Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårfunderingar...  (läst 1763 gånger)

Wildvittra

• -
Fårfunderingar...
« skrivet: 24 nov-10 kl 14:09 »
Hej!
Jag och min sambo funderar på att skaffa får till våren, vi har flyttat ut på landet och har ev. tillgång till en stor hage precis bredvid vår gård där fåren kan gå. Vi vill gärna ha en lantras och har en kollerga som har Åsenfår som vi har "tjing" på lamm hos i vår.
Men båda vi är nybörjare, har givetvis tänkt skaffa all nödvändig information innan vi bestämmer oss, men skulle gärna vilja ha lite råd härifrån på vägen.

Det jag funderar på idag är:
* vad kostar det att ha får? Mat, veterinärkostnader m.m.? Vi har tänkt ca fem st.
* hur stor hage behöver de? går de ute dygnet runt på sommaren eller ska de ha ett hus att gå in i vid behov?
* går de inne på vintern? hur stort behöver de ha?
* vi har ingen lada utan måste bygga/köpa ett "stall" till dem, tips? hur gjorde ni?
* måste de lamma varje år? eller kan man ha tackor utan bagge?
* hur mycket tillsyn och skötsel behöver de dagligen?

Tacksam för alla svar!
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

vallhunden

• Västergötland
SV: Fårfunderingar...
« Svar #1 skrivet: 24 nov-10 kl 14:54 »
Om du letar lite bland trådarna, så hittar de en del av svaren där!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 24 nov-10 kl 18:31 »
Vad gäller mått och regler, kolla Jordbruksverket. De har något häfte man kan beställa på hemsidan.
Generellt kan får gå ute året om, men under vintern ska de ha tillgång till en torr och skyddad liggplats, vilket kan bestå av tre väggar och tak med halm att ligga på.

Åsenfår är inga stora får så maten blir ingen jättekostnad. Främst äter de hö eller ensligare på vintern. Har ni tänkt köpa in foder, eller finns utrymme för att ta lite eget hö? Man kan med fördel torka lövruskor åt dem till vintern av olika träslag och de gnager gärna lite bark från gran o tall också. Ibland även barr.
Vad gäller veterinärkostnader, så är får tämligen friska djur. Bäst är att kolla upp om det finns någon vet i närheten som är bra på får. Alla är inte det.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 26 nov-10 kl 08:57 »
      :)      Jag kan tillägga att du inte behöver  betäcka  ;)  eller ha bagge
Sjäv betäck´s enbart  3-4  av mina 25 gotlandslamm varje år  för hemslakt.   :D . Så behåller jag en och annan lammunge jag blir kär i  :-[

MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Jan B

• Intresse djur och natur
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 05 dec-10 kl 13:23 »
Hej spräklahöns!
Vi ska också få får till våren! Det blir tre tackor med lam.
En gammal renoverad lada blir fårhus och runt denna blir en liten hemmahage omgärdat med 100 m fast stängsel. Två hagar till är planerade och i dessa hagar skall finnas vindskydd.
Dessutom skall finnas ett flyttbart 50 m elstängsel att sätta ut vid behov.
Den fårägare, som vi köper fåren av, skall fungera som vår trygghet och vårt stöd.
Om vi får svårigheter att klara den första vintern, så får vi ha våra får där vi har köpt dom.
Vi känner stor trygghet i detta.
Här på detta forum kan man läsa om mycket, som kan ge uppslag och goda idéer.
Det finns en bok; "Får", som är mycket bra och kan ge mycket av kunskap och råd.
Den boken är ett måste för den som börjar med får.
Lycka till med planering och den eventuella fårfarmen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser