Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskank-kärlek  (läst 1298 gånger)

Anapse

• Skåne
Myskank-kärlek
« skrivet: 18 nov-10 kl 09:39 »
Hej!
Vi fick en ny ankdam till vår lilla myskankshage igår, inte året gammalt än, gissar jag. De två andra ankdamerna och den stora draken i hagen (ungefär lika gamla som den nya tjejen, tror jag) hälsade glatt med svansviftning och mycket pussar och de verkade alla komma relativt bra överrens.

Idag på morgonen när jag kom ut var där ett väldans oväsen. Min första tanke var att räven hade kommit in på något vis eller det hade landat en gås hos oss (det lät lite som gås-skrik), men så var det såklart inte. Istället ser jag draken sitta ovanpå den nya tjejen i deras badkar. Mobbing av värsta sorten, tänkte jag, han dränker den nya. Så jag jagade bort dem därifrån för att ge henne en chans, men draken jagar efter henne och hinner ikapp mitt i hagen där han trycker ner henne igen och nu verkar hon foga sig. Mer såg jag inte eftersom jag var på väg, men det verkade lugna sig i hagen iaf och nu några timmar senare är det som inget hade hänt. De äter sida vid sida och kommer bra överrens igen.

Kan det ha varit ank-kärlek redan? Jag trodde inte vår unge drake var kapabel till sånt än, han har inte uppvaktat våra andra tjejer alls...

Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning? Hur vet jag att det är ägg på gång och hur lång tid tar det från parning till ägg och sen mellan ägg och ankunge?

/ Anapse

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Myskank-kärlek
« Svar #1 skrivet: 18 nov-10 kl 10:13 »
Myskhannar parar från att dom är ca 4-6 månader så om dina är kläckta i sommar eller tidigare är det förmodligen det din hanne  pysslar med  ;)

Äggläggande har inget direkt med parningen att göra. En hanne kan mycket väl para honor även om det inte är värpning på gång. Naturligtvis måste dock hannen para för att äggen ska bli befruktade.

Det händer ibland att unga honor börjar värpa på hösten. Grannen har just nu myskällingar som är 10 dagar. Den honan som har ällingarna är kläckt hemma hos mig i Januari i år  ::)  Så visst kan det vara värpning på gång även om det är mest troligt att det bara är kärlek :-* En drakes kärlek till sina fruar varar nämligen hela året även om han älskar dom lite mer på vår och sommar ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Anapse

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 nov-10 kl 15:48 »
Aha, så de kan göra det för nöjes skull oxå, eller om det kanske handlar om träning. Tack för bra svar.

Det där med att det kan komma ägg utan parning hade jag koll på. Vi hoppas på både ägg och små-ankor, får väl vänta och se vad som händer.  :)

Anapse

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 nov-10 kl 20:47 »
En följdfråga har uppkommit nu ett par dagar efter. Draken har börjat visa sig väldigt sur och vresig mot oss människor. Tidigare har han varit jätteglad när man kommit för att ge dem vatten eller mat - han har viftat på svansen och slukat allt man har kastat åt honom. Nu blåser han upp sig och fräser när man kommer och han äter inte alls av det man ger honom (iaf inte när vi är där, när vi inte är där äter han nästan helt säkert).

Jag förvånar mig över denna ändring i lynne och att ändringen har kommit nu några dagar efter att den nya damen flyttat in. Är det sånt som händer - plötsliga humörssvängningar eller kan man peka på någon orsak som man kan påverka?

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser