom att kolla våra kontoutdrag ;)
 Kanske det blir en "Höns-angivare" i varje by? :)
 Jag kan säga att jag blir riktigt orolig den dagen Ronny talar om för oss att vissa ägare av Lantraser kommer att få vaccinera sina hönor... För hittills har EU i alla fall månat en del om utrotningshotade raser. Då kanske massutrotningen börjar närma sig :'(

Sen ett litet utdrag ur en notis i vår ena lokaltidning:
Enligt en teori så liknar symptomen vid
Fågelinfluensan hos människan och en blodsjukdom HLH varandra så mycket (både i det kliniska skedet och vid obduktion) att några forskare vill prova att använda samma cellgiftsbehandling vid fågelinfluensa som  minskat dödligheten vid HLH drastiskt.
                      Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 02 mar-06 kl 17:19 av Charlotte »

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser