Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankans äggstockar trillat ut??????  (läst 2839 gånger)

Dollar

• Västerbotten
ankans äggstockar trillat ut??????
« skrivet: 23 jun-06 kl 09:29 »
Min blandras anka, en hona såg märklig ut i morse när hon kom ut. Hon plaskade i vattnet och sen så hängde det liksom ut ngt i baken. Jag trodde att hon skulle lägga ägg. Sen försvann det in igen.

När jag sen kom ut med en av hästarna, typ 2 minuter senare så springer hon undan som dom brukar göra och då kommer det ut ändå mer grejs där bak. Är det tarmarna tro? Jag var tänkt att fånga henne och försöka trycka tillbaka "paketet" men jag vågade inte laborera. Tänkte att hon skulle få vara ifred en stund och sen titta till henne.

Alltså  någon som har en aning om vad som kan ha  hänt? Är det bara att ta bort henne ifall det nu inte har gått tillbaka av sig själv??

Midsommar-bekymmer :(
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Anna Ho

• Östergötland
Re:Vad har hänt med ankan??????
« Svar #1 skrivet: 23 jun-06 kl 09:38 »
Låter absolut som nån sorts framfall.

Vår gamla anka fick det  och vi tog då bort henne, de blir nog lätt smuts och bakterier på det som hänger ut.

Vet inte om det går att stoppa in på anka, har bara varit med om att göra det på kossa. Vet dock att ,man var tvungenatt vara jättenoga med hygienen då, just för att inget "skit" skulle följa med in i kroppen.

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 23 jun-06 kl 14:31 »
Ankan är ett år nu så hon är/var inte särskilt gammal. Tyvärr så blev det ju yxan och det värsta är att jag har en ensam hane kvar nu. Hoppas att han inte sörjer ihjäl sig nu bara. Ska försöka hitta ett nytt hem åt honom!

25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dagoyurt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 jun-06 kl 18:23 »
Min spontana tanke var att den var en hane och inte en hona, när vi hade ankor här hemma så slängde alltid hanarna med "snäckan" när de var vid vattnet och badade, hade väl ett behov av att visa upp sig ;).. Men jag har aldrig varit med om ett framfall så jag vet inte hur det ser ut. En ankhanes kön ser nämligen ganska konstigt ut..

Dollar

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 24 jun-06 kl 00:06 »
Ja visste jag inte bättre så skulle jag också kunnat tro detta. Men det var en hona som lade ägg gladeligen och ruvade. Han tyvärr inte bli några ällingar.

Kan säga att det såg ganska så äckligt ut nu innan vi nackade henne. Det var två stora saker som hängde ut där bak. Man skulle kunna beskriva det som två jätte as testiklar som absolut inte hör hemma på en anka och absolut inte på en ankhona

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 24 jun-06 kl 09:40 »
Äggstockarna ??
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 24 jun-06 kl 18:50 »
Ja troligtvis så var det äggstockarna som hade ramlat ut.
Ankhanen verkar inte lida så mkt av att honan är borta. Vad man kan se iaf. Men han saknar henne säkert.
Får se om han får ett nytt hem till veckan. Hoppas!!

Susanne

« Svar #7 skrivet: 24 jun-06 kl 23:16 »
Vad trist med din anka!  :'(

Men kan du inte försöka få tag på nya honor till andriken istället för att hitta nytt hem till honom?

Dollar

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 26 jun-06 kl 11:54 »
Det skulle jag ha gjort bara det fanns några att få tag i.

Skit svårt att få tag i honor.

Susanne

« Svar #9 skrivet: 26 jun-06 kl 13:15 »
Det kanske går att lösa!

Jag har mailat dig!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser