Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag blir tokig vad är det i strösockret nu för tiden..  (läst 8123 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: jag blir tokig vad är det i strösockret nu för tiden..
« Svar #20 skrivet: 25 nov-10 kl 15:42 »
Ja, du får nog faktist göra det  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

eremit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 25 nov-10 kl 16:09 »

det är säkert nåt fel på sockret-det smakar inte som förr heller!

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #22 skrivet: 07 dec-10 kl 15:18 »
nu har jg en kokning på .. en förtydling alltså när termometern når 114gader är det klart..
eller ska det koka en sund i 114grader..  ???
är så van att köra på fri hand.. men såklart det har ju inte funkat..  :-[
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Frances

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 07 dec-10 kl 15:26 »
När det når 114 är det klart :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #24 skrivet: 07 dec-10 kl 16:11 »
okej tack ! :D
101grader nu!
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #25 skrivet: 07 dec-10 kl 16:32 »
gick åt skogen.. :'(
måste lägga upp en bild så du får se..  lägger i galleriet.. tyvärr ingen vaker syn...

Frances

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 07 dec-10 kl 22:11 »
Du måste ha fått in sockerkristaller. På´t igen!

Har du i glykos? Penslar du kastrullens kanter med en fuktig pensel?

Nånstans efter vägen kommer det i kristaller, det är jag säker på.

Vart bor du? Vi kunde gjort ihop? ;D

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 07 dec-10 kl 22:33 »
Norrbotten enligt profilen ;)

Vart bor du? Vi kunde gjort ihop? ;D
Självhushåll till nytta och nöje

lukin

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 dec-10 kl 22:45 »
Ang. strösockerkvalitet, är det vanliga 2 kgs påsar så har det med största sannolikhet ingen större betydelse vad det står på påsen. Nästan allt strösocker kommer från min granne http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96rtofta_sockerbruk även om det står willys på påsen.
//sven

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #29 skrivet: 07 dec-10 kl 23:57 »
intressant.. har din granne gjort några ändringar i receptet..  ;)

lukin

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 08 dec-10 kl 10:08 »
Jag var faktiskt där på studiebesök i lördags och med hänsyn utrustningens ålder och den relativt enkla processen så har det nog inte skett några större förändringar den senaste tiden. Förutom att allt är mer eller mindre automatiserat nuförtiden så arbetarna sitter framför datorn istället för att befinna sig på "golvet". Dock fanns det så sent som 1989 sju sockerbruk i Sverige så det kanske kan ha funnits någon liten skillnad tidigare men det är knappast troligt. Jaja lite utanför ämnet, hoppas att dina polkagrisar blir som de ska tillslut iaf.

//sven

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #31 skrivet: 08 dec-10 kl 11:47 »
det är så mycket nytt du nämner..
när jag och farmor kokade godis, andvände vi inte annat en vatten socker panna träslev , farmors godissten, och händerna..
vi kokade vatten och socker tills smeten blev hård när man doppade den i vattenbad , hällde upp på godisstenen sen , jobbaihop den heta smeten sen dra den och rulla ut och hugg i bitar.. färdigt...
och så gjorde vi i 20 år.. inga problem aldrig.  sista åren då farmor orkade så blev det inte som det ska .. och nu får jag inte ihop det heller.. ska man måsta ha glykos och penslar osåvidare..  när det gick utan förr..

esten

• -
« Svar #32 skrivet: 08 dec-10 kl 12:14 »
De äldsta recepten jag har på karameller (tror jag) kommer från slutet av 30-talet och början av 40-talet .
I det billigare tas inte glykose upp , men däremot så ingår ättika .
Det gäller även det dyrare ( prinsessornas kokbok) att det innehåller ättika och där står glykose inom parantes .

Smaksättningen för de första billigare receptet var malen ingefära eller om man hade råd några droppar pepparmyntsolja .

Så din farmor hade kanske ättika i fast glömde det på slutet när de inte blev så bra längre ?

Frances

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 08 dec-10 kl 13:48 »
Citera
det är så mycket nytt du nämner..

Ja, måste ju få ordning på dina polkagrisar innan jul  ;D

lukin

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 dec-10 kl 13:51 »
Det där med ättika känner jag igen. http://www.grm.se/turistinfo/sevartga/polkagris/index.htm

"Till den klassiska rödvita polkagrisen blandas socker, vatten och ättika som sedan hettas upp. "

Detta beror på att om man hettar upp en sur lösning med sackaros (strösocker) så spjälkas sackarosen till glukos och fruktos.

//sven

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser