Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lurad på mignon!!  (läst 2024 gånger)

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
Lurad på mignon!!
« skrivet: 23 nov-10 kl 17:08 »
Igår kväll var jag och bytade mina smaragdän der mot en trio vita mignon. idag när jag går ut så satte jag mig som jag brukar hos ankorna och tittar och då ser jag att hanen och en av "honorna" är lika stora och den säkra honan är något mindre. När jag kollade "honans" stjärtfjädrar så ser jag att dom fjädrar som går upp i en båge på hanen är bortklippta/ryckta. Kan honorna bli så stora eller har jag blivit lurad ???
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

gernsö

• Skåne
SV: Lurad på mignon!!
« Svar #1 skrivet: 23 nov-10 kl 17:55 »
min hona och hane är lika stor.
du vill inte ha en hona och en hane till, en vit hane och en aprikos hona, gratis?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

prydnadsfåglar

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 nov-10 kl 18:01 »
Lätt att kolla - endast hanen har "snopp", kan tryckas fram ungefär som på en kanin.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 23 nov-10 kl 22:53 »
Lättast är väl att lyssna på dem. Mignonhonor är väldigt gälla i rästen och de "pratar" ju gärna också.

Mignoner kan ha lite olika storlekar. Vissa honor kan bli rätt stora och en del hanar kan vara mindre.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 26 nov-10 kl 23:04 »
Tyvärr har ju rasen Mignon blivit väldigt populär och det avlas på det mesta. Man ser ofta djur som är avlånga i kroppen, har för lång näbb och är stora i storleken. En Mignon ska vara liten, rund och ha en kort fin näbb. Som i alla raser gäller det att vara kritisk och gallra hårt bland sina avelsdjur.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #5 skrivet: 27 nov-10 kl 15:34 »
jopp jag har blivit lurad! idag så kollade jag den misstänkta hanen och det har börjat växa fram en böjd fjäder där dom gamla var bortryckta. och när jag pratade med han jag köpt dom av så sa han att han inte ville låta mig byta den. >:(
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 27 nov-10 kl 16:38 »
Låter den som en hane? Är de vuxna så går det inte att ta fel på lätet. Har du beställt 1+2 av honom men fått 2+1 så lära han ju byta med dig eller ge dig pengar tillbaka för den honan du inte fick.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 27 nov-10 kl 23:07 »
Tycker också att du ska lyssna på lätena innan du kan vara HELT säker på att det är en drake. Här har du en film jag gjorde för en tid sedan där man tydligt kan höra skillnaden på kille och tjej. Dock så har ju Mignons ett gällare "bebisaktigare" läte än stora ankor som dessa i filmen är. Men det är ändå densamma, att killarna "knorrkvackar" ::) och tjejerna "tutar" högt. ::)

Male and Female duck
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #8 skrivet: 28 nov-10 kl 07:10 »
Jag gjorde det igår kväll och det är två hanar :-\

F.D. j.i.sfjäderfä

Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser