Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hänga kött i jordkällare????  (läst 9201 gånger)

Fiat

• -
Hänga kött i jordkällare????
« skrivet: 24 nov-10 kl 10:56 »
Som frågan lyder kan man hänga kött i jordkällaren utan att det tar smak eller luktar unket????
MVH FIAT.....

esten

• -
SV: Hänga kött i jordkällare????
« Svar #1 skrivet: 24 nov-10 kl 11:58 »
Jordkällaren brukar inte vara någon bra plats att ha kött på . Har du en vind eller ett rum du inte vistas så
mycket i ?

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 24 nov-10 kl 12:03 »
Kallvind eller dragig garage brukar funkar för oss. Källare har för lite drag.. det blir inte optimalt.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Fiat

• -
« Svar #3 skrivet: 24 nov-10 kl 12:09 »
Har ju alltid hängt det på logen men nu är det ju minusgrader så då blev de problem.

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 24 nov-10 kl 12:43 »
Jag läste i ett norrländskt jägarforum, när jag googlade på ämnet, att det är okej om det är minusgrader ibland under torkningen, t ex på natten. Själv torkar jag kött och korv i tvättstugan i källaren. Har fönstret på glänt. Det fungerar bra. Temperaturen ligger på kanske 15 grader eller så. Köttet sveper jag in i en rutmönstrad tygblöja till skydd mot damm och ev. insekter (men det brukar aldrig vara några där).

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-10 kl 12:56 »
Jag ska slakta bagglamm i helgen och har också fått problem med den tidiga vintern. Vi tänkte hänga lammen inne i gamla bostadshuset men där lär det ju vara för kallt nu. Alternativet är ett svagt uppvärmt rum i källaren i nuvarande bostadshuset (ca 16-17 grader varmt och halvdålig ventilation) Kan man öppna fönstret lite för att få ner tempen lite och upp ventilationen lite?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

kanka

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 28 nov-10 kl 20:53 »
Jordkällaren är inget vidare om du inte har ett ytterrum som det inte är nåt annat i. Ett svalt rum med god ventilation är nog bäst nu när det inte går hänga ute. Har själv djur som står i slaktkö för att det är så kallt.
Planeringen spricker hela tiden  :(
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 19 dec-10 kl 15:10 »
När vi slaktar i början av November hänger vi alltid lammen i vår jordkällare. Nu är den ju nybyggd å i mycket fint skick, men ändå en jordkällare. Perfekt temp och förhållanden. Nu sist hängde de nästan en vecka!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

signe

« Svar #8 skrivet: 23 jan-11 kl 11:16 »
När vi någon enstaka gång slaktat på sommaren så har vi hängt kött i jordkällaren inne i en stor plastsäck. Det har fungerat bra.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-11 kl 09:18 »
Plastsäck? Det är inte bra för kött! Köttet måste ju ventileras ordentligt. Jordkällare håller alldeles för stor luftfuktighet för att passa kött. Strävan är ju att torka köttet på ytan fortast möjligt för att minska trivseln för diverse bakterier, köttet avdunstar litervis på en hängningsperiod om nån vecka. Slakta när det är rätt gradantal ute (ca + 5-10), och häng det i nån luftig bod, tex en vedbod. Är man tvungen att slakta annan tidpunkt får man göra vad man kan, tex stycka det i några delar, och lägga på galler i kylskåp och vädra kylen flera ggr per dygn.

pyromanen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 jan-11 kl 09:46 »
Jordkällare är rätt olika! en del jordkällare är inte så fuktiga och kan ventileras ganska bra. Då kan det funka som nödlösning, fast jord och kött är ingen bra kombo!   Jag skulle INTE använda plastsäck utan ta ett påslakan istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser