Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta "industrihöns"?  (läst 6469 gånger)

LEK

Hitta "industrihöns"?
« skrivet: 09 jan-07 kl 11:15 »
Hej!

Jag har haft tre industrihöns blandade med mina andra höns tidigare för att alltid vara garanterad ägg. Nu har jag inte dessa kvar längre o undrar om någon vet var jag kan hitta nya i Jönköpingsområdet? Eller, är det någon som känner till någon bra köp o säljsida där man kan hitta värphöns?

Hej hopp!!! :)

Bondmoran

Re:Hitta "industrihöns"?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-07 kl 11:20 »
Hej!

Jag har haft tre industrihöns blandade med mina andra höns tidigare för att alltid vara garanterad ägg. Nu har jag inte dessa kvar längre o undrar om någon vet var jag kan hitta nya i Jönköpingsområdet? Eller, är det någon som känner till någon bra köp o säljsida där man kan hitta värphöns?

Hej hopp!!! :)

Ta kontakt med ett "värperi" i närheten, de skänker ju bort sina avlagda hönor regelbundet och är glada att bli av med dom.
De kanske inte värper så mycket i början men det är så roligt att se hur de återgår till att vara höns igen när de upptäcker naturen bit för bit.

Hälsar
Bondmoran
« Senast ändrad: 09 jan-07 kl 11:38 av Bondmoran »
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Alva

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jan-07 kl 11:54 »
Håller med Bondmoran , fick tre sådana höns en gång. Halvnakna var de o kammarna nästan utan färg  :'(.
De fick en riktig tupp till att börja med, han tog så fint hand om dem.
Jag ägnade massor av tid till att vänja dem vid olika saker, en o en tog jag med dem ut och det var så oerhört roligt att få se hur de upptäckte den stora världen och allt som finns i den. Såg också till att de i hönshuset hade massor av aktivering och olika sorters mat .
Det tog sin tid för fjädrarna att växa ut, kammarna på dem återfick snart rätt färg dock.

gotlandstjej

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 09 jan-07 kl 13:34 »
Ska åka och hämta några värphöns på ett hönseri i dag. Tar tacksamt emot tips som underlättar introducering mm efter att de suttit själva ett tag när jag fått hem dem.
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

philips

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jan-07 kl 06:52 »
i nässjö o aneby finns det tror jag

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 10 jan-07 kl 19:27 »
Kan inte låta bli att säga något här. :-\

Visst tappar de fjärdrarna i stora värphönsbesättningar. Varför då?

1: De är många tusen höns.
2: Temperaturen ligger på ca + 18 - 21 C
3: På morgonen är det stor trafik i redena ca 300 i timmen passerar ett rede på morgonen. Vissa reden är överfulla medan andra är halvtomma och det kan man inte styra.
4: Fodertrågs kanterna sliter på fjärdrarna i halsen därför ser de flesta ut som gamar efter ett tag.
5: Många hönor äter andras fjärdrar i brist på kalk.
6: Kvalster. Även om man sprutar regelbundet med kiselpulver kan man inte rå på kvalsterna helt.

Med dessa fakta kan man som novis förstå att de ser slitna ut efter ett tag och det behöver inte innebära att de mår dåligt för det. Även om det kan bli en chock för en som hämtar höns från en besättning.

Jag har en sjukstuga för våra värphöns och de har inga problem med att vänja sig med den nya miljön och de går ute på sommaren utan problem.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 11 jan-07 kl 11:05 »
Jag har en sjukstuga för våra värphöns och de har inga problem med att vänja sig med den nya miljön och de går ute på sommaren utan problem.

Därför att man kan inte sätta tillbaka en höna in i "verksamheten" igen pga? Blir hon hackad? ???
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jan-07 kl 12:56 »
Hej alla hönsräddare!

Årets industrihöns skickas snart till slakt (inom några få veckor tror jag faktiskt), så passa på att köpa några fina ettåringar på stört!

LEK

« Svar #8 skrivet: 11 jan-07 kl 18:24 »
JAA! Det kanske är DET jag ska göra!?! Förra industrihönsen jag köpte kom direkt från uppfödaren, de var sexton veckor och hade alltså inte varit på hönseriet än. Kanske skulle jag försöka köpa från ett hönseri nu... Har någon erfarenhet av detta, berätta gärna... Hur lång tid tog det innan de fick nya fjädrar? Hur lång tid tog det innan de hade anpassat sig till nya miljön? Innan de värpte i redena och sov på pinnen? Hur lång tid tog det innan de vågade gå ut? Vill gärna veta så jag vet vad jag ger mig in på...

christine

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 11 jan-07 kl 19:27 »
Till Dollar.

Då jag har sjukstugan där jag har andra rashöns så kan jag inte sätta tillbaka dom pga ev. smitta. Så de höns som hamnar i sjukstugan får en lyckligare tillvaro och får gå ut.

gotlandstjej

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 11 jan-07 kl 20:17 »
Mina höns har nu klarat två nätter. De värper, men inte så jättemycket. De är tuffa och mycket nyfikna, så jag har gott hopp om att de ska klara sig. Ska försöka släppa ut dem när fjädrarna har växt ut igen. Är det någon som vet hur lång tid det kan ta? De slänger i sig fodret jag kommer med, och första morgonen släpptes några ägg rakt ner från sittpinnarna, men idag har de lagt i redena. De blir nog fina när fjädrarna har växt ut igen.
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

ekl

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jan-07 kl 08:02 »
Citera
6: Kvalster. Även om man sprutar regelbundet med kiselpulver kan man inte rå på kvalsterna helt.
Christine- hur upptäcker jag om det finns kvalsterangrepp på mina nyförskaffade halvnakna Lohman-hönor från ett hönseri?

christine

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 12 jan-07 kl 13:27 »
Titta under vingarna. Kvalster syns med blotta ögat. ;) De sitter oftast där det är varmt och gott.

ekl

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 jan-07 kl 18:36 »
Christine- tack för svar,jag har kollat dom, och kan inte se något som kryper.
Alla hade kommit på att man kan klättra upp på stegen för att komma till nattpinnaran ikväll-otroligt smarta djur :D.
Christine & Grimla-Foderskrönorna lever bland oss "oinvigda"- men jag hittade en tidigare tråd om likheten  mellan allfoder och värpfoder när jag sökte på "värpfoder" i detta fantastiska forum.

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser