Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tätning mellan golv och list?  (läst 42547 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: Tätning mellan golv och list?
« Svar #20 skrivet: 20 jan-11 kl 20:54 »
Jag fick tag på lin drev och tätade hela huset med det, kan tala om att inomhus tempen steg med ca 3 gr...men det är stor skillnad på 16 och 19 när man på morgonen stiger upp ;D Kostnaden för detta gick på drygt 200:-, men då har jag mängder med drev över, detta kommer jag att lägga bakom listerna framöver, så inte klagar jag på den utgiften direkt, helt klart värt det.

ersam

• -
« Svar #21 skrivet: 20 jan-11 kl 20:59 »
Härligt!  :D

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 21 jan-11 kl 15:20 »
att jag inte rekommenderar fogskum beror inte på att det är "nytt" material,det har använts sen 70-talet utan beror på att det åldras fort.efter 10 år brukar det mest bestå av en mycket skör massa som faller sönder till damm när man rör i det.vissa fabrikat klarar inte ens 10 år.på 80-talet var det populärt att åka runt till hus o spruta in  i fasader o trossbottnar,isolerar säkert bra men åldrandeprocessen har visat att det inte funkade över tid. har rivit många fasader med skum innanför o man får ha mask o heltäckande kläder då det dammar något fruktansvärt när det faller ihop.kan inte svara på om det gäller alla fabrikat som fanns då jag jobbar i södra småland o inte rivit i någon annan del av landet.Ulf

Jag tror nog att du mest har varit i kontakt med karbamidskum, det spricker sönder efter inte alltför lång tid.
Idag används ungefär samma material som i tex flytbojar istället.

Mask bör man altid ha när man river i gammal bebyggelse - är det inte karbamid så är det mögel, asbest, spåndamm, borax, råttlort eller nått annat som är djupt otrevligt eller rentav giftigt att inandas. 

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 21 jan-11 kl 16:41 »
Precis samma problem har jag! Lister räcker inte eftersom golvplankorna inte är raka/släta. Även om jag sätter list kloss an golvet, så blir där springor.

Men dreva, hur menar ni? För om jag knör in nåt mellan listen och golvet så syns ju det. Eller var ska drevmaterialet in?

Sedan förstår jag inte hur lin kunde bli så billigt. Lindrev är ju asdyrt. Eller har du ett väldigt litet hus?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #24 skrivet: 21 jan-11 kl 19:14 »
Det är ingen mening att dreva mellan golvlisten och golvet. Ska man dreva, så tar man bort golvlisten och tätar på lämpligt sätt mellan golv och vägg där bakom, sedan sätter man tillbaks listen.

ersam

• -
« Svar #25 skrivet: 21 jan-11 kl 21:13 »
Hjälper det så hjälper det. Man märker tydligt var huset läcker.

Vill man slippa se det man drevar med så sätt en liten list framför. Antingen kvartsstav eller nån annan list.

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 21 jan-11 kl 21:55 »
aha.

Men golvet ligger ju antagligen inte under stockverket, utan slutar "framför". Alltså... varfan kommer luften in egentligen när det drar vid listerna..

ersam

• -
« Svar #27 skrivet: 21 jan-11 kl 22:22 »
Fukta läpparna och kryp längs med golvet. Finns ingen säkrare lösning!  8)

Är man dessutom naken så kanske det kan funka som förspel...

Broberg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 jan-11 kl 22:39 »
aha.

Men golvet ligger ju antagligen inte under stockverket, utan slutar "framför". Alltså... varfan kommer luften in egentligen när det drar vid listerna..

Det kan ligga kant i kant med underkanten av syllen. Golv som ligger på bjälkar, som ligger löst, på stenar eller direkt på marken. De har nog varit avsedda för så kallad mullbänk från början, även om de är modifierade nu. Sådana har man sett.

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 21 jan-11 kl 22:42 »
Nej jag har inte mullbänk utan torpargrund. Var det isåfall nåt i din text jag ska lyssna på ändå?

Broberg

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 21 jan-11 kl 23:04 »
Nej jag har inte mullbänk utan torpargrund. Var det isåfall nåt i din text jag ska lyssna på ändå?

Jo, att innergolvnivån kan ligga i höjd med underkanten på syllen, omändringar från mullbänk till torpargrund kan se ut så. Då hjälper det liksom inte hur många meter isolering det ligger i trossbotten.. I den där skarven blir det alltid nära till ute, så det måste vara supertätt mot drag.

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 23 jan-11 kl 17:07 »
Men jag haaar inte mullbänk, och det är inte ombyggt från mullbänk. Det du säger är alltså helt  irrelevant för mitt hus? Eller?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 23 jan-11 kl 17:27 »
Som torbjörn skrev: bort med listen, dreva mellan golv och vägg, tillbaks med listen.

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 23 jan-11 kl 18:00 »
skratt, ok:-)

Broberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 23 jan-11 kl 18:20 »
Men jag haaar inte mullbänk, och det är inte ombyggt från mullbänk. Det du säger är alltså helt  irrelevant för mitt hus? Eller?

Jo, om hela bjälklaget är ovanför grunden så är det så.

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 23 jan-11 kl 18:22 »
Är hur då? hur menar du nu?

Broberg

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 23 jan-11 kl 18:29 »
Är hur då? hur menar du nu?

Det jag skrev tidigare inget att bry sig om.

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser