Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötsligt död tupp utan skador?!  (läst 11731 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Plötsligt död tupp utan skador?!
« skrivet: 23 nov-10 kl 16:08 »
Min ena tupp hittade jag död i hönshuset för en stund sen. Inga skador eller tecken på våld. Han var ca 1½ år gammal och pigg som vanligt i morse.

Vad kan ha hänt? Stroke? Inga andra höns är skadade eller borta...

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lycka

• Ångermanland
SV: Plötsligt död tupp utan skador?!
« Svar #1 skrivet: 23 nov-10 kl 16:12 »
Har råkat ut för samma med tre olika tuppar.
En hedemora , en friserad dv kochin och en svensk dvärg.
bara tuppar har aldrig hänt med hönor.
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 23 nov-10 kl 19:06 »
Jag har också råkat ut för plötslig död i hönsflocken. I mitt fall både hönor och tuppar.

Men inga sjukdoms tecken innan vare sig på den som dött eller något annat djur. Och bara en åt gången. Så inte något som smittar runt.

Det är väl så att uttrycket "trilla av pinnen" inte är taget ur luften  :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 23 nov-10 kl 19:07 »
Har hänt mej oxå både med tupp höna o kyckling. Visst är det konstigt att dom bara dör helt plöttsligt  ???
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Katharina K

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 nov-10 kl 21:05 »
Har hänt mej med, men det var i smällkalla vintern så jag trodde hon frusit ihjäl för att de andra kört bort henne från värmelampan, men hon kanske bara "trillade av pinn" vad vet jag.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #5 skrivet: 23 nov-10 kl 21:33 »
det är nog som vi människor, vi kan oxå bara dö utan anledning, utan att man hittar något, hjärtat har stannat helt enkelt, tråkigt och man vill ju veta varför :(
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 nov-10 kl 15:34 »
Är det inte så att hjärtinfarkt är väldigt vanlig dödsorsak bland höns?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 26 nov-10 kl 00:01 »
Min ena tupp hittade jag död i hönshuset för en stund sen. Inga skador eller tecken på våld. Han var ca 1½ år gammal och pigg som vanligt i morse.
Vad kan ha hänt? Stroke?

Vanligaste dödsorsaken bland hönor är äggledarinflamation.  :)

Men om man kollar på orsakerna till "plötslig död" så kan det orsakas av flera saker:
1. Hjärtatack pga fel på hjärtat. (mest tuppar 80% drabbas och man kan se blod som rinner ut från näbben och skinnet är blekt) Genetisk predisposition finns.
2. Fettlever (orsakas av för LITE rätta fettsyror i fodret)
3. Pasteurellos (mest tuppar drabbas av bakterien)
4. Vattenbrist
« Senast ändrad: 29 nov-10 kl 10:19 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser