Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MEN OJOJ  (läst 1980 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
MEN OJOJ
« skrivet: 01 dec-10 kl 10:18 »

Igår kväll låg en av mina grå dvärgkochin hönor i redet. Trodde hon ville värpa sent. MEN hon ligger där än idag och är HELT PLATT. Har hon blivit galen???? Det är ju skitkallt ute.
Vad gör jag nu då? hon måste ju äta och dricka.
Hon har lagt sig i ett dubbelrede. Ska jag ställa in vatten och mat däruppe också till henne då? Eller svälter hon hjäl????
Min första ruvande höna.
Fel årstid....
Nu behöver jag hjälp att komma igenom detta
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Luppa

• Norrbotten
SV: MEN OJOJ
« Svar #1 skrivet: 01 dec-10 kl 12:49 »
En av mina Hedemorahöns ligger också och surar, har gjort det en vecka nu.
Tror inte att det är så mycket att bry sig om, de går ju ut ibland för att äta och dricka. De lessnar nog efter några veckor.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2 skrivet: 01 dec-10 kl 14:12 »
det med att dom svälter sig är vanligt orosmoment för många, men har aldrig hittat någon som råkat ut för det.  ;) Vissa låter t.o.m. sina höns ruva fram kycklingar nu, fast man får ha värmelampor osv. eftersom äggen svalnar fort om hönan går av för en paus osv..

Ser du till att hon inte har något att ligga på så ger hon väl upp till slut, det kan alltid ta ett tag dock.  :)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

arris

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 01 dec-10 kl 14:36 »
det verkar ju funka att de ruvar även nu mitt i vintern.Båda mina araucanor har och ruvar nu ,två små kycklingar har tittat ut i helgen den andra hönan ligger än (kanske helt i onödan) jag brukar ge dem mat i redet när de andra får sin mat ,lite service  :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-10 kl 15:03 »
det verkar ju funka att de ruvar även nu mitt i vintern.Båda mina araucanor har och ruvar nu ,två små kycklingar har tittat ut i helgen den andra hönan ligger än (kanske helt i onödan) jag brukar ge dem mat i redet när de andra får sin mat ,lite service  :D

Frukost på sängen!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 01 dec-10 kl 17:02 »
Upptäckte att en av mina dv kochin lagt sig igår... -.-'' Har slarvat med att plocka äggen, nu vet jag inte hur länge hon legat på de eller, får lysa imorgon... Hon får antagligen behålla dem, åtminstone plusgrader i det rummet. ::) Däremot går jag och strängt kastar bort en puckohöna  ::)från blandgruppen som börjar se sugen ut! Är apkallt för kallt att ruva där inne så henne vill jag inte låta ligga och slösa någon energi på detta!

Ägg sprutar det ur dem med i minusgraderna också... Underligt, i somras la de jättedåligt hela sommaren. Skumma hönor. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

The Game

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 dec-10 kl 17:06 »
Hej du..
Min Gittan har ruvat sen i sommras..
Jag är så trött på henne för hon ger sig inte..
Dom går ju upp på nätterna för att käka,dricka och lägga av den där storkorven( dom luktar as)..
Men visst är det kanske fel årstid nu när det är så kallt..
Men se till att dom har rejält me värme så ska det väl gå bra..?
mvh
Stone Cold Majsan

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #7 skrivet: 01 dec-10 kl 17:31 »
Bryr sig dina höns om mat i den stund det serveras (medan dom ruvar), arris?  :D Lite kul för "normalt" brukar dom ju inte bry sig om man ens trugar med något extrasmaskigt.  ;) Dom är bara extra smarta som passar på vettja.  ;D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

flax

• Halland
« Svar #8 skrivet: 08 dec-10 kl 21:10 »
Mina höns låter sig väl smaka av godbitarna jag sticker till dom när dom ruvar... ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser