Jag håller på så smått att pussla ihop bitarna för mitt framtida lantliv. Uppvärmning och elproduktion utan fossila bränslen känns som en rätt lätt nöt att knäcka, särskilt om man har lite skogsmark. Värre är det med fordonsdriften. Jag utgår från att en traktor m.m. kommer att behövas för att två personer ska kunna sköta ca 4 ha jordbruksmark. Dessutom kommer jag att ha en ambulatorisk veterinärklinik som innebär att jag kommer behöva köra ca 100 mil i veckan. Jag vill dock inte vara beroende av petroleumbaserade drivmedel, och helst producera det som krävs själv på gården.
Här är t.ex. en lösning:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=63303En maskin för gårdsproduktion av biobränsle från biomassa låter helt fantastiskt, men hur stort är utbytet? Om 1 ha används enkom för att odla energiskog för detta syfte, hur mycket drivmedel blir det över efter att traktorn, själva maskinen etc etc. tagit sina energibehov i anspråk?
Samma fråga kan ställas för andra biobränslen, t.ex. om man odlar raps för att göra rapsmetylester (biodiesel), hur mycket blir det över när man tankat traktor och skördetröska samt drivit pressningsmaskinen och kört reaktionen etc. Ska konstgödsel med i mixen måste man ju räkna bort energibehovet för att bryta fosfor och framställa den också.
Hur får man störst nettovinst? Vilket är bästa sättet att konvertera solljus till soppa i tanken? Borde man satsa på eldrivna fordorn och att optimera sin egen elproduktion istället? Alla tips och idéer mottages tacksamt!