Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönslus o kalkben  (läst 3860 gånger)

nappe

Hönslus o kalkben
« skrivet: 25 jun-06 kl 09:11 »
 ???Har sanerat upprepade gånger o smörjt benen på mina hönor.Men jag blir inte av med varken löss eller kalben.Funderar på att byta ut hönorna(8-10 värphönor) o sanera totalt,men frågan är om hönslusen kan överleva ute i hönsgården som är ganska stor.Samma med kalkbenskvalster ? Har vilda fåglar samma ohyra?Om jag köper nya värphöns från uppfödare kan jag vara säker på att dom inte har någon slag av ohyra?Alla förslag o tankar välkommnas.
Har faktiskt tröttnat på att ständigt sanera både hönor o hönshus.Hur har ni andra det jakten på ohyran??!!!
Har nybyggt hönshus med oljefärg på tak,väggar o golv,löstagbara reden o sittpinnar.Så det är ju lätt att hålla rent. >:( >:(

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hönslus o kalkben
« Svar #1 skrivet: 25 jun-06 kl 09:50 »
Vad har du använt för preparat ?

Fotkvalster lever hela sin livscykel i huden och överlevnaden utanför djuret (typ ströbädd) är låg..
Höns o kalkoner har samma art av fotkvalster.
« Senast ändrad: 25 jun-06 kl 11:32 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #2 skrivet: 25 jun-06 kl 11:27 »
vet inte vilket medel du använt, men jag har haft stor framgång med en salva som heter Tenutex. Hade själv stora problem med kalkben och sådant, fick in det med nya djur. Det syntes stor skillnad redan efter första smörjningen, och en granne provade också med omedelbart resultat.

Pudrar med etotal i redena med jämna mellanrum, däremot har jag slutat kalka då jag fick fel kalk av lantmännen en gång, och det frätte på djurens ben. Kör nu med stalosan istället i samband med mockning.

kan bara hoppas du slipper eländet snart, vet hur besvärligt det kan vara.

mvh

Lena A

« Svar #3 skrivet: 25 jun-06 kl 18:08 »
Det finns en annan tråd här om kalkben med mycket intressanta råd.

Jag penslar hönornas ben med olja eller tjock salva emellanåt mot kvalster på benen. Det är inte speciellt betungande, men så har jag också bara 3-4 st som behöver behandlas.

Frissan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jun-06 kl 23:06 »
???Har sanerat upprepade gånger o smörjt benen på mina hönor.Men jag blir inte av med varken löss eller kalben.Funderar på att byta ut hönorna(8-10 värphönor) o sanera totalt,men frågan är om hönslusen kan överleva ute i hönsgården som är ganska stor.Samma med kalkbenskvalster ? Har vilda fåglar samma ohyra?Om jag köper nya värphöns från uppfödare kan jag vara säker på att dom inte har någon slag av ohyra?Alla förslag o tankar välkommnas.
Har faktiskt tröttnat på att ständigt sanera både hönor o hönshus.Hur har ni andra det jakten på ohyran??!!!
Har nybyggt hönshus med oljefärg på tak,väggar o golv,löstagbara reden o sittpinnar.Så det är ju lätt att hålla rent. >:( >:(

Hej!

När det gäller benkvalster så räcker det inte med att bara smörja in benen.

Alla beläggningar måste skrapas bort för det är där under kvalstrena lever.

Så börja med att smörja och massera benen med tex vaselin, sedan skrapar du med nageln över beläggningarna vissa hornplåtar kan lossna och det kan börja blöda men det är inget farligt.
Och var noga med att smörja och fetta in mellan tårna, klo fästena , hela vägen upp tills dunen börjar på benen.

Och så här kommer du att få hålla på i några veckor helst varje dag tills du ser att det blir bättre.

Jag har själv tillbringat en hel vinter med att bekämpa detta äckel på nyinköpta hönor som var riktigt illa däran.
Men jag fick bort det till slut och då är det mödan värt :D

Detta med benkvalster är oerhört plågsamt för hönorna så börja behandla så fort som möjligt.

Angående lössen har du provat Frontline? en droppe i nacken och en på ryggen så är de väck!

Är det hönshuskvalster du har som bor i springor och vrår för att på natten suga blod på hönsen?

Då är det bara anticimex som kan sanera ditt hönshus , och då får du flytta hönorna till ett annat utrymme så länge och behandla dem med frontline.

Lyckat till och hoppas det löser sig för hönorna det är de värda!

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser