Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fårmentor?  (läst 1397 gånger)

dex

• Dalarna
fårmentor?
« skrivet: 16 nov-10 kl 12:47 »
är ny på lantgård men brinner för att lära oss mer om får, höns, getter till att börja med. söker en mentor som kan tänka sig stå ut me alla dumma frågor som man måste få svar på till att börja med...... Skulle vara guld värd att ha ett bollplank att fråga om det kniper och innan det kniper....... vi finns strax utanför hedemora-var finns ni, om ni/du finns???

samaka

• Dalarna
SV: fårmentor?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-10 kl 10:00 »
Vill gärna utbyta erfarenheter. Drar mig för att svara på denna tråd eftersom jag inte gärna skulle vilja kalla mig själv mentor, men ett erfarenhetsutbyte där vi kan utbyta erfarenheter är jag klart öppen för! Tycker det är fasligt roligt med fåren och alltid kul att bolla och byta teorier och idéer. Bor oxå i Dalarna. För tillfället händer det mycket i Dalarna för den som är intresserad att förkovra sig. Har själv gått en hel del med kurser under året som gått. PM:a mig om du är intresserad! Höns och getter är dock, inte ännu, my cup of tea.

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 nov-10 kl 17:18 »
Här på fårforat får man mycket svar! Många gamla trådar är också läsvärda. Vissa ämnen är "hetare" än andra, vilket du kommer märka!

Du har alltså inga får än, men vill skaffa?
Läs lite böcker så att du får lite kött på benen, och sedan när du närmar dig ett beslut om tex ras eller produktionsinriktning, försök hitta en fårfarmare/uppfödare någonstans i din del av landet. Kanske en som du kan köpa lamm av sen när det väl blir dags!
Perfekt att kontakta någon under vintern, kanske komma och hälsa på, sen till våren kommer lammen så man kan välja och vraka. Till hösten kommer lammen hem till dig! Då har du kanske hunnit få god kontakt med säljaren som kanske kan bli lite mentor åt dig!
Oavsett, så är det bra ifall du och en framtida mentor delar samma "filosofi" och kanske samma ras osv.. Inte ett måste, men det kan bli lite förvirrande för en nybörjare annars.
Det är stor skillnad på att ha får och att ha får, det kommer du märka!

Lycka till i alla fall!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Wildvittra

• -
« Svar #3 skrivet: 24 nov-10 kl 14:25 »
Har också drömmar/planer på får till våren och bor i södra Dalarna!  Är mest på kunskapsjakt i nuläget. :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser