Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kopplingshjälp.  (läst 5927 gånger)

poze

• Östergötland
Kopplingshjälp.
« skrivet: 07 dec-10 kl 16:48 »
Gör som alla andra och startar en ny tråd.
Har lite funderingar hur jag måste gå upp till expansionskärlet. och vilken rörstorlek.
mellan panna och ack har jag 28 mm.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

torbjorn

• Medelpad
SV: Kopplingshjälp.
« Svar #1 skrivet: 07 dec-10 kl 22:13 »
Det är ju inte frågan om några särskilt stora vattenflöden till och från expansionskärlet. Låt kopplingarnas dimension på expansionskärl respektive laddomat bestämma rördiametern.

Om man ska se på ett "värsta fall-scenario" så är ju det att pannan kokar för fullt och ett vattenflöde motsvarande pannans ångproduktion ska kunna passera röret utan att trycket överskrider vad utrustningen i pannrummet håller för. Så då är det bara att damma av fysikbok och formelsamling, räkna ut hur stor ångproduktion i kg/h eller annan lämplig enhet som pannans märkeffekt räcker till för. Sedan titta på typskyltarna för panna, acktankar mm och räkna på strömningsmotstånd osv.

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 dec-10 kl 09:47 »
Ok vi kör 28 mm upp från pannan... Måste man då dra rör från ackumulatortanken till expansionskärlet också ?
skall det isåfall vara samma dimension eller kan det vara klenare från tanken ? (har elpatroner som nödbackup)
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 dec-10 kl 10:17 »
Ok vi kör 28 mm upp från pannan... Måste man då dra rör från ackumulatortanken till expansionskärlet också ?
skall det isåfall vara samma dimension eller kan det vara klenare från tanken ? (har elpatroner som nödbackup)

Man brukar försöka se till att anslutningen till expansionskärlet är på den högsta punkten mellan värmekällan och ackumulatorn, och gärna så nära värmekällan som möjligt, så att det vid kokning inte pressas ut en massa vatten i onödan. Och så att rören lutar lite upp mot anslutningen till expansionskärlet så att luftbubblor från den stora vattenvolymen i ackumulatorn går mot expansionskärlet. Då kan expansionskärlet även fungera som luftningsventil. Annars måste man ha en separat sådan, exempelvis över ackumulatorn. Eller ett rör från toppen av ackumulatorn till expansionskärlet.

Rätt draget räcker det med en anslutning till expansionskärlet, och det behövs ingen separat luftningsventil.
« Senast ändrad: 08 dec-10 kl 10:24 av sɹǝpuɐ »

poze

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 08 dec-10 kl 14:25 »
Tack ska ni ha!!!

bo_i_dala

« Svar #5 skrivet: 14 dec-10 kl 08:36 »
Hej!
Din principskiss verkar nästan helt OK!
Det jag "saknar" är: en automatisk avluftningsventil i "Laddomatkretsen" för att få ut luft i systemet. Dessutom ska returvattnet från radiatorerna ledas in i botten på acctanken.
MVH

poze

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 06 jan-11 kl 19:03 »
ang. radiatorkretsens retur så går det ett rör från toppen till botten inne i tanken.
avluftningsventil finns lite här och där.

ett problem vi fick vart att vattnet frös innan hydroforen så hoppas inte röret/pumpen har tagit stryk.

poze

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 03 feb-11 kl 12:24 »
Nu fungerar allt som det skall mellan panna och acktank!

Men nu till radiatorkretsen...

2 rör sticker upp. S och R (antar stigare samt retur) på S sitter det en shunt med motor på. vart skall då c-pumpen sitta ?

Lasse46

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 03 feb-11 kl 18:14 »
På stigarröret efter shunten eller på returen. Det vanligaste är på stigarröret, själv har jag ett enrörssystem från 1951 med 11/2" rör där pumpen sitter på returen, fungerar alldeles ypperligt.
Pratade med en gammal rörmockare och han sa att man satte pumpen på returen för att det inte skulle vara så varmt vatten genom pumpen vilket skulle ge längre livslängd på pumpen, men tror inte det har någon större betydelse med moderna pumpar.

Lasse

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 03 feb-11 kl 23:12 »
Det finns tom en avhandling om hur många rörisar som sätter c-pumpen på retur resp. framledning och varför dom föredrar det ena eller andra alternativet  ;D

Det funkar mao lika bra på både retur som framledning... dock kan väl kanske pump på framledningen vara att föredra vid ett trycklöst system, dvs pumpen pumpar fram vatten utan att man har något övertryck i systemet.

Ibland föredrar installatörer pump på returen på större system men på framledning på mindre system...

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 03 feb-11 kl 23:44 »
Det finns till och med fall där man har vänt på pumpen i ett befintligt system och så att säga kastat om mellan fram- och returledning. I det fall jag var med om var orsaken en läckande och dålig shuntventil, som var inbyggd i en gammal kombipanna och alltså i princip omöjlig att åtgärda på kort sikt. Med pumpcirkulation åt andra hållet fick man bättre reglermöjligheter trots den dåliga shuntventilen - då gick det bra att styra värmen med en rumstermostat som bröt strömmen till cirkulationspumpen, med pumpen vänd så den motverkade självcirkulationen tog det ett bra tag innan den senare kom igång sedan pumpen hade stannat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser