Hej du!
Beror förstås på hurudan stenugn du har. Om det är den sortens bakugn som är den absolut vanligaste i norra Sverige och Finland är det inte svårt. En valvformad "tunnel" på ca 1 meter inne i stugans murstock, oftast i anslutning till en vedeldad köksspis.
Bakugnen hemma i mitt lilla släkttorp fungerar perfekt, fastän den är av den primitivare sorten utan egen rökgång. Den har bara en glugg ovanför luckan, och där ska röken gå ut när man eldar. Därför måste man komma ihåg att ställa upp storspjället då man ska elda, annars har du rök i hela köket.
Så här har jag lärt mig av min moster Mille som bakade i sin stenugn under hela sitt liv, jag har också gått på kurs i vår hembygdsgård:
0. Bind en ruska av enris, den ska vara hårt bunden och fäst på ett långt skaft. Den måste ligga i blöt i kallt vatten 30 minuter före du använder den. Mycket viktigt!
1. ladda ugnen med stora vedträn, bakved ska gärna vara lite längre än vanliga brasklabbar. Det bör vara en träsort som ger snabb värme, traditionellt gran samt i skärgården al eftersom det inte finns så mycket gran. Lägg dem lite luftigt i tre lager, hela vägen in tills muren kommer emot. Stick in spånor och lite papper för att tända.
2. låt hela klabbet brinna för helt öppet spjäll medan brödämnena jäser sin andra gång, ca 45 minuter. Platta ut kakorna just före du ska raka ut askan.
3. svåraste momentet: när det bara är glödande kol kvar ska du stänga spjället och raka ut allt med ett lämpligt verktyg. Jag använder en enorm potatishacka med långt skaft. Det finns också speciella rakor, delen som är i kontakt med glöden måste vara av metall, allt annat brinner upp eller smälter. Skaftet är det bra att ha blötlagt före. Kolet drar man ner i ett plåttråg och lyfter ut hela härligheten på backen OBS mycket varmt!, ifall man inte är så lyckligt lottad att köksspisen är en traditionell järnhäll med ringar som går att lyfta av. Då låter man kolen trilla rakt ner dit, så får de fortsätta brinna där i lugn och ro. Så gör jag.
4. Nu måste man vara snabb, värmen sjunker fort efter att glöden har rakats ut. Bäst är att vara två personer i detta moment. Med den våta enrisruskan sopar man snabbt ugnens botten så ren man kan. Om den inte är tillräckligt våt brinner den som en fackla på några sekunder! Släng in två nävar grova havssaltkorn, de gör att bröden kommer lite upp från bottnen så att de inte ligger i direktkontakt med stenen för då bränns de undertill direkt. Med en traditionell brödspade (som också gärna får ha varit i blöt före) lyfter man sedan in så många bröd som ryms. Har man gjort en stor degsats får en stå och titta på klockan samt öppna ugnsluckan, den andre slänger bröden ut och in.
5. Åländska hemvetebröd är traditionella stenugnsbakade ganska platta bröd, modell tekaka. När man slängt in den första satsen ska de bara vara inne ca 2 minuter, för ugnen är fortfarande varm. Men värmen sjunker snabbt för var gång man öppnar luckan, så nästa sats ska vara inne ca 3 min. Nästa ca 8, osv osv.
Nu kanske du gör limpor eller surdegsbröd, de får nog ligga inne längre och de behöver inte ha så hög temperatur. I Finland har vi ju det berömda efterugnbrödet, ett surdegsbröd som man låter ligga länge efter det egentliga baket.
Jag har några bilder på min bakugn och hur vi har bakat i den, men eftersom jag inte är så haj på de här chatfunktionerna vet jag inte hur jag bifogar dem här. Jag mailar dem gärna till dig, och du är hjärtligt välkommen på någon av mina arbetsutbyteshelger hit till min ö i Ålands skärgård. Då kan vi baka av hjärtans lust.
Lycka till och hälsningar
Jonna