Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avfall?  (läst 1962 gånger)

sisel

• Småland
avfall?
« skrivet: 29 nov-10 kl 20:38 »
Hur gör ni med ert avfall från kaninerna?
Jag har spån och torv i deras toalådor och det blir ju rätt stor mängd avfall per vecka. Som det är nu slänger jag det i en gammal igenfylld damm i förhoppningen att det ska bli matjord, men egentligen vet jag ju att det tar rätt lång tid för spån att brytas ned.
Har någon ett bättre tips på hur man omvandlar det till god jord någorlunda snabbt?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: avfall?
« Svar #1 skrivet: 29 nov-10 kl 22:22 »
Hej,

jag har spån i mina bäddar och tillsammans med skiten och höet blir det jättebra kompost. Jag har en sträng kompost men en hög går lika bra. Låt den brinna över vintern så blir det bra till våren.  Jag bor i umeå zon 6 och min kompost är värm fortfarande utan isolering. Bara man mata den ibland med mera avfall håller den värmen länge.

När spånet sönderfalla blir det kvävefattigt och balansen kan återställas med en giv algomin.

På våren blanda jag ut högen med befintlig matjorden i trädgårdslandet dock ej där jag odlar morötter för då blir de dåliga i växten.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 13:11 »
Hej!

Övergår till spån och halm.. det funkar bättre med förmultningen och känns bättre ekologiskt sett  ;D

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 30 nov-10 kl 15:15 »
Kan du inte elda upp avfallet då?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 30 nov-10 kl 17:04 »
Jag vill inte kallade för avfall, det är ju gödsel.
Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

sisel

• Småland
« Svar #5 skrivet: 30 nov-10 kl 17:07 »
Kan du inte elda upp avfallet då?

Att bli av med det är inte problemet, jag har stor tomt och kan slänga lite varstans eller ut i skogen, men jag vill ta till vara den näring och  strukturförbättring som finns i materialet!

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 12 dec-10 kl 22:16 »
Har torv som jag lägger ut där jag vill ha det på tomten. Ser aldrig skräpigt ut som spån gör  ;D Och så gör det enormt fin nytta tex i trädgårdslandet.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser