Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill så gärna ha höns....  (läst 19440 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Jag vill så gärna ha höns....
« skrivet: 18 jan-07 kl 22:45 »
...men min sambo säger prompt nej  :'( de är visst äckliga, låter illa, skapar grannfejder, och så har vi inget hönshus osv.

Vad säger man till en så vrång sambo? Ni lyckliga hönsägare kanske har tips? ;)
« Senast ändrad: 18 jan-07 kl 22:46 av Lotus »

AndersT

Re:Jag vill så gärna ha höns....
« Svar #1 skrivet: 18 jan-07 kl 23:08 »
Vill du ha höns för att få ägg eller för "trevnads" skull?, Trevliga höns är bla japanska silkeshöns, små, tysta och vackra-inget som grannar kan klaga på, men små ägg som iofs är lika goda som större.. Vill du ha höns för äggens skull så köp en större sort, men ingen tupp, det är hanarna som låter.., se  till att du har ett staket runt tomten, så dom inte springer in till grannarna. .. Och skulle dom ändå komma in till en granne så ge grannen ett par ägg, så blir du nog förlåten. Hönshuset behöver inte vara så komplicerat, torrt och dragfritt är viktigast, är det isolerat så behövs ingen värme, några minusgrader tål hönsen, men är det minus måste du se till att de får nytt vatten morgon och eftermiddag, jag brukar ge dom ljummet vatten, så hinner dom dricka en del innan det fryser till is.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 18 jan-07 kl 23:50 »
jag brukar ge dom ljummet vatten, så hinner dom dricka en del innan det fryser till is

Vi har nyss fått lära oss att ljummet vatten fryser snabbare än kallt  ;D
Så ge kallt vatten istället....

kort förklarat:
Kallt vatten har en "skyddande hinna" som gör att det kallnar långsammare än varmt vatten.
Kallt vatten innehåller mer "gaser" än ljummet vatten och det sänker fryspunkten på det kalla vattnet.
fenomenet kallas The Mpemba Effect.
« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 00:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

AndersT

« Svar #3 skrivet: 18 jan-07 kl 23:58 »
Till Grimla:
Hur kan varmt vatten frysa snabbare än kallt??, har för mig att jag har hört det förut, men stämmer det??? Har inga frostgrader här så jag  kan inte testa själv..

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #4 skrivet: 19 jan-07 kl 00:19 »
 ;)  Jeg hadde det på samme måte med min sambo. Han er en sånn type som har motordilla. Biler, båter, mc osv... Så det å ha høns var noe som var ganske fjernt fra hans verden   ::)
Jeg leide meg noen bøker om høns før vi flyttet ut på landet, bare for å få et innblikk i de forskjellige rasene. Det viste seg da at det fantes ganske mange raser som faktisk ikke ser ut som det man ser for seg at høns skal se ut som.... om du skjønner hva jeg mener....  :P
Det finnes jp da som nevt tidligere... silkehøns, sultaner, toppede hollendre osv.... Jeg viste han bildene mens jeg leste.... næmen... se på den da... kunne jeg si... etter hvert syntes han noen av de forskjellige rasene vare ganske morsomme å se på.  
Når vi flyttet viste det seg at min granne hadde ganske mange høns, så vi ruslet dit en dag, bare for å bli litt kjent også se på alle hønene hennes. Hun har ca. 20 raser, så det var mye å se på... for å ikke snakke om fargene på eggene   :o
Min sambo fant seg fort noen "favoritter" som han syntes var stilige   ;)
Nå.. ca. 1 år etter vi har flyttet har vi 4 forskjellige raser, flere egg i klekkemaskin.... han ønsket seg nemlig Arucana, så da må han jo få det  ;)
Han syntes innimellom det blir litt mye høneprat her hjemme, men han er helt klart solgt og syntes det er kjempe gøy med høner i dag  ;D

Kanskje du kunne inngå et kompromiss?? Har du noen du kan "låne" none høner av? Bare for å se hvordan det er?
Det er såååå koselig å sitte på trappa en sommer dag, og hønsen kommer å tigger mat som hunder med sine små kyllinger   ;D
Lykke til!!!!
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 19 jan-07 kl 00:39 »
hehe, känner igen det här med vrånga sambos. min är likadan.
du får lirka och fjäska.
Ni kan ju alltid göra en deal. Ni kan prova att ha höns under låt säga först en månad och sedan kan ni göra en utvärdering.
När min sambo gnäller på djuren så brukar jag fråga honom om jag någonsin krävt att han ska ta hand om djuren. Svaret blir alltid nej (jag kräver aldrig av honom att han ska hjälpa mig) och då säger jag helt sonika att han har inget att gnälla över.
Hoppas du lyckas komma på ett sätt att få skaffa några hönor
Mvh. tjejen som tiggt till sig 12 dvärggetter, 2 katter, 1 svindyr utställningshund, 4 får, 2 hästar (fast de var väldigt svåra att övertala honom om), 2 tuppar och nu kommer det sex kycklingar på lördag (dem ville han absolut inte få hem)
med kvinnlig list går det mesta....

HJÄLP!!!! Tror det är dags att öppna minizoo  ;D

SvenS

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 jan-07 kl 01:12 »
Vi har nyss fått lära oss att ljummet vatten fryser snabbare än kallt  ;D
Så ge kallt vatten istället....

kort förklarat:
Kallt vatten har en "skyddande hinna" som gör att det kallnar långsammare än varmt vatten.
Kallt vatten innehåller mer "gaser" än ljummet vatten och det sänker fryspunkten på det kalla vattnet.
fenomenet kallas The Mpemba Effect.

Hmm.
Hmmmm.
Utan att blanda in mig i Mpembaeffekten, och utan att ha testat ......så låter det fysikaliskt sett lite galet.
Varmt vatten har större molekylrörelser än kallt, och tar därför längre tid på sig att "lugna ner " rörelserna hela vägen till isbildning än kallare vatten.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #7 skrivet: 19 jan-07 kl 01:14 »
Jag började med några små zebrafinkar i växthuset...... till dvärgvaktlar...... till japanska-vaktlar...... till några bedårande små kycklingar som blivit över på sonens dagis.. ::) ::)

Kycklingarna behövde xtra värme och bodde i våra bröstfickor medans vi kollade på tv eller satt o läste.... efter ett par dagar med "sin" kyckling så var han frälst  ;)

// manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 jan-07 kl 05:52 »
Sist "Mpemba-effekten" diskuterades gjorde jag ett försök att verifiera den. Resultat:

Kallt vatten fryser fortare än ljummet.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=13123;start=msg73273#msg73273

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jan-07 kl 06:02 »
Och för att hålla sig till ämnet (va, jag?) är höns snygga att se på, trevliga att prata med, intressanta att studera och enkla att hysa. De låter hemtrevligt. De skiter i rabatterna, men det gör katter också. Till skillnad från katter lägger höns goda ägg och bidrar därmed till sitt uppehälle.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 19 jan-07 kl 09:14 »
hehe, känner igen det här med vrånga sambos. min är likadan.
du får lirka och fjäska.
Ni kan ju alltid göra en deal. Ni kan prova att ha höns under låt säga först en månad och sedan kan ni göra en utvärdering.
När min sambo gnäller på djuren så brukar jag fråga honom om jag någonsin krävt att han ska ta hand om djuren. Svaret blir alltid nej (jag kräver aldrig av honom att han ska hjälpa mig) och då säger jag helt sonika att han har inget att gnälla över.
Hoppas du lyckas komma på ett sätt att få skaffa några hönor
Mvh. tjejen som tiggt till sig 12 dvärggetter, 2 katter, 1 svindyr utställningshund, 4 får, 2 hästar (fast de var väldigt svåra att övertala honom om), 2 tuppar och nu kommer det sex kycklingar på lördag (dem ville han absolut inte få hem)

ÅH- tackar för tips, du var ingen dålig förhandlare! ;)
med kvinnlig list går det mesta....

Lotus

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 19 jan-07 kl 09:17 »
Och för att hålla sig till ämnet (va, jag?) är höns snygga att se på, trevliga att prata med, intressanta att studera och enkla att hysa. De låter hemtrevligt. De skiter i rabatterna, men det gör katter också. Till skillnad från katter lägger höns goda ägg och bidrar därmed till sitt uppehälle.

JAVISST! Gäller bara att han förstår det! Problemet är att vi inte har något hönshus och att han måste bygga ett sånt (= och då tvingas han ju bli delaktig...)

Men menar ni alltså att de bara behöver isolering? Ingen el? Hur är det med lyse, behövs det?

(ursäkta kanske korkade frågor men jag vet ingenting om höns, mer än att de ger goda och användbara ägg och att de är just så bra som Ulric Eriksson beskriver i sitt inlägg).

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 19 jan-07 kl 09:18 »
Sist "Mpemba-effekten" diskuterades gjorde jag ett försök att verifiera den.
Men Ulric det var ju bara ditt eget lilla personliga försök ju, inget världsomvälvande  ;)

...men min sambo säger prompt nej  :'( de är visst äckliga, låter illa, skapar grannfejder, och så har vi inget hönshus osv.
Vad säger man till en så vrång sambo?
Man skaffar en ny sambo  ;)

Problemet är att vi inte har något hönshus och att han måste bygga ett sånt Men menar ni alltså att de bara behöver isolering?
Nä dom behöver väggar också, annars blir det svårt att få isoleringen att stå kvar  ;D

Ingen el? Hur är det med lyse, behövs det?
Hönshus ska ha fönster och belysning enligt djurskyddsbestämmelserna.
Och ventilation annars blir det svårt att hålla bra luft.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 01:10 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 jan-07 kl 09:21 »
gör ett försök med hönor i en månad-bjud honom på kokt och stekt ägg. baka sockerkaka, ugnspankaka med fläsk :)
forsätt med omelett,pankakor,plättar ja allt du kan komma på.

- jag lovar att du kommer att få ha dem kvar ;D

Lotus

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 19 jan-07 kl 09:21 »
Man skaffar en ny sambo  ::)
;D NÄ, han är relativt nyinförskaffad och han är ett väldigt bra exemplar på allt annat utom höns, så han får stanna  ;)

Paprika

« Svar #15 skrivet: 19 jan-07 kl 09:31 »
Och för att slippa obehag från grannar som störs av dinafjäderfä, sticker du till dem några ägg då och då.... Men hur tätt inpå har du grannarna?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 jan-07 kl 09:45 »
Men Ulric det var ju bara ditt eget lilla personliga försök ju,

Det är en av de två förstahandsbeskrivningar av konkreta experiment som finns beskrivna på Internet. Båda visar samma sak. ;)

Någon gång måste jag testa kokhett vatten också, bara för att se om det fryser snabbare.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 jan-07 kl 09:51 »
JAVISST! Gäller bara att han förstår det! Problemet är att vi inte har något hönshus och att han måste bygga ett sånt (= och då tvingas han ju bli delaktig...)

Måste han bygga? Kan inte hon göra det? ;-)

En lekstuga som man köper i byggsats tar inte lång tid att sätta ihop och konvertera till ett utmärkt hönshus. Sedan är det bara att ställa sambon inför fullbordat faktum.

mosesmia

• Lappland
« Svar #18 skrivet: 19 jan-07 kl 09:56 »
Hejsan
Titta efter höns att låna eller hyra under sommaren, då kan ni ju pröva och samtidigt försöka "övertala" din sambo.

Ett tips till hus är att kolla efter en gammal lekstuga, ibland har man tur att om du bara hämtar den så får du den gratis.

Sen med isolering, el och ljus beror ju var man bor i sverige.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Helenan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 jan-07 kl 09:58 »
Har du tur kan du köpa en färdigbygd lekstuga på blocket som du får levererad till platsen. ;)

Om du behöver värme och ljus beror på var i vårt avlånga land vi bor och hur varma vintrarna  blir framöver. Förra vintern tyckte jag det var lite jobbigt att inte ha issolerat. Frostvakten stod på för fullt och det var för varmt vid taket men vattnet frös till is. I år har jag issolerat men jag vet inte om det spelar så stor roll... (Stockholm) Jag tror att du behöver el om du bor norr om stockholm men kanske inte så nödvändigt om du bor söder om och har ordentliga fönster. De bör dock ha ljust en åtta timmar om dan kanske? Du kan läsa omsådant i gamla trådar...
« Senast ändrad: 19 jan-07 kl 09:59 av Helenan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

151 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser