Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruvhöna eller sjuk?  (läst 2360 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
ruvhöna eller sjuk?
« skrivet: 06 dec-10 kl 10:57 »
Nån som har höns som ruvar nu?
Jag har en höna som är känd för att ruva ofta som har lagt sig i ett rede och inte vill kliva upp.  Men jag tycker det är för kallt och mörkt nu - så jag undrar om hon verkligen tänkt ruva eller om hon är sjuk?
Hon hugger efter mig när jag tar äggen som kompisarna värpt.

Mitt hönshus håller någon plusgrad, har frostvakt men det har varit mååånga minus ute.
Hon är ganska tunn tycker jag, man känner bröstbenet.

Vad har ni för erfarenheter?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: ruvhöna eller sjuk?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-10 kl 11:09 »
Hon har nog lagt sej igen man säjer inte hönshjärna för intet  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #2 skrivet: 06 dec-10 kl 14:00 »
Hej

Jag har också en höna som är inne på dag 7  sin ruvning.
Se mitt andra inlägg där jag visar bild på hur hon bor i sadelkammaren idag.
Jag vågade inte ha henne kvar i kalla hönshuset.
Lycka till  med din lilla ruvhöna.
Hur många ägg har hon?
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Ethna

• Stabo som blivit lantlolla ;-)
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 dec-10 kl 23:54 »
Vi har också en dv kochinhöna som ruvar ::)

hönstokan

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 07 dec-10 kl 05:39 »
jag har 2 dv kocin som ruvat tillsammans. jag har plockat äggen varje dag, ändå föddes 5 små med några dagars mellanrum. dom bor nu i pallkragar med tjock frigolit, masonitskiva samt mycke spån under sej för att det inte ska bli så kallt underifrån samt värmelampa. det är ju rätt så kallt här. 20 - 25 minus varje dag. dom små är pigga och busiga.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 08 dec-10 kl 07:21 »
Hej!

Jag har en blandis som tomruvar nu, sedan 1 dv kochin som ligger på ett gäng och ytterligare en dv kochin som har börjat tränga sig in i den andra dv kochinens rede och ligger kvar allt längre... Även en Dv kochin/Isbar korsning som börjar bli lite väl aggressiv och buskig tycker jag och ligger kvar längre och längre för var gång hon ska lägga ägg.

Så jag tror din höna ruvar. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #6 skrivet: 08 dec-10 kl 14:02 »
 :)Verkar vara många dvärgkochin som vill ruva just nu.

Min sötis är inne på sin 9 dag nu.
Snart halva tiden. väntar med spänning.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

flax

• Halland
« Svar #7 skrivet: 08 dec-10 kl 21:06 »
Har också dv.kochins och det gäller att leta noga efter äggen... hobby året runt, att ruva alltså... ::)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #8 skrivet: 10 dec-10 kl 16:06 »
Shit.

Jag har ingen tupp, och alltså inga befruktade ägg. Även om jag hade det så känns det inte riktigt som "säsong" för små kyppisar.

Hon fick ju en kull i april!

Jag lyfter av henne och lyfter upp henne och tar kompisarnas ägg - å så är hon tillbaka igen.

Fantastiskt bra värphöna när hon INTE ruvar, men hon ruvar OFTA. Hon ligger länge och jag brukar ge upp efter ett tag och försöka få tag på ägg åt henne.

Korsning leghorn/brahma, född augusti 2008.

Jag kan ju inte gärna stänga ut henne ur hönshuset när det är minus 10 grader...för att få henne att sluta.

karsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 10 dec-10 kl 19:17 »
Förra december var jag i samma sits som du. Envis höna på obefruktat ägg - golfboll förresten. Misstänkte att obefruktade golfbollar är svårkläckta. Frös in is i platt plastflaska, fickpluntamodell, lade under. Har läst mig till att de ger upp om de inte kan få ruvvärme under sig. Funkade på en dag. Men när jag provade samma i våras med en annan höna gick det inte med isflaskemetoden - men det kan vara värt att pröva. Bästa att ha en flaska till i beredskap om hon lyckas smälta och värma den första och bli uppmuntrad av framgången.

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #10 skrivet: 12 dec-10 kl 11:59 »
Vi har en svarthöna som har börjat att ruva nu i mitten på december. Tror att det bara är hon av tre hönor som överhuvud taget lägger ägg nu. Vi har inte låtit henne ligga kvar på äggen (hittills bara ett + träägg). Eftersom vi inte har haft kycklingar tidigare känns det inte toppen att ha en första kull mitt under vintern.
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser