Visserligen finns det billiga "nybörjarsatser" men för 200 får du inte mycket. Framför allt är det tre verktyg som man bör satsa på bra kvalitet av,
1- Städet de billiga brukar ha för mjuka "käftar" som snabbt slits ut om du binder många flugor, och justermöjligheterna är få när det gäller att kunna vrida och vända på flugan.
2- Trådhållarna, de billiga kan ibland ha raka trådledare och ha grader efter kapningen av röret som gör att tråden går av, kolla att den är konad i båda ändar.
3- Saxen, det finns inget mer irriterande än när man fått till en bra fluga och ska klippa och trimma trådar eller tinsel och saxen är lite dåligt sammansatt och tråden fransar sig.
Städ kan kosta allt från 100 - 10.000, där de billigaste snabbt slits ut fort, för den som binder ett par hundra flugor om året räcker ett i för ca 300-500 kr.
Trådhållarna finns i intervallet 20-500, där de billgaste kan vara nästan lika bra som de dyraste, bara man kollar det jag skrev ovan.
Sax brukar kosta 30-700, där tycker jag man skall kosta på sig en sax för åtminstoende 100 kr och då också kolla att hålen för fingrarna är tillräckligt stora.
Har du långt till fiskeaffär så kan du köpa från någon internetaffär. Vill du bara prova på så köp en sats från någon affär som enbart säljer flugfiskeutrustning, de brukar generellt ha bättre kvalitet än de som säljer alla typer av fisketillbehör. Men en hyfsad sats kommer att kosta åtminstone 4-500 kr. Alternativt kan du kolla Tradera där finns ett stort utbud, men kolla runt på nätet vad det är för grejor som säljs så att du vet vad du bjuder på.
Men och andra sidan behöver du inget av ovanstående om du bara vill prova, själv band jag mina första flugor för mer än femtio år sedan och använde mig då av en såghållare för skränkning av timmersvansar som krokstäd, lånade mors brodyrsax och satte ett gummiband rund trådrullen så att tråden inte rullade upp av sig själv. Men jag måste tillstå att det underlättar med bra utrustning.
Lycka till med flugbindandet och i förlängningen måtte du få drömfisken på en egenhändigt knuten fluga.
Lasse