Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ledartackan sover ute  (läst 2183 gånger)

ersam

• -
Ledartackan sover ute
« skrivet: 30 nov-10 kl 22:06 »
Oavsett väder och vind så hittar man alltid en tinad plätt precis utanför fårhuset. Tittar man till dom på kvällen så ser man en liten "kulle" utanför.

Nu har jag märkt att det är ledartackan som sover utanför. Baggen och de andra tackorna sover inne.

Trodde ju att det var "mannen" som skulle se till och vakta flocken. Men ack så fel jag hade...  :)

Birgit

SV: Ledartackan sover ute
« Svar #1 skrivet: 01 dec-10 kl 10:46 »
I en fårflock är det alltid en tacka som är ledare ;) Däremot kan baggen gå i försvar för sina damer. Men är du säker att det inte är vaktmästartackan som vakar ute? Den som är lägst i rang? Det är oftast de som "vaktar".

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 dec-10 kl 12:56 »
Det är skvallertackan som ligger där ute. Mina får brukar bytas av i olika vaktpass ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 01 dec-10 kl 18:15 »
Trodde också att det var hon som är lägst i rang men jag vet inte riktigt hur man ska se på det hela.
Jag har tre tackor. En som kommer och hälsar och går främst. Hon drar med sig alla. Sen har jag ett svart får (Darth Vader) som aldrig vågar sig fram utan står längst bak på en armlängds avstånd. Sen är det en som är mittemellan.

Det är den förstnämnde som ligger ute.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #4 skrivet: 01 dec-10 kl 20:50 »
På sommaren när jag inte loser in dem ligger oftast ledertakan eller vaktmästartakan i dörren. Är det vaktmästaren som oftast går sist? Hon är mycket lungt knuffnas alldrig, var rädd i början, men är nu min favorit.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 02 dec-10 kl 07:21 »
En ledar tacka är den som visar vägen till bästa betet, säkraste vägen hem, bästa viloplatsen osv. Ledartackan talar också om när det är dags att flytta. Vaktmästaren går oftast sist och ser till att alla är med, har koll på faror och larmar.

Är flocken mycket liten kan sådant fungera halvdåligt. Men att en vaktmästartacka går fram först är inget konstigt. Ledartackor är ofta speciella i sitt sätt. Reserverade och egna. Inte alltid så keliga.
Enklast att kolla är när de är på bete. Den tacka som bryter upp och går vidare och alla följer, det är ledaren. Den som alltid går sist, är vaktmästaren. En vaktmästare trängs aldrig och bråkar med de som går före, men det gör inte ledartackan heller, hon går ju före. Det är de däremellan som brukas gnabbas om placeringen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser