Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gran/tallris till kanin med känslig mage??  (läst 5020 gånger)

Liro

• Gäst
Gran/tallris till kanin med känslig mage??
« skrivet: 05 dec-10 kl 13:39 »
Känns som att det kanske är för starkt med gran eller tallris till min lilla kanin som tydligen har en känslig mage. Hon har bara ätit hö, pellets och morot och några havrekorn sedan hon var sjuk med gaser i magen. Har ju läst att gran/tallris ska vara bra men törs jag???  Äpple kanske är bättre, hon behöver ha ngt att sysselsätta sig med dessutom.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Gran/tallris till kanin med känslig mage??
« Svar #1 skrivet: 05 dec-10 kl 14:22 »
Törs du ger pelletts kan du väl testa gran och tall???

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-10 kl 15:34 »
Tror nog att det är bättre med granris än med äpple, det är ju så mycket kolhydrater i äpple. Riset är bättre anpassat till vad kaninmagen behöver.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 05 dec-10 kl 23:03 »
Mycket fibrer är definitivt bättre för en känslig kaninmage.
Allt sött, som morot och äpple ska ges med försiktighet, särskilt om de är känsliga.

Du kan lägga in andra kvistar till henne också, som rönn, äpple t ex.
Skönt att hon blev bra igen!  :D

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Meritaton

« Svar #4 skrivet: 06 dec-10 kl 19:59 »
cuni complete är bra för känsliga kaniner, även oxbow critical care är det de som lovordar mycke.
Båda är dock svindyra foder, men kanske värt om kaninen mår bra av dem.

Rabbit royale är också ett foder med naturligt långa fibrer och probiotic som kan funka för vissa individer.

Liro

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 dec-10 kl 23:19 »
Jag ser att jag var lite otydlig, det var äpplegrenar jag menade, inte själva äpplet. Lite nojjig att ge henne nya saker nu och det känns så starkt med gran, men i små mängder kanske det funkar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 06 dec-10 kl 23:31 »
Du skriver att hon tydlig hr en känslig mage.. diaree eller hur vet du det? Gas?

Alltid rekommenderas det bra hö för kaniner med matsmältningsbekymmer.. jo mindre krusiduller desto bättre blir det.

Lyckas till!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Liro

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 dec-10 kl 07:37 »
Ja precis, hon hade ett anfall med gas för ett tag sedan då hon slutade äta och bajsa men det ordnade upp sig. Hon får jättefint hö och lite pellets morgon och kväll samt en liten bit morot ibland på veterinärens order. Hon har dock börjat visa att hon är uttråkad då hon börjat bita på allt möjligt i buren som hon inte gjorde innan då hon hade tillgång till kvistar mm. Jag försöker hantera henne så ofta jag kan och släppa ut henne, det har dock blivit svårare då hon inte längre vill bli upplyft efter veterinärbesöket...dilemma. Tänkte att en liten kvist håller henne lite mera syselsatt men jag kanske förstör mer än det gör nytta.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 dec-10 kl 08:26 »
Kvistar är utmärkt sysselsättning för kaniner som har tråkigt.

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 07 dec-10 kl 10:12 »
cuni complete är bra för känsliga kaniner, även oxbow critical care är det de som lovordar mycke.
Båda är dock svindyra foder, men kanske värt om kaninen mår bra av dem.

Critical care är ett foder i pulverform som blandas med vatten. Det är avsett som foder man ger när det är kris, och kaninen slutat äta. Eller för kaniner som inte kan äta själva. Det är i stort sett hö, och en massa vitaminer/mineraler, som kaninen kan leva på om den inte kan få i sig något själv. Man ger det med spruta. Det finns också i smaksatta varianter som kanske är smakligare för kaninen, men i Sverige har jag bara sett "originalet". Det är bra att ha hemma om man har en kanin som haft problem med gasmage.

http://www.oxbowanimalhealth.com/products/type/detail?object=1608

/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Liro

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 dec-10 kl 14:56 »
Tackar för tipset :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser