Nu börjar det släppa för vår stora klumpeduns, efter ihärdig träning. Han förstår allt mindre signaler, men de är fortfarande ganska stora i förhållande till vad man skulle vilja. Men det verkar gå åt rätt håll.
Min vän köpte alltså den här hästen för några månader sedan, så varför uppfödaren lät hästen "stå och drälla" i två år får du fråga henne själv. Vanlig hantering har dom iallafall inte ödslat tid på.
Visst är det lättare med unghäst som inte blivit hanterad själv än en "gammal läromästare". Samma människa som äger unghästen har också ett gammalt ridskolesto, och där kan man snacka signal-okänslig! Unghästen är en dröm att träna i jämförelse, det tog inte länge så sod stoet på bakbenen trots att pressen i övningen var minimal. Det är skillnad på hästar och hästar, vilka som lättare låter sig domineras (i positiv bemärkelse, inte genom hugg och slag-undergivsenhet) men jag vågar iallafall säga att jag tycker gamla ston som gått på ridskola är riktiga monster... Varför de sen ska kallas läromästare som förstahäst-köpare uppmanas satsa på kan jag för mitt liv inte förstå.