Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En vecka gamla kycklingar dör! (ligger ner på sidan)  (läst 9161 gånger)

mysfaktor

• Gäst
SV: En vecka gamla kycklingar dör! (ligger ner på sidan)
« Svar #20 skrivet: 27 nov-10 kl 16:29 »
Så här står det i min lilla hönsbok :
Med den kännedom vi i dag ha av oocystornas ( befruktade ägg ) , kunna vi förstå att om gödseln dagligen bortföras , så hinna inte coccidierna mogna. Det är därför viktigt att dagligen rengöra kycklingburarna . Den gödsel som bortföras lägges på säkert ställe så inte möss , råttor eller flugor komma åt den och sprida smittan vidare .
ja och rengör det gör man väl varje dag?

rackarns

• Närke
« Svar #21 skrivet: 30 nov-10 kl 21:09 »
Så här står det i min lilla hönsbok :
Med den kännedom vi i dag ha av oocystornas ( befruktade ägg ) , kunna vi förstå att om gödseln dagligen bortföras , så hinna inte coccidierna mogna. Det är därför viktigt att dagligen rengöra kycklingburarna . Den gödsel som bortföras lägges på säkert ställe så inte möss , råttor eller flugor komma åt den och sprida smittan vidare .

Oj, hur gömmer man hönsmocket från flugorna igentligen undrar jag då?!  :)

esten

• -
« Svar #22 skrivet: 30 nov-10 kl 22:54 »
Gräver ner när man kan . Eller strör på ett lager kalk som gör så att flugor inte kan lägga ägg i mocket , och kalken är också bakteriedödande .

rackarns

• Närke
« Svar #23 skrivet: 01 dec-10 kl 10:38 »
ok, går åt rätt mycket kalk då iomed man ska mocka ut varje dag i förebyggande syfte  :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 01 dec-10 kl 12:19 »
ok, går åt rätt mycket kalk då iomed man ska mocka ut varje dag i förebyggande syfte  :)
Skulle tro det  ;D fast nu kan man spara in på det för nu kan det läggas i MINUSGRADER och då dör cicciderna.

Om boken
Fast det är länge sedan boken var ny (1933)  ;D
Numer vet vi att alla individer bär på coccidios och att de blir immuna mot "parasiten" med åldern.

Numer vet vi också att det finns ca 9 olika stammar av coccocidier.
Och om man då köper in kycklingar eller vuxna djur så är sannolikheten stor att de är immuna mot en annan stam än den ens egna höns har. De inköpta djuren kan då insjukna i coccidios (är ens egna djur kycklingar så kan de smittas av de äldre inköpta djuren också).
« Senast ändrad: 02 dec-10 kl 09:49 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #25 skrivet: 01 dec-10 kl 14:21 »
Lena: Kycklingarna behöver inte grus så länge dom äter kycklingfoder/mjukt foder, det är när helsäd osv. börjar ges det blir aktuellt, om jag inte fått allt om bakfoten.  :)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

esten

• -
« Svar #26 skrivet: 01 dec-10 kl 17:57 »
Fast det är länge sedan boken var ny (1933)  ;D
Numer vet vi att alla individer bär på coccidios och att de blir immuna mot "parasiten" med åldern.

Numer vet vi också att det finns ca 9 olika stammar av coccocidier.
Och om man då köper in kycklingar eller vuxna djur så är sannolikheten stor att de är immuna mot en annan stam än den ens egna höns har. De inköpta djuren kan då insjukna i coccidios (är ens egna djur kycklingar så kan de smittas av de äldre inköpta djuren också).

Det visste man redan 1933 , men småkycklingarna är inte imuna utan måste skyddas den första tiden .
Och det är precis det jag skrev om du läser alla inlägg .

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #27 skrivet: 06 dec-10 kl 10:50 »
vad var det för ras på kycklingarna i de köpta äggen och vad är det för ras på dina egna?

Vad har de fått för mat? Har de värmelampa eller bara pannrumsvärme?

J.palmgren

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 dec-10 kl 16:29 »
vad var det för ras på kycklingarna i de köpta äggen och vad är det för ras på dina egna?

Vad har de fått för mat? Har de värmelampa eller bara pannrumsvärme?

de jag köpte var brahma och mina egna är brahma + några brahma hybrider. de  har både värmelampa och vanlig lampa för ljusets skull.  maten de fick var granngårdens kycklingstart plus kokta hackade ägg. kan något av ovanstående ha gjort det eller?  ???

sonja på slätten

• Halland
« Svar #29 skrivet: 08 dec-10 kl 09:28 »
Det finns ingen anledning att tro att dödligheten har med skötsel att göra.
Det väsentliga är , såvitt jag har förstått, att trots samma förhållanden, så har de inköpta dött men inte de egna. Två förklaringar:
 1. Dina egna har smittat de köpta med något som de själva är immuna emot.  T.ex. om de köpta kommer från vaccinerade föräldrar och inte har ärftlig motståndskraft. Dock är väl en vecka lite väl tidig ålder för Marek?
 2. De köpta bär på någon äggburen sjukdom, t.ex som nämnts tidigare.  I så fall kan de ha smittat dina egna. Så det vore mycket olyckligt.
Det vore kanske läge för att ta reda på lite om de köptas bakgrund.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser