Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar....  (läst 2596 gånger)

ClaesMotKlass

• -
Funderingar....
« skrivet: 01 dec-04 kl 21:02 »
Jag har funderingar på att köpa en fotogenkamin...

Men så tittar jag på länken nedan om sandugnen...

Om jag leder värmen från fotogenkaminen genom rör i en hemmabyggd kakelugn innan varmluften blåses ut i rummet(med hjälp av sand och rör)... borde inte det funka på samma sätt...borde det inte gå att lagra värme på detta sätt?

Sandugnen gåt ju t.ex. på 35,000kr plus skorsten i mitt fall :-\
« Senast ändrad: 01 dec-04 kl 21:07 av ClaesMotKlass »
alternativ light

Anders

• -
    • felicia.se
Re:Funderingar....
« Svar #1 skrivet: 01 dec-04 kl 23:30 »
Om jag leder värmen från fotogenkaminen genom rör i en hemmabyggd kakelugn innan varmluften blåses ut i rummet(med hjälp av sand och rör)... borde inte det funka på samma sätt...borde det inte gå att lagra värme på detta sätt?
En kakelugn är nog den mest effektivaste värmeväxlaren som någonsin konstruerats. Har du byggt din kakelugn enligt samma princip som "riktiga kakelugnar" så har du redan en fullvärdig värmeväxlare.

Att koppla en fotogenkamin till en kakelugn kan ju vara en god idé om man vill spara överskottsvärmen i kakelugnen.  Själv har jag vedspisen kopplat till kakelugnen och så har det varit i det här huset i över 100 år. Det fungerar alldeles utmärkt. En fotogenkamin eller vedspis torde varahelt egalt.

Om du däremot skall laborera med att köra någon ytterligare värmeväxling med kalluft som sugs in och som värms upp av den utåtgående varma luften så tror jag inte det kommer att funka.  Du måste ha tillräckligt med varm luft för att få drag genom kakelugnen och ut i skorstenen. Dels är värmeutbytet så litet mellan luftmängderna att det ger ganska lite, men det allvarligaste är att systemet itroligtvis nte kommer att fungera.

Jag hoppas du inte konstruerar något som gör att värmegaserna körs ut och in i rummet. Då dör nog ganska snabbt. Den luft som har varit i förbränningskammaren skall bort från människor. Även om den inte skulle innehålla så mycket skadliga ämnen (vilket den gör även hög förbränningstemperatur) så har den en oläplig sammansättning av luftdelar (för lite syre) för oss människor.
« Senast ändrad: 01 dec-04 kl 23:50 av Anders »

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Funderingar....
« Svar #2 skrivet: 13 aug-06 kl 17:13 »

Korta svaret:
Ja, det går att lagra värme på det sättet.

Långa svaret:
Sandugnen borde gå att tillverka för en händig gördetsjälvare. Systemet du beskriver skulle kunna ses som en kakelugnsliknande tingest med yttre brännare. Rökgaserna skulle skickas genom en skorsten som grenar sig och går genom en sandbehållare för att sedan skickas till yttre skorsten. Man borde också kunna koppla olika former av yttre brännare till "sandröret". problemet är bara att få riktigt tätt mellan brännare och "sandrör", eftersom koldioxid inte luktar men ändå är ack så giftigt. Man vill inte ha in det i bostadsvolymen! Olika brännartyper behöver också olika diameter på rökkanalen så helt flexibelt blir inte systemet ändå. Men idén med "sandrör" är helt klart intressant.

Man borde också kunna lägga till extra luftningsrör i "sandröret" där man kan tvinga genom luft med fläktar. Varma dagar skulle man kunna kyla av rummet litegrann genom att göra så, men det skulle nog vara marginellt, tror jag. Extrarören skulle dock skicka ut värme fort ur "sandröret" vid eldning.

Mats Wolgast beskriver en liknande tingest för det "superisolerade huset", men då lagt i jord och använt för tilluft. Luften tas in i ett 25m långt rör som läggs på frostfritt djup (tror jag att det var) och som till sist leder luften till in-sidan på värmeväxlaren.

En mix av idéerna skulle kunna skicka ut rökgaser genom en uppsättning rör i "sandröret" och tilluften till huset genom en andra uppsättning rör. Får nog dock räknas som en av mina mer mysko idéer är jag rädd.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser