Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  omplantering rosenbuske  (läst 5387 gånger)

Eulalia

• Gäst
omplantering rosenbuske
« skrivet: 25 jun-06 kl 15:29 »
Hej, jag fick ett jättefint rotskott av en rosenbuske som jag länge önskat mig. Fick med mig en fin tjock bit rot och några trådrötter, det är 4 stänglar på den (ca 50 cm långa) inga blomknoppar.
Planterade den i en stor kruka med vanlig matjord, dränerad med lite sand, på skuggig balkongplats.
Detta var igår, och idag är den jättehängig, stänglarna hänger ner  :-\
för övrigt ser den  frisk ut. Nån som vet nåt om rosor?

Alla tips på hur jag ska hålla den vid liv mottages tacksamt, detta är en underbart doftande krämgul klängros, som jag ser fram emot att plantera ut på nån priviligerad plats så småningom.

ps: satte en kärleksört med tillhörande jordkoka som växte på urprungsplatsen tillsammans med rosen, kan detta funka som uppmuntran?  ???      

Filip Skräplund

Re:omplantering rosenbuske
« Svar #1 skrivet: 25 jun-06 kl 16:02 »
Inte konstigt att den slokar när man kapar rötterna mitt i sommarhettan.
Nu måste du återställa balansen mellan rot och bladmassa.
Klipp ner den så bara några småblad är kvar.
Plantera helst fuktig kompostjord, gärna med lite dynga i (leta hos fåren på Gärdet eller kanske i hundbajsbehållarna  ;D).
Hoppas den är rotäkta, annars får du troligen en vanlig nyponros.
Men det skulle kunna vara t ex honungsros och den är rotäkta.
Din ros behöver mycket mer omsorg just nu än en kärleksört till kompis!
Nästa gång du bommar rotskott av buskar så välj helst att göra det på våren eller hösten.
Inga garantier lämnas för att ovanstående hjälper, det kan redan vara för sent.
Men värt ett försök om rosen är fin.
« Senast ändrad: 25 jun-06 kl 16:04 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jun-06 kl 17:28 »
Tack för svar, Zeke!

Jo, jag vet att tillfället var illa valt, men hade inget val, svärmor säljer huset och det var sista chansen att få ett skott.

Vad innebär rotäkta? Tror knappast att detta kan förvandlas till en nyponbuske, det är inte nån vildros utan nån slags fin ros men vi visste inte vad den heter. Den är över 2 meter hos svärmor, kan man kalla den buskros eller är det en klätterros? den står för sig själv

den liknar den här en aning
http://www.rosor.net/buffbeauty.htm
http://uncommonrose.biz/r/buffbeauty.html

Jovisst förstår jag att den behöver mycket mer än kärlek, det är därför jag frågar här, alltid finns det nån som kan & vet :-)
NEJ det får inte vara försent!!  :'(
sålänge det finns liv finns det hopp...
ska klippa ner den nu på stubinen! och ge den näring..

« Senast ändrad: 25 jun-06 kl 17:30 av Eulalia »

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 25 jun-06 kl 18:00 »
Antingen är en förädlad ros ympad på t ex nypon, eller så är den inte ympad och samma sort helt igenom,
dvs rotäkta.
Är den ympad så blir rotskotten samma som ympunderlaget, dvs oftast nypon.
Är den rotäkta så blir även rotskotten av samma sort och med samma blommor som moderväxten.
Vid närmare eftertanke, skippa att byta jord tills rosen repat sig.
Nu gäller det överlevnad, tillväxt blir ett senare kapitel.
Står den själv är det nog en buskros.
Klätterrosor kan bli 5-6 meter höga och klänger på spaljer o likn.

Man kan själv med lite träning ympa skott från eftertraktade rosor på nypon.
Det är enda sättet att föröka den om rosen ifråga inte är rotäkta.
Nåja, det finns mer avancerade metoder men det är överkurs.
« Senast ändrad: 25 jun-06 kl 18:12 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jun-06 kl 18:41 »
piuuufff!  ::) jag förstår..
ok, först livräddning, och är det nypon så har jag nåt att ympa på..alltid en tröst.
Får isåfall  be nästa ägare om ett skott. Nån regnig höstdag..i skydd av mörkret. Skojar bara men skott ska tjuvas för att ta sig, det är ju bevisat!

Hur ser jag om det är en nyponros då, det ser man väl först när den blommar om man är amatör som jag?

Hur vanligt är det att rosor inte är rotäkta? alltså ympade..
« Senast ändrad: 25 jun-06 kl 18:42 av Eulalia »

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 25 jun-06 kl 21:58 »
Du lär få vänta till blomningen om du inte kan se på grenar och blad att det inte är nypon.
Kolla på vildnypon och jämför.
Det blir vanligare med rotäkta sorter i takt med att nya förökningsmetoder börjar användas.
Många (de flesta) äldre sorter är ympade, delvis pga att nypon är härdiga varvid den ympade plantan får samma härdighet som nyponet.
Ju längre norrut man bor desto fördelaktigare är det med ympade plantor skulle jag tro.
Det är ungefär pss med äpplen och andra fruktträd.

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglists/rose.php?id=3766&list=26

http://www.roskraft.se/

http://www.blomstercentrum.se/Utomhus/Rosor/val_av_rossort.htm

« Senast ändrad: 25 jun-06 kl 22:00 av zeke »

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser