Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp slakt!  (läst 16808 gånger)

skogsbonne

• Värmland
SV: Tupp slakt!
« Svar #20 skrivet: 13 sep-13 kl 17:19 »
Då behövs dom inte koka länge, räcker att benen släpper och lite till ifall den är seg. har den hängt så behövs lång kok ännu mindre

Alexn72

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 02 nov-13 kl 13:57 »
Är inte riktigt med på hängmörningen går till...
ska man slakta den klart dvs ta ur innanmätet eller ska man bara hänga den efter halshuggningen?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 22 dec-13 kl 20:46 »
Vi fick lära oss hängning av hare för ett tag sen, en jägare vi handlade lite av.
-Hare ska man spika upp på väggen med en spik genom båda öronen. När den trillar i backen är den mör!   :o

Tror inte vi provar det, va?  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

MagnusL

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 22 dec-13 kl 21:23 »
Hönsfåglar kan/bör hängmöras som det mesta kött. Att man slutat med det i handel är BARA en ekonomisk sak. Just höns är toklätta att hängmöra då dom som skogsfåglar har dubbla hinnor mellan mag/tarm/kräva och köttet som gör att man inte ens behöver ta ur dom innan hängning.
All mognad/mörning av kött (som sker rätt) kommer ge mer smak/bättre kvalite. Det går inte ens disskutera, däremot gåååår det få saker goda genom toklånga kok, bara inte lika bra.

För höns så gör bara såhär; nacka hönan och låt den bloda av upp&ner i ett tiotal minuter.
Därefter kan man antingen plocka hönan eller hänga den med fjädrar.
Man hänger djuret (oavsett slag) så att tempen första dygnet inte ska gå under 10 grader, därefter siktar man normalt på 40 sk dygnsgrader (tex 4 dygn i 10 grader eller tex 8 dygn i 5 grader dvs antal dygn x antal grader = 40).
Om köttet fryser så är det ingen ide hänga det längre då all mörning 'förstörts' då är det bara ta hand om det.
Under den tiden det möras så arbetar enzymer för att göra allt smakrikare och mörare.

Efter den tiden för höns så har innandömet (kräva,lungor etc) torkat ihop lite och det är mkt lättare att ta ur dom. Lite lungmos kan torka mot revbenen men det gör knappast ngt för smak/kvalite.
Plocka om du vill, flå annars (enklare och snabbare).
I vilket fall så får du ett hönskött som är mört mörkt och välsmakande (till skillnad från köpekyckling).

Det allra viktigaste vid all slakt/mörning är att inte få massa jord på köttet innan mörning då en hel del jordbakterier kan vara riktigt farliga.
Är köttet nedsmutsat på något vis innan hängning så är det enklaste att väldigt snabbt bränna av det med en gasolbrännare (inte steka utan bara flamma det)
/M
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 2 användare
yellgar, Thomasglosy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser