Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 omhändertagna kycklingar  (läst 2606 gånger)

taritza

• Skåne
2 omhändertagna kycklingar
« skrivet: 30 nov-10 kl 18:07 »
Hej
1:a advent tog vi hand om 3 höns ungar från en park, vet ej vilken sort, parkgubben trodde att de var ca 1 vecka gamla. 2 syskon hade dött troligen pga kyla och snö. Vi tog hand om de som levde, en dog, 2 verkar pigga. Nu undrar jag när man kan släppa tillbaka dem i parken igen eller är detta kanske ingen bra lösning? Vi har ingen möjlighet att ha dem hemma då vi bor i lgh. De bor för tillfälligt i en låda med "nödvändigheter".

Snälla hjälp oss! Vi vill göra detta så bra som möjligt.

Tack på förhand, Helena

flax

• Halland
SV: 2 omhändertagna kycklingar
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 18:14 »
Ska kycklingarna klara sig så måste de få värme. Finns det någon höna i parken som skulle kunna adoptera dom?
Man måste naturligtvis prova sig fram, inte alla hönor är intresserade av andras kycklingar, men kanske kan man lura någon ruvningsvillig höna med plastägg några dagar... sen blir hon nog mer intresserad av kycklingarna.

Finns ingen höna måste man ge dom extra värme med hjälp av tex.värmelampa tills de blir större och starkare.

Lycka till.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

taritza

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 18:21 »
Tack men vad betyder större och starkare? När vågar man släppa ut dem?

Torry

« Svar #3 skrivet: 30 nov-10 kl 18:33 »
Kycklingar klarar sig inte själva förrän de har fått full befjädring det tar ca 8veckor. Under tiden måste det ha värmelampa. Var bor ni? Det finns kanske någon här på forumet som har höns som kan ta hand om dem, lite jobbigt för er att ha kycklingar så länge i en lägenhet.
//Torry

taritza

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 nov-10 kl 19:09 »
Tack igen...håller med om att det kan va lite kämpigt att ha kycklingarna i lgh i 2 månader. Vi bor i Trelleborg (Skåne)...men vi får kämpa på om ingen annan kan ta dem, kan ju inte rädda de små liven och sen slänga ut dem i kylan igen...8 v phu!

The Game

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 nov-10 kl 19:13 »
Det måste ju finnas någon som kan ta hand om de små liven..
Jag bor ju i stockholm annars kunde dom fått komma till mig..
Så länge dom inte är tuppar..=/..
Jag har ju 2 tonåringar nu som ger mina hönor hus i helvete..
mvh
majsan

flax

• Halland
« Svar #6 skrivet: 30 nov-10 kl 19:16 »
Dom kan få bo hos mig , men jag bor i Kungsbacka. Långt det också.
Men visst finns det alternativare i Skåne - ingen som har plats o värmelampa?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #7 skrivet: 30 nov-10 kl 19:25 »
behöver du hjälp kan eventuellt jag ta dom, bor i hörby :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Hönz

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 nov-10 kl 21:35 »
Jag tänkte direkt när jag läste inlägget att "detta måste vara i Trelleborg" :-)

Bor själv på en gård utanför Trelleborg. Jag har inte riktigt utrymme för att ta emot dem men jag vet en som med stor sannolikhet kan göra det. Jag skickar PM
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Torry

« Svar #9 skrivet: 04 dec-10 kl 19:05 »
Hur gick det med kycklingarna, nån som vet?
//Torry

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 04 dec-10 kl 22:44 »
Inte det blekaste hur det gick men är det ingen som har tagit hand om de så kan de få flytta hit till oss. Då får de bo vid tv:n tills de är fullt befjädrade och sen så blir det källaren tills de är stora nog att flytta ut (dvs när vädret är tillräckligt varmt ute).
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser