Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En ide på "eget" varmvatten, synpunkter tack:)  (läst 10371 gånger)

Cees

• Närke
SV: En ide på "eget" varmvatten, synpunkter tack:)
« Svar #20 skrivet: 25 nov-10 kl 18:10 »
Jag tänker nog ha på vvb så att den kan rätta till temperaturen i fall att det fattas några grader. Jag tänker då på bakterier som kan bildas om inte vattnet är varmt nog.

Du det har inte jag tänkt på:)  Men hur varmt måste det vara för att slippa bakterier?

Vet inte om det kommer att koka i systemet men det visar sig:) intalar mig att det ska funka fint iaf bara det är bra cirkulation på vattnet. Men det kan hända att min tank ovan insatsspisen blir för liten, har inte jätte mycket utrymme men i värsta fall får ja mura om lite i "hällen".. en tempmätare på tanken blir det iaf så man har lite koll..
Men det om expansionsstjäl hur funkar det egentligen? Hur ska det va utformat och inkopplat? har ingen erfarenhet av dem..

Men det låter som vi kan lösa problemen tillsammans och resultatet blir nog kanon!:)

Måste fixa en ackumulatortank så jag kan börja "bygga" lite, "värmetanken" svetsar man ju enkelt ihop..:)

Cees

• Närke
« Svar #21 skrivet: 25 nov-10 kl 18:12 »
systemet ni finurar på finns på en nibe panna.. Ska själv koppla in så vattnet först värms i vedpannan sen vidare till varmvattenberedaren... räknat ut att det spar både ved o el och elda på sommaren för dush känns lite onödigt så kommer även koppla in en accumulatortank jag ska gräva ner i gödselstacken.. värmeförlusten bör inte bli så stor sommartid då det är en sträcka på 150 m från stack till beredaren i huset...

Smart att lägga den i stacken! då lär den ju hålla värmen iaf!:)

Cees

• Närke
« Svar #22 skrivet: 25 nov-10 kl 18:16 »
Om jag inte har helt fel så borde det gå att ordna ett system utan en cirkulationspump, förutsatt att rören är tillräckligt grova och att förhållandet i höjd mellan där vattnet värms och där vattnet sparas är det rätta. Har själv tänkt på ett liknande system. Jag vet att en del solfångare för varmvatten fungerar enligt principen om självcirkulation. Istället för varmvattenberedare under sommarhalvåret borde det funka med solfångare då. Du måste berätta hur det går.

Det vore en kul idé om man kunde spara allas erfarenheter i en kunskapsbank komplett med ritningar..

Självcirkulation blir nog svårt då allt ligger i samma nivå ungefär.
Skulle gärna ha solfångare om jag hade råd:) Men det går ju att bygga det med iofs.. Kanske blir nåt projekt längre fram:)

Cees

• Närke
« Svar #23 skrivet: 26 nov-10 kl 19:44 »
Citera
Öppet system Då placeras expansionskärlet på högsta punkt, alltså över den radiatorn som är placerad högst i bostaden. Ett säkerhetsrör dras från kärlet till en golvbrunn, alltså ska den stå i öppen förbindelse med det fria. Inga ventiler eller liknande får monteras på denna säkerhetsledning (markerat på ritning som SL). Platsen som expansionskärlet placeras på måste vara frostskyddad.

Så får det bli!
Tack Wikipedia!:)

Existens?

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 26 nov-10 kl 20:03 »
Du ska över 60 grader för att vara på den säkra sidan och slippa legionella, som är det mna är rädd för, och det med fog, det är en mycket farlig bakterie.
Det är väl därför man egentligen alltid ska mata en vv-beredare med friskt, kallt vatten. Men drar man på lite rejält med värme ska det inte vara nån fara.

Cees

• Närke
« Svar #25 skrivet: 26 nov-10 kl 21:39 »
Du ska över 60 grader för att vara på den säkra sidan och slippa legionella, som är det mna är rädd för, och det med fog, det är en mycket farlig bakterie.
Det är väl därför man egentligen alltid ska mata en vv-beredare med friskt, kallt vatten. Men drar man på lite rejält med värme ska det inte vara nån fara.

Ok tack för tipset! då får ja se till att det blir ordentligt varm i tankarna:)

Cees

• Närke
« Svar #26 skrivet: 30 nov-10 kl 20:29 »
Nån som vet var ja kan hitta en lämplig och billig ackumulatortank med slingor i ?
Vill ju inte ha för stor men typ 50-100 liter..

pompador

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 02 dec-10 kl 11:18 »
kan vara ett dumt inlägg i debatten. men min reflektion när jag läste problemet var att en 50L varmvattenberedare drar ström för ca 6-900 kr. låter i mina öron som att den är av iinte bara ändre model men troligen ännu senare. underssök nya morderna beredare är betydligt mer ström snåla än gammla modeller. investera i en ny så tror jag kostanaderna sjunker. mindre jobb än dom andra alternativen som i och för sig borde fungera

Cees

• Närke
« Svar #28 skrivet: 02 dec-10 kl 13:03 »
kan vara ett dumt inlägg i debatten. men min reflektion när jag läste problemet var att en 50L varmvattenberedare drar ström för ca 6-900 kr. låter i mina öron som att den är av iinte bara ändre model men troligen ännu senare. underssök nya morderna beredare är betydligt mer ström snåla än gammla modeller. investera i en ny så tror jag kostanaderna sjunker. mindre jobb än dom andra alternativen som i och för sig borde fungera

Tycker också det är mycket men ja tror ja räkna rätt iaf:)
Beredaren är nyinköpt på biltema:) så att den ej skulle vara speciellt energisnål hade ja räknat med men inte så här mycket!
Men den är helt klart den största energitjuven i huset så det vore nice att kunna "få bort den" tycker inte om att värma vattnet med el då ja ändå eldar hela tiden..

tomtefrej

« Svar #31 skrivet: 06 dec-10 kl 21:44 »
Nån som vet var ja kan hitta en lämplig och billig ackumulatortank med slingor i ?
Vill ju inte ha för stor men typ 50-100 liter..
Hej. Jag har tängt att andvända en hydrofontank och svetsa en slinga från en ctc panna i den. och sen isolera den.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 17 dec-10 kl 09:11 »
Det absolut enklaste ar ju att helt enkelt mura om spisen din sa att du far plats med en vattentank som du sedan kan tappa av till varmvattnet ditt. For varmvatten behover man ju egentligen bara till badet.

Det later ju inte som att du har diskmaskin eller ar dum nog att tvatta med varmvatten, och att duscha i fem minuter drar mer varmvatten an ett minibadkar.

Om sommrarna nar du inte eldar anvander du vatten uppvarmt av solfangare. Jag har sett instruktioner pa hemmabyggda sadana pa natet som inte gar pa manga hundralappar.

Acktankar finns det hur manga sma billiga som helst pa Blocket. Du kan aven kolla upp pa skotar och  byggtippar om du kan hitta nagon gammal som du kan restaurera. Att svetsa sjalv for husbehov ar inte sa svart. Snyggt blir det inte men bara det haller sa.

Lycka till!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #33 skrivet: 17 dec-10 kl 20:00 »
Det känns lite som att du försöker uppfinna hjulet igen.

En vanlig vattenmantlad kökspanna kopplad till acctank eom innehåller elpatron.
Dessutom så skall den ha en extra slinga för solvärmt vatten.
Det finns aldelles utmärkta solfånngare som ger bra med värme tom på vintern. Om solen behagar visa sig.
Vsserligen så kostar det en del men när allt är installerat så funkar det kanon.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Cees

• Närke
« Svar #34 skrivet: 28 dec-10 kl 17:27 »
Det känns lite som att du försöker uppfinna hjulet igen.

He he jo så kan man se det men om det blir billigare att göra hjulet själv så gör jag gärna det:)

Är medveten om att det vore lättare att koppla in en kökspanna men det är roligare att bygga nåt själv:)

Cees

• Närke
« Svar #35 skrivet: 28 dec-10 kl 17:31 »
Hej. Jag har tängt att andvända en hydrofontank och svetsa en slinga från en ctc panna i den. och sen isolera den.

Ja får nog göra nånting liknande då ja ej hittar nån med färdig slinga i, får leta upp nån gammal panna att skruva isär alltså:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser