Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungen krymper.  (läst 3804 gånger)

Lemmon

• Bohuslän
Honungen krymper.
« skrivet: 14 nov-10 kl 08:13 »
Slungade för första gången i början på september.
Burkade honungen efter att jag rört den i två veckor. Honungen satte sig fint och blev väldigt len och fin utan stora sockerkristaller.
Nu har honungen krympt i flera av burkarna. Honungen har släppt från glaset och det har blivit en stor luftficka mellan honung och glaset.

Varför blir det såhär?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Honungen krymper.
« Svar #1 skrivet: 14 nov-10 kl 09:31 »
Ett vanligt problem. Jag vet att det är temperaturen, att man kyler av den för fort. Honungen krymper i burken och luften (syret) ser till att det blir oxidation.
Mina burkar fick stå i "rumstemperatur" i ett minst dygn, sedan i kallskafferi ca 17 grader i minst ett dygn och efter det in i svalen 13 grader.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 14 nov-10 kl 10:06 »
Det lär vara ett tecken på honung med låg vattenhalt, alltså en "bättre" produkt. En kunnig kund föredrar sådana burkar. Okunniga gör det inte.

Curt

« Svar #3 skrivet: 14 nov-10 kl 11:41 »
Ett vanligt problem. Jag vet att det är temperaturen, att man kyler av den för fort. Honungen krymper i burken och luften (syret) ser till att det blir oxidation.
Mina burkar fick stå i "rumstemperatur" i ett minst dygn, sedan i kallskafferi ca 17 grader i minst ett dygn och efter det in i svalen 13 grader.

Det finns inget i honung som kan oxidera

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 nov-10 kl 14:41 »
Vad kallar du en reaktion med syret? Rimfrosten beror på luft mellan honung och glas.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #5 skrivet: 14 nov-10 kl 15:14 »

Om man skall vara lite petig så visst finns det något som kan oxidera i honung: Honung.

I samband med att vi äter honung och tillgodogör oss energin i den så är det en oxidering av socker som sker, inne i våra celler. Sedan andas vi ut koldixid från just denna oxidering.

Men i burken är honungen ju så koncentrerad att det inte finns möjlighet för levande celler att metabolisera/oxidera honungen.

Rimfrosten beror nog inte på någon oxidering. Jag skulle gissa att kristalliseringen fortsatte i burken, och att man ser mönster av kristaller som bildats på ytan. I samband med kristalliseringen och ändrar sig volymen en aning. Honungen krymper. Eftersom vattenhalten är så låg (det är bra) så är honungen så trögflytande att den inte rinner ner och fyller utrymmet. Men om man väntar någon vecka så kan det ha löst sig av sig självt, eller annars om kunden förvarar burken i rumstemperatur en dag.

Som sagt, får jag välja så tar jag mycket hellre en sådan burk med fast innehåll, än en där man ser att det rinner om man lutar burken.

eremit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 nov-10 kl 15:29 »

ja jag undrar vad det är för glädje med rinnande honung i burk?

knappast det jag vill betala för!

har det blivit nån modepryl eftersom det finns i affärerna?

Curt

« Svar #7 skrivet: 14 nov-10 kl 15:50 »
Vad kallar du en reaktion med syret? Rimfrosten beror på luft mellan honung och glas.
Det är riktigt att en reaktion med syre kallas oxidation, men någon sådan sker inte i honung. Kristallerna i rimfrost består av glukosmonohydrat.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 nov-10 kl 19:33 »
Här har jag åsikter!

Många målar här upp en mycket dålig ursäkt (högre kvalitet, lägre vattenhalt etc) superlativen är många. Men egentligen är det ett hanteringsfel och man har inte fullgod kvalitet. Jag har mätt vattenhalt på både med och utan rimfrost och den kan vara vilket som.
Det handlar mycket om lite missar i honungshanteringen. Visst kan lägre vattenhalt göra att honungen "krymper mera" vid nedkylning än honung med marginellt mera vattenhalt. Mitt hade 17.9% som även verifierades av andra instrument. Jag hade några provburkar jag ställt riktigt kallt +6 grader för att få fram rimfrost och fick det givetvis.
För mig är det ett skönhetsfel och ett hanteringsfel. Påstår inte att det är fel på honungen men perfekt honung skall givetvis inte ha rimfrost.
Vad som sedan spekulationerna (kemin) kommer fram till hur honungen reagerat med kontakten med luft (syre) kan vi lämna därhän.
För mig är det ändå per definition oxidation med rester av kristaller av druvsockerarter som resultat precis som på kanderad honungs yta i en normalburk.
« Senast ändrad: 14 nov-10 kl 20:40 av Sten-Åke Lindell »

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #9 skrivet: 15 nov-10 kl 07:20 »
För mig är det ett skönhetsfel och ett hanteringsfel. Påstår inte att det är fel på honungen men perfekt honung skall givetvis inte ha rimfrost.

Håller med. I fortsättningen skall jag kräva att få köpa sådana burkar till ett kraftigt reducerat pris. Och jag vägrar att köpa några andra burkar än just dessa! 8)

Gep

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 15 nov-10 kl 08:12 »
Krympning av honung går att upprepa för den som har lust.
Jag har alltid en burk i bilen där den nu har mellan 0 - 10 grader.
Då blir det en luftficka på sidan av burken. In i värme och det fylls
ut igen, tillbaks i bilen, ny luftficka.
Mina burkar står i en stenkällare och därigenom så får de flesta av burkarna en luftficka. Löser det med att ha den låda jag tar ifrån i rumstemperatur. Luftfickan är ju inte snygg.

Curt

« Svar #11 skrivet: 15 nov-10 kl 15:51 »
Vad som sedan spekulationerna (kemin) kommer fram till hur honungen reagerat med kontakten med luft (syre) kan vi lämna därhän.
För mig är det ändå per definition oxidation med rester av kristaller av druvsockerarter som resultat precis som på kanderad honungs yta i en normalburk.
Nej, det är inget som skall lämnas därhän. Biodlare skall inte få uppfattningen att luftens syre har någon inverkan på socker i honung. Det skulle vara ödesdigert för både bina och biodlarna om så vore fallet.

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 15 nov-10 kl 17:45 »
Mina burkar står i en stenkällare och därigenom så får de flesta av burkarna en luftficka. Löser det med att ha den låda jag tar ifrån i rumstemperatur. Luftfickan är ju inte snygg.
Det är detta som hänt mig... Burkarna står för kallt i garaget. Tog in några burkar i köket igår kväll, och i morse fanns det ingen luftficka kvar.
Jag hade ingen rimfrost i burkarna, endast en luftficka och det ser ju lite skumt ut.

Skönt att veta vad det beror på och att det går att lösa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 2 användare
yellgar, Thomasglosy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser