Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  anti-frys  (läst 6969 gånger)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
anti-frys
« skrivet: 04 dec-10 kl 17:10 »
undrar hur ni undviker att hönornas vatten fryser under vintern? vad använder ni för anti-frysprylar? inköpsställe, pris?
jättetacksam för svar!
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: anti-frys
« Svar #1 skrivet: 04 dec-10 kl 17:25 »
undrar hur ni undviker att hönornas vatten fryser under vintern? vad använder ni för anti-frysprylar? inköpsställe, pris?
jättetacksam för svar!
/Csilla

Grislampa över kranen för att den inte skall frysa. Vattnet i behållaren fryser om det blir tillräckligt kallt inne, då får man slå ur isen och hälla i nytt vatten. Just nu är det ca 0 inne, då håller sig vattnet flytande länge.

fauve

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 dec-10 kl 18:26 »
Jag ställer vattenbehållarna på en upp och nedvänd trådback med en massa hö under, för att ilsoera från kylan underifrån och det funkar bra så länge det inte blir kallare än 0 i hönshuset och det är sällan det blir kallare än så inne i lagårn här.

Blir det is få man givetvis ta bort det och fylla nytt vatten.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #3 skrivet: 04 dec-10 kl 18:57 »
När det blir riktigt kallt använder jag värmeplattor under vattebehållarna. Det håller vattnet tinat vid många minusgrader. Finns här bland annat, http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=245.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #4 skrivet: 06 dec-10 kl 13:21 »
Jag håller ca 15 grader varmt i hela hönshuset och slipper således problem med att vattnet fryser. Dessutom är det skönt med värme när jag själv är därute och städar/matar/vattnar etc. Har en värmelampa och ett värmeelement som håller temperaturen uppe.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Pna

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 dec-10 kl 11:46 »
Klarar inte att hålla plusgrader vid extrem kyla. För att underlätta har jag två vattenbehållare som jag alternerar mellan. Tar med den ena in för tining samtidigt som jag ställer ut den friska! (Har inte vattenkran i hönshuset)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #6 skrivet: 08 dec-10 kl 17:46 »
läste en smart sak på den franska duv-sidan: att man byter vatten på morgonen men tar in vattenbehållaren på kvällen. de behöver ju inte vattnet under natten så varför inte? på så sätt slipper man hitta ett stort isblock på morgonen.  :P
en annan sak.... tydligen fryser varmt vatten snabbare än kallt. ingen aning varför, fysikerna har säkert en förklaring.  ;D  så vill ni att vattnet ej ska frysa så fort använd kallt vatten istället för varmt.
har även hört att vissa har i pyttelite salt eller florsocker i vattnet (=fryser inte lika fort).
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #7 skrivet: 12 dec-10 kl 15:00 »
läste en smart sak på den franska duv-sidan: att man byter vatten på morgonen men tar in vattenbehållaren på kvällen. de behöver ju inte vattnet under natten så varför inte? på så sätt slipper man hitta ett stort isblock på morgonen.  :P
en annan sak.... tydligen fryser varmt vatten snabbare än kallt. ingen aning varför, fysikerna har säkert en förklaring.  ;D  så vill ni att vattnet ej ska frysa så fort använd kallt vatten istället för varmt.
har även hört att vissa har i pyttelite salt eller florsocker i vattnet (=fryser inte lika fort).

Det var väl salt som var tillsatt av misstag i granngårdens kycklingfoder och alla kycklingar dog för att inte tål salt??? Kan det då vara så bra att sätta salt i vattnet??
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #8 skrivet: 12 dec-10 kl 17:28 »
Själv så brukar jag blanda hälften vodka och hälften vatten, det fryser aldrig. ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Xoot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 dec-10 kl 18:26 »
Själv så brukar jag blanda hälften vodka och hälften vatten, det fryser aldrig. ;D

Två svar:

1. Om du är seriös, så är du dum i huvudet.

2. Eftersom jag hoppas att du skojar, så måste jag säga att det var absolut inget roligt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 dec-10 kl 18:39 »
Nej, det var verkligen inte roligt.  >:( Blandar man systemets vodka med lika delar vatten fryser det redan vid -10 grader. Metanol ger mycket lägre fryspunkt.
« Senast ändrad: 12 dec-10 kl 18:43 av Ulric »

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #11 skrivet: 12 dec-10 kl 21:12 »
Jag håller ca 15 grader varmt i hela hönshuset och slipper således problem med att vattnet fryser. Dessutom är det skönt med värme när jag själv är därute och städar/matar/vattnar etc. Har en värmelampa och ett värmeelement som håller temperaturen uppe.
det vill jag också ha! 15 grader alltså. Men ifall du öppnar så de får gå ut, blir det inte kallt på en gång då? Och vad har du för elememt som fixar damm och sånt?
Dv. höns, undulater & ragdoll

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 12 dec-10 kl 22:15 »
I motsats till många andra tyckte jag att det var skitkul och skrattade högt  ;D Hälsa din bror att jag gillar hans humor  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 12 dec-10 kl 23:04 »
I motsats till många andra tyckte jag att det var skitkul och skrattade högt  ;D Hälsa din bror att jag gillar hans humor  ;)

då är vi 2 ;)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 13 dec-10 kl 06:30 »
då är vi 2 ;)
nej 3 ;)

Jag gjorde inget speciellt så att vattnet inte skulle bli is.. Varje morgon när jag kom in till hönsen så var det bara ett tunt laget is oftast som jag petade sönder...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 13 dec-10 kl 06:44 »
Om man ser till att vattnet inte står på något som leder kyla, som tex betong, utan istället antingen har vattenautomat på ben, eller ställer vattnet på en ställning av trä eller liknande material, så håller det sig ofryst länge, om man fyller automaten med ca 30-40o-igt vatten. Så gör jag i mitt relativ oisolerade hönshus utan el, och då räcker det oftast att fylla på vatten två gånger per dag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bowmore

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 13 dec-10 kl 08:08 »
Jag har placerat "grisa-lampan" precis ovanför vattenautomaten. Min nya automat har ben och det är också en fördel. Har ett hyggligt isolerat hönshus och har satt värmelampan (250W) på timer som går några timmar morgon och kväll nu när det konstant ligger på -10 ute.

Jag har mellan 4-8 grader inne, och det har talats om i många trådar tidigare men skadar inte att ta upp igen. Hönsen äter mycket mer om man ligger på 0-strecket, så kan man höja några grader minskar foderåtgången avsevärt. Så e de för mina höns i alla fall.
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 13 dec-10 kl 21:47 »
nej 3 ;)

4 ;)

Hur kan man ens tro att ett sånt uttalande är nåt annat än ett skämt...  ::)

Själv håller jag också plusgrader i hönshuset ganska lätt. Det verkar vara skapligt bra isolerat, så det har räckt med två värmelampor (en hos kycklingarna och en i närheten av vattenautomaten) när det varit ända ner mot 15-20 minus i flera veckor. Nu blev jag dock tvungen att sätta in en värmefläkt och lämna dörren till för-rummet en aning på glänt så att fukten kunde ta vägen nånstans. Det var alldeles gräsligt fuktigt... inte bra...  :-\  Skulle verkligen behöva en rejäl frånluftsfläkt...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ronny

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 13 dec-10 kl 22:04 »

;D  Byter man ut vodkan mot hembränt så klarar det lätt - 20.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 13 dec-10 kl 22:10 »
Först studsade jag till när jag läste. ;D ;D ;D ;D ;D
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser