Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När slutar baggens brunst?  (läst 4598 gånger)

morellen

• Västergötland
När slutar baggens brunst?
« skrivet: 21 nov-10 kl 22:28 »
Baggen har gått ihop med tackorna hela tiden hos mig men det är först nu jag sett att han fått nått resultat av sin uppvaktning. Om vi ska slakta honom i vinter (velar fortfarande där) hur länge får jag då räkna med att han är brustig o har "baggsmak" tro?

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: När slutar baggens brunst?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-10 kl 01:29 »
Du kan slakta din bagge när som helst dom har ingen baggsmak
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 22 nov-10 kl 08:37 »
Därom tvista de lärde. Personligen tror jag att JohanP har rätt men andra säger att man bör vänta tre veckor eller en månad. Jag brukar vänta några veckor för säkerhets skull.
Åsenfår, hundar och katter

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Baggsmak ?
« Svar #3 skrivet: 22 nov-10 kl 09:18 »
Därom tvista de lärde.

Vilken undersökning syftar du på då?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #4 skrivet: 22 nov-10 kl 09:56 »
Baggar brunstar väl ändå inte det är väl bara tackorna som gör det???
Om han inte är ivägen så kan han väl lika gärna få gå kvar tills delningen i sommar för ett lite längre liv.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Baggsmak ?
« Svar #5 skrivet: 22 nov-10 kl 19:38 »
Vilken undersökning syftar du på då?

Jag syftar inte på någon vetenskaplig undersökning, det är bara ett talesätt. Jag syftar på det jag hört många fårägare säga i frågan, (fårägare är väl "lärda") både här på forumet och bland fårägare jag känner.
Åsenfår, hundar och katter

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #6 skrivet: 22 nov-10 kl 19:49 »
Tackor brunstar baggar betäcker. en bagge kan betäcka när som helst på året det är tackan som styr det med sin brunst.
För getter finns det en del riktlinjer om att man skall vara försiktig med att slakta bockar som går med brunstande getter. detta för att bocken vill impa på getterna och lukta extra gott. Man tager vad man haver så bocken parfymerar sig själv med sin egna urin, för att ytterligare späda på så dricker han den även. Men jag kan med personlig erfarenhet intyga att det går att äta en son bock med, kruxet är att inte spy när man har han på rygg och börjar flå, ens näsa är då väldigt när "roten till det onda" .
Men så fort skinnet är borta försvinner nästan all lukt.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

morellen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 22 nov-10 kl 22:19 »
OK, brunst var nog att ta i men jag trodde nog att konstant k*tslag kunde inverka på hormonnivåer o smak..  Fast då skulle väl ungtupp vara oätligt..
Om han uppför sig får han gärna gå kvar ett tag.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 22 nov-10 kl 23:10 »
 ;) Under 50 år av lamm har jag aldrig ätit en bagge oavsett ålder som när tackor brunstar har en egen smak  ???
    Dålig kock  ::)                              MvH Cokett
« Senast ändrad: 22 nov-10 kl 23:13 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

daniel70

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 23 nov-10 kl 11:36 »
Behöver baggen någon återhämtningsperiod innan slakt? Han borde kunna vara rätt sliten om han haft många damer.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 nov-10 kl 17:33 »
Nä, han är möjligtvis inte så fet... ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #11 skrivet: 23 nov-10 kl 22:22 »
Med full respekt för all folkvisdom och vad "de gamle" vet att säga så skulle jag vilja ha lite rejäl hederlig vetenskapligt belägg för att baggar skulle kunna ha bismak i köttet när de slaktas under eller före sin "arbetsperiod". Jag drar automatiskt öronen åt mig för när många proffs säger att det absolut inte påverkar köttsmaken och en del andra säger att det möjligtvis kan göra det. Jag skall försöka kolla vetenskaplig litteratur och se om det möjligtvis gjorts några undersökningar. 
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 24 nov-10 kl 00:28 »
Enda gången vi har fått någon som helst bismak på köttet (oavsett ålder och kön på djuret) är när vi har misslyckats med hanteringen, så djuret i fråga var stressat!

Mvh / Pigan

Sorno

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 24 nov-10 kl 10:40 »
Här är min sammanfattning av en forskningsrapport om norska lamm. Förhoppningsvis så svarar detta på några frågor om baggsmakens varande eller icke varande (vilket verkar enligt forskningsvärlden vara ett faktum, om än oklart vad smaken beror på).

Bakgrunden till forskningsrapporten är att de vill undersöka hur kvaliteten på köttet påverkas av att man lämnar det tradiontella sättet att föda upp får - bete under sommaren och slak i september. Kastrering av baggar är tydligen förbjudet i Norge varför de finner det intressant att studera hur kvaliten förändras vid uppskjuten slakt.

Författarna menar att det finns en uppfattning att "baggsmak" är ett problem under betäckningsperioden mellan mitten av november till mitten av december. Inga studier har tidigare genomförts för att verifera detta eller hitta "säkra" slaktperioder för lamm födda i april/maj. En förväntning inför studien var att baggarna skulle smaka mer bagge vid betäckningsperioden november-december. Därför testade de även att slakta lammen före och efter denna period.

Totalt 231 lamm var med i undersökning som var uppdelad i tre experiment.

1. 40 lamm uppfödda upp på bete - slakt i September. Ålder 5 månader, livvikt 40 kg.

2. 107 lamm uppfödda inomhus, kraftfoder och hö/ensilage - slakt under mars och april. Ålder 10-11 månader, slaktvikt 22,5 kg.

3. 84 lamm uppfödda inomhus, kraftoder och hö/ensilage - slakt under oktober och november. Ålder 5-7 månaders ålder.

Förutom i fall 2 det ingen skillnad i gällande sur doft melllan bagglamm och tacklamm. Kött från tacklamm hade högre skattning gällande sur smak än kött från bagglamm oavsett tid för slakt. Detta är i linje med tidigare studier. Ingen skillnad gällande metallisk smak fanns heller förutom i fall 2.

I fall 1 hade köttet från tacklamm samma grad av "baggsmak" som baggarna. I fall 2 och 3 hade tacklammen mindre "baggsmak" än bagglammen.

Fall 1: Tacklammen hade högre poäng gällande texturmått som oljighet och saftighet samt mer sur smak.

Fall 2: Tacklamm hade högre poäng gällande texturmått mörhet, oljighet och saftighet. Baggköttet hade högre gällande baggdoft och härsken doft. Gällande smak hade tacklammen högre gällande intensitet, surhet, medan bagglammen hade högre gällande söthet, kvalmighet och baggsmak.

Fall 3: Bagglammen hade högre gällande dofterna "bagge" och "ladugård", medan tacklammen fick högre skattning gällande surhet. Smak då: Bagglammen fick högre gällande metallisk, baggsmak, ladugårdsmak. Tacklammen hade högre gällande surhet.

Smak av surhet verkar dock vara positivt då det defineras som en "känsla av fruktsyra, en fräsch sur/söt fruktig arom eller smak".

Den metalliska smaken defineras som en känsla av järnsulfat. Varför baggarna smakade mer så kan förklaras enligt författarna av högre mängd av hemaglobin i musklerna, vilket i sin tur kan förklaras med högre fysisk aktivitet. Ökad fysisk aktivitet kan också förklara varför betande djur får mörkare och rödare kött än installade - mer motion. Bagglamm är "kvickare" än tacklamm vilket kan innebära att de motionerar =) mer.

Resultaten pekar på att bagglammens smak inte beror på betäckningsperioden utan på deras könsmognad.

De rekommenderar därför att slakta baggarna före 6 månaders ålder, eftersom konsumeterna annars kan reagera negativt på köttet (antar det inte är samma sak att det behöver smaka dåligt). "Baggsmak" har i tidigare studier varir den största faktorn som får konsumenter att välja bort baggkött. Ytterligare studier har pekat på att äldre baggar smakar sämre än yngre. Detta kan dock också bero på uppfödningsmodell. Det finns indikationer på att bagglamm uppfödda med kraftfoder smakar mer bagge än de som är uppfödda på bete.

Källa: Mushi, D.E., Eik, L.O., Sørheim, O., Ådnøy, T., Haugen, J.E.
Effect of animal sex and time of slaughter on sensory quality of meat from Norwegian lamb
(2008) Acta Agriculturae Scandinavica A: Animal Sciences, 58 (1), pp. 31-36.
« Senast ändrad: 24 nov-10 kl 15:46 av Sorno »

Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser