Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser jag skillnad ?  (läst 1215 gånger)

esten

• -
Hur ser jag skillnad ?
« skrivet: 04 dec-10 kl 14:50 »
Jag har ett "recept" på Legbar som skulle vara kul att prova om det går att ta fram själv .

Nu till frågan De två första generationerna tror jag inte blir så svårt att se vilka djur som ska sparas och vilka som ska sorteras ur . Där skiljer färgerna mellan tvärrandigt och ej tvärrandigt eller mellan brunt och svart .

Men sedan i nästa generation så ska man börja sortera mellan homozygota och heterozygota tvärrandiga bruna , hur ser jag skillnad mellan dessa två väldigt "lika" färger ?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur ser jag skillnad ?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-10 kl 16:15 »
Men sedan i nästa generation så ska man börja sortera mellan homozygota och heterozygota tvärrandiga bruna , hur ser jag skillnad mellan dessa två väldigt "lika" färger ?

Hönor är alltid heterozygota för tvärandigt då färgen är könsbunden och hönor bara har en "stor" könskromosom. (det är den lilla som gör dem till hönor)

Att dom bara har tvärrandningen i enkel uppsättning gör att den vita randen blir smalare.

Tuppar som är heterozygota är mörka som hönor men en smal vit rand. Homozygota tuppar är ljusare med en bredare vit rand.

Chabotuppen på denna bild är heterozygot och mörk liksom den tvärrandig hönan.

Här har du en bild på en Homozygot Chabotupp

Hoppas att det är till någon hjälp.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

esten

• -
SV: Hur ser jag skillnad ?
« Svar #2 skrivet: 04 dec-10 kl 16:37 »
Det hjälper mycket bra ! det var stor skillnad på de färgerna , och det stämmer det är tupparna som man ska dela på .
 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser