Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reparera lödkolv?  (läst 1868 gånger)

Zambaku

• Södermanland
Reparera lödkolv?
« skrivet: 19 nov-10 kl 23:15 »
Har använd min lödkolv till att bränna mönster i trä och den gav just vika. Hela kolven har lossnat från handtaget så att säga. Den sitter kvar men är väldigt slak. Jag skruvade upp och såg att kolven endast satt fast i metallringen som var fastskruvad i handtaget. Jag drog fram kolven rätt rejält och den sitter någorlunda fast i ringen igen. Funderar på om det går att få den till att sitta helt ordentligt igen?

Är kontaktlim en lösning, måntro?

Man ska aldrig köpa billiga kinesiska verktyg...

torbjorn

• Medelpad
SV: Reparera lödkolv?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-10 kl 23:59 »
Är det alltså en rund platta, fastpressad på röret som värmeelementet sitter i, som är fastsatt med tre skruvar i handtaget som är av plast?

Jag tror inte på kontaktlim i det där fallet utan hellre lödning (även om det kräver en annan fungerande lödkolv). Men det förutsätter förstås att materialet är lödbart i både platta och rör. Det kan ju vara svårt att få lödtenn att fästa på t ex rostfritt eller förkromade/förnicklade ytor.

knodden.

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 nov-10 kl 11:09 »
känner du nån svetsare

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 21 nov-10 kl 15:16 »
Kanske bättre att använda en glödritningspenna till det arbetet. Lånade själv ut en lödkolv till en som skulle bränna i trä,tyckte inte den såg nice ut när jag fick tillbaka den  :) .

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 21 nov-10 kl 16:44 »
Jo, det blir nog lite större krafter i sidled på spetsen än en lödkolvstillverkare behöver räkna med...

Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser